tilbage

Land Rover Forum  

Index
162803: Prolan (10-03-2020 09:59:34)
Jeanette Nielsen #8657, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.147.126)
Prolan Rustbeskyttelse.
Der findes flere varianter så hvilken variant bruger du eller vil du gerne bruge?
Index
162818: sv: Prolan (11-03-2020 15:11:40) (svar på 162803)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.161)
Hej, jeg bruger den gule i 10 liter og spray.
Køber ved FTZ eller Sanistål.
Index
162823: sv: Prolan (11-03-2020 20:52:47) (svar på 162803)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.45.80)
Hej Jeanette, og andre som interesserer sig for Prolan

Prolan produkterne er rigtig gode til mange ting, og vi er mange som bruger flere af dem flittigt.

Dog undrer det mig at Prolan Danmark stadigvæk ikke har lavet en ordentlig beskrivelse af forskellen mellem varianterne Medium (rød), Heavy (gul), Heavy Enduro (grøn), Extreme (blå) og Grease (orange).

Hvis man læser op på egenskaberne så er de nøjagtig ens, udover lidt prosa om hvad man kan bruge dem til.

Sandsynligvis er forskellen bare mængden nafta (petroleum) som lanolin fedtet er fortyndet med.

Medium er mest fortyndet med nafta. Det giver bedst indtrængning af lanolin i emnet, men efterlader ikke ret meget lanolin fedt når naftaen er dampet af. Meget af det man sprøjter/pensler på risikerer at løbe af emnet før naftaen er væk, til ingen nytte.

Denrex skriver at Medium er rustopløsende, men jeg tror ikke at det opløser rust mere end ren nafta/petroleum gør i sig selv. Der er sandsynligvis slet ikke de rustopløsende kemikalier i Prolan Medium, som der er i rigtige rustopløsere. Prolan produkterne er jo fødevaregodkendte i klasse H1...

Nafta indholdet sænkes i nogle trin i varianterne Heavy, Heavy Enduro og Extreme, så at mængden (tykkelsen) lanolinfedt der bliver tilbage på emnet efter at naftaen er dampet af bliver større, på bekostning af indtrængningsevnen som bliver tilsvarende ringere.

Det er nærmest lidt efter smag og behag man vælger mellem de nafta fortyndede produkter, afhængigt hvad man skal behandle og hvilket resultat man vil opnå.
Har emnet rust(porer) i forvejen, eller er meget ru, så er det nødvendig at start med Medium, og endelig sørge for at emnet er helt tørt før behandling. Gerne med nogen form for opvarmning af emnet. Derefter bruger man nogen af de tykkere produkter.
Er emnet i blank/glat metal, burde det være nok at gå direkte til en af de tykkere produkter.

Grease er ufortyndet lanolinfedt med meget ringe indtrængning. Et udmærket fedt til mange ting, men ikke smørende nok til lejre osv. Det bliver meget stift når det er koldt, så pas på med at bruge det på dele som skal glide let også om vinteren. I så fald rustbeskyttes der med et meget tynd lag, og når det har sat sig / stivnet, lægger man et lag silikone- eller lithium-fedt på som sørger for glideevnen.

Man kan på den anden side opnå fantastisk langtidsholdbar rustbeskyttelse ved at varme både emne og lanolinfedt op, så at fedtet løber som olie når man (typisk) pensler det på. Opvarmet fedt har god indtrængning, og opvarmningen af emnet fjerner eventuel (mikroskopisk) fugt i overfladen, og der er ingen nafta som skal fordampe før fedtet "sætter sig".
Super metode for små emner, men lidt omstændelig når man skal undervognsbehandle en hel bil ;)

Offshore industrien skulle efter sigende varme lanonolin fedt op til 300 grader og sprøjte det på forholdsvis stor kontruktioner et par tre gange, med afkøling imellem. Det skulle væsentlig forlænge holdbarheden på rustfrie konstruktioner, som ellers alligevel ruster op i den barske saltvandsmiljø.

Hvis man skal have nogle produkter hjemme til husbehov, ville jeg vælge de de to typer spraydåser med Medium og Heavy, og en spand fedt. Fedtet kan man i princip selv fortynde med lugtfri petroleum til den konsistens man ønsker at behandle med.

Hvis man skal i gang med at undervognsbehandle en hel bil, skal man nok satse på 10 liter Medium + 10 liter Heavy eller Heavy Enduro hvis det er første gang.

Hvis det er efterbehandling burde man kunne springe over Medium og nøjes med en af de tykke. Det der er trængt ind bliver der et godt stykke tid, forudsat at det ikke er bleven mekanisk slidt/sliben væk, eller vasket væk med noget petroleum produkt. Lanolinfedt har (efter sigende) en fordampningstid på ca. 300 år, så det er ikke i ens egen levetid man skal begynde forfra ;)

Mvh Mats
Index
162888: sv: Prolan (22-03-2020 06:58:30) (svar på 162803)
Klaus kaad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.133.168)
Hejsa Jeanette
Prolan har af flere omgange tilbudt rabatter til Dlrk

Hvis der ikke er aftale ku du jo gi dem et ring?
Spørg efter Niels Bilde, der selv kører LR.

Heavy duty produktet er tilsat voks

Behandling afgøres af underlagets beskaffenhed

Mvh klaus