tilbage

Land Rover Forum  

Index
16298: Range Rover?? (14-07-2004 20:23:21)
Troels Vester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.60.225)
Hej..

Jeg hedder Troels og kommer fra Vestjylland. Jeg har forelsket mig i en Range Rover fra 1983...

Den fremstår flot i lakken og virker i det hele taget vedligeholdt! Jeg har aldrig ejet en sådan bil før og er helt nybegynder når det kommer til Range rover/ Land Rover..

Så derfor vil jeg prøve at spørge eksperterne efter hjælp.. Hvad skal jeg være mest opmærksom på ved sådan et køb uden at gå helt forkert i byen??

Mvh
Troels Vester (forhåbentlig kommende Range Rover entusiast!
Index
16299: sv: Range Rover?? (14-07-2004 21:38:47) (svar på 16298)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.191)
En pæn lak kan skjule en hel del. Hvis du kan låne bilen for at køre til et værksted, som har forstand på Range Rover, ville det være nr. 1. Er det en privatmand, som har den eller står den hos en forhandler. Beskriv bilen lidt nærmere: km, motor, farve, gule el. hvide plader, synet sidste gang hvornår osv.
Index
16302: sv: sv: Range Rover?? (14-07-2004 22:15:09) (svar på 16299)
Troels Vester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.60.225)
Tak for svaret... Bilen var også meget dårligt beskrevet før! Det skal lige siges at jeg endnu ikke har set bilen i levende live.. Har fundet den på nettet..

Bilen er fra 1983 og jeg er lidt forvirret ang motoren, fordi at der står Range Rover 3,5 d., mens han videre i teksten skriver at det er en benzinmotor.. Findes en 3,5 benzin motor i en Range Rover?

Den står på gule plader og har kørt 183,000 km. Står uden plader pga. at ejeren har anskaffet sig en ny bil.

Bilen er sort og står med hvide Brazil fælge med forholdsvis ubrugte dæk(han skriver at der cirka er 95% af mønsteret endnu.
bagageholder på taget..

Ejeren fortæller at der er en defekt ved den øverste bagageklap, da den ikke kan låses, men eller kan åbnes og lukkes. Og noget med en lyskontakt som skal loddes fast, hvilket jeg ikke helt forstår hvorfor han ikke selv gør!
Han fortæller endvidere at bilen har en ny EMU og der må jeg som nybegynder stå af.. hvad er det?

Ellers ingen defekter, som ejer oplyser..

Mvh
Troels
Index
16303: sv: Range Rover?? (14-07-2004 22:27:58) (svar på 16298)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.85)
Kig efter rust i inderskærme set fra motorrum, i paneler der hvor man sparker mudder af støvlerne inden man sætter sig ind i bilen, bagklapper, hjørnerne på motorhjælm, fodbrønd især h. side, bagerste tværvange / tank, omkring låsetøjet i dørene, ja jeg kunne blive ved, kør motor varm og lyt efter klikkelyde i motor; 4, 5, gear ? 5gear kom i juli 83. Automatgearks. er problematisk og tager meget kraft, lyt efter "sporvognslyd" fra gearkassen der indikerer defekte lejer især ved påløb, er servohuset tæt?
Index
16304: sv: sv: Range Rover?? (14-07-2004 22:33:29) (svar på 16303)
Troels Vester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.60.225)
Tak for rådene.. de vil virkelig være til stor hjælp når jeg skal ud og kigge på den! mange tak.. jeg ved desværre ikke hvornår den er indregistret første gang, men håber da virkelig at det er efter juli:)

Ejeren har ikke oplyst at den skulle stå med automatgearkasse, så det går jeg umiddelbart ikke udfra at der er tilfældet.

Mvh
Troels
Index
16314: sv: sv: sv: Range Rover?? (15-07-2004 08:58:27) (svar på 16304)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Troels

Du havde et par spørgsmål som jeg ikke kan se du har fået svar på.

Med hensyn til motor mener jeg først at det er i 1987 at RR kan leveres med en dieselmotor - før da, er det altid en V8 3,5 l. Jeg skal ikke kunne sige om Verner har ret med hensyn til 5-trinsgearkassen. Jeg mener først den kommer i 1985. Efter sigende skulle 4-trins kassen være stærkere - men det kan jo have lidt at gøre med hvad du vil bruge bilen til.

Ny EMU - det er fordi sælger mener at bilen er monteret med EMU bøsninger og måske fjedre/støddæmper. Skulle være bygget kraftigere - specielt til brug i terrænet.

Mvh
Eddie
Index
16318: sv: Range Rover?? (15-07-2004 10:49:36) (svar på 16298)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.169)
Dav Troels

4-trins gearkassen er velegnet til off-road
5-trins gearkassen er velegnet til on-road.
V8'eren lyder godt, men den er tørstig.
Eventuelt kan du senere bytte den ud med en dieselmotor.
Eftersom bilens undervogn er udbygget med EMU-komponenter, har den siikkert været brugt off-road, så kik ophæng, bøsninger, etc. grundigt efter for slør, skader og rust. Glem ikke styretøjet. Kør bilen langsomt i cirkler til begge sider og med fuldt ratudslag, mens du lytter efter skuren, hylen, klikken og lignende, som kan indikere slitage.
Læg oså mærke til, om bilen følger rattets bevægelser under kørsel eller om den reagerer med forsinkelse og om den reagerer ens til begge sider.
Se efter oliespild og spor efter udsivende kølevand.
Afprøv gear og transmission.
Kør bilen i højt gear ved lav fart og bemærk, om den løber let og frit uden slinger, sitren eller hopperi, som kan indikere, at der er noget, som trænger til udbedring.

Good luck
Morten


Range Rover historik
1970:
Range Rover I introduceres med 3-dørs karrosseri og nyudviklet permanent 4-hjulstræk. Første 4WD-model i luksusklassen. Skruefjedre og skivebremser ved alle hjul.
1981:
4-dørs Range Rover
1982:
Range Rover med automatgear
1985:
Range Rover Vogue med 165 HK V8 indsprøjtningsmotor og ZF automatgear i stedet den tidligere 3 trins Chrysler gearkasse
1986:
Range Rover med turboladet VM-dieselmotor på 2.4 liter
1988:
Range Rover med varmetråde i forrude
1989:
Range Rover 3.9 V8 med katalysator og 4-kanals ABS-bremser, der også er virksomme I terræn.
1991:
Range Rover Vogue SE
1992:
Range Rover LSE med 4.2 V8 motor, luftaffjedring og ETC (elektronisk traction control)
1993:
Range Rover med dobbelt airbag.
1994:
Range Rover II med 4.0, 4.6 V8 i chassisramme med deformerbare zoner.
1995:
Range Rover diesel med automatgear
2002:
Range Rover III introduceres i februar med V8 4.4 liter benzinmotor og 6 cyl. turboladet/commonrail dieselmotor, begge leveres kun med ny Steptronic-gearkasse, som virker i både højt og lavt område. Selvbærende karosseri. Frontklap, døre og forskærme i aluminium, resterende karosseripaneler i galvaniseret stål. Affjedring, motor og transmissionskomponenter er monteret på tre separate stålrammer, ny uafhængig affjedring af alle hjul. System med ABS/EBD, HDC (Hill DEscent Control) samt dynamisk stabilitetskontrol (4WTC, EBA, DSC & CBC.)
2002:
1. maj, Range Rover nummer 500.000 produceres på Solihull-fabrikken i England
Index
16342: sv: sv: Range Rover?? (15-07-2004 20:29:24) (svar på 16318)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.43.193)
Dont be puttet off by the 4 speed version; de sidste 4 trinsgearkasser var højere gearet ( hedder 12 c ) og har den fordel at gear og transfer / reduktionskasse er sammenbygget og helt i aluminium og derfor lettere, endvidere som skrevet at den er god til terrænkørsel med store hjul. Holdbarheden af LT 77 5 trinsgearkassen har ved gud aldrig været noget at skrive hjem om. Husk også at kigge på rustpletter på drejeskålene på forakslen og er der ikke noget oliespild er det fordi al olien forlængst er løbet ud og huset er tomt! Undersøg køleren ved at kikke ind gennem grillen, mangler zigzagfnidderet mellem kølerribberne vil motoren få hedeslag i sommervarmen. Good luck!