tilbage

Land Rover Forum  

Index
163282: Afgift gul til hvid (28-05-2020 13:42:11)
Jesper Messerschmidt #8686, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.185.138.2)
Hej LR venner,
Jeg har nu kørt i min gode 90'er fra 2005 i snart 10 år og har hvert år været irriteret over misundelsesafgiften på en gulpladebil og drømmer om at få den på hvide plader. Men er skræmt af hvad SKAT kan finde på at der skal betales..

Jeg bor indenfor "miljøzonen" og fik en påmindelse om at jeg ikke må køre i den fra 1. juli fra mit hjem uden partikelfilter.

Så jeg er ved at samle mod til at gå i kødet på SKAT. Til det har jeg brug for at finde dokumentation på handeler på tilsvarende bil… På hvide plader. Er der nogen af Jer der har handlet en hvidplade Defender for "nylig" (indenfor de seneste 5 år tænker jeg) som vil dele handelsprisen med mig? Det vil være en kæmpe hjælp i argumentationen/dokumentationen som jeg har brug for overfor SKAT...

På forhånd tak

Mvh
Jesper
Index
163285: sv: Afgift gul til hvid (28-05-2020 14:26:32) (svar på 163282)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.27)
Du skal være opmærksom på-- det er kun et spørgsmål om tid, så vil hvidpladebiler også blive ramt. Cost/benefit vil nok være at få eftermonteret partikelfilter med mindre du har et udtalt behov for de ekstra sæder. Knold og hat er ligeglad med hvad Land Rovere handles til, for dem tæller kun den adverterede pris.
Index
163289: sv: sv: Afgift gul til hvid (28-05-2020 21:02:22) (svar på 163285)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.54)
Vær dog opmærksom på at eftermontering af partikel filter kun giver dig 5 ekstra år med køreglæde i din Rover, fra 2025 skal der monteres scr katalysator, ADD blue partikelfilter. Det kommer ikke til at ske for en Defender.
Index
163299: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (31-05-2020 15:03:08) (svar på 163289)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.132.109.165)
Hej Morten
Hvor har du denne oplysning fra? På miljøstyrelsens hjemmeside står der at fra 2025 skal varebiler være fra 2016 eller nyere. Hvis køretøjet ikke opfylder dette kan man eftermontere et partikelfilter. Her nævnes ikke SCR.
Mvh
Daniel
Index
163300: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (31-05-2020 16:38:57) (svar på 163299)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.58.153.95)
Hej
Jeg tror Morten refere til at EURO 6 norm bliver et krav i 2025.
Der tror jeg ikke på at en defender kommer op, uanset hvor mange filtre man montere. Det er hele motorstyringen med alt tilbehør der skal skiftes.
Jeg har selv en Passat fra 2011 den er kun EURO 5 og må faktisk ikke køre i nogle tyske byer allerede nu.
Index
163301: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (31-05-2020 18:18:54) (svar på 163300)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.132.109.165)
Hej Hans
Hvor læser du at Euro norm 6 bliver et krav for at kunne køre i miljøzonerne i 2025? Det kan godt være at det er mig som ikke kan finde det, men det eneste jeg har kunne finde er, at der på et tidspunkt har været snak om at det kunne være en mulighed, men der er ikke noget vedtaget endnu. Når man kigger på miljøstyrelsens hjemmeside står der direkte at at varebiler i 2025 skal være fra 2016 eller nyere, eller have eftermontere partikelfilter.
https://mst.dk/luft-stoej/luft/miljoezoner/nye-regler-om-miljoezoner-fra-1-juli-2020/
Derfor så undrer det mig at EURO NORM 6 skulle være et krav når der nu på ovenstående side står at man ved at eftermontere et partikelfilter har adgang til miljøzonerne...også i 2025
/Daniel
Index
163304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 10:11:31) (svar på 163301)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.195.130)
Hej Daniel
Jeg kan ikke finde det direkte. jeg læser det lidt mellem linjerne.
https://mst.dk/luft-stoej/luft/saerligt-for-borgere-om-luftforurening/biler-busser-og-andre-koeretoejer/euro-normer-for-bedre-miljoe/
Står der biler registreret efter 2015 skal være EURO6 ( 2011 EURO 5 ), derfor mener jeg ikke at 2016 ikke er grebet ud af luften, men indirekte stiller krav til EURO 6 norm. da alle biler efter denne dato overholder denne.
Som jeg læser de forskellige sider og links gælder det for alle biler efter 2025 uanset nrplade farve.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-toer-du-koebe-en-brugt-dieselbil

Så jeg læser de forskellige artikler om fremtiden og diesel biler i byerne, så køb benzin eller el.
Jeg tror den mest fremtids sikre løsning for at kører defender i København er at konvertere til benzin med katalysator. Alle de nye regler er rettet mod Diesel.
Index
163305: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 12:28:20) (svar på 163304)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.237.179.163)
https://mst.dk/luft-stoej/luft/miljoezoner/spoergsmaal-og-svar-om-de-nye-regler/

ovenstående har sikkert svar på alle spørgsmål vedr. diesel biler i miljøzoner.

/Leif
Index
163310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 20:40:13) (svar på 163304)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.131)
Hej Hans
Jeg er helt indforstået med at årstallet passer med EURO NORM 6's indførelse, men nu står der:

"Trin 3: Fra 1. juli 2025:

Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller senere for at have adgang til miljøzonerne. Hvis køretøjet ikke opfylder dette, kan du vælge at få eftermonteret et partikelfilter."

Så hvis du eftermonterer et partikelfilter har du altså stadig ret til at køre i miljøzonerne. Det kan selvfølgelig komme ændringer i reglerne, men det tænker jeg ville blive vældigt upopulært når der nu er en masser personer og virksomheder der investere i partikelfiltre jvf. de nye regler.

Som jeg læser FDM-artiklen så snakkes der her om personbiler.

Det er ikke fordi at jeg vil være på tværs, men jeg tænker bare at det er rart at der er klarhed om reglerne:)

Jeg er dog helt enig i at det nok ikke bliver nemmere at være diesel ejer i miljøzonerne (jeg er selv en af dem). Men det skulle ikke undre mig at når de er færdige med dieselbilerne så er det benzinerne som kommer bagefter. Sådan er det f.eks. I Paris.
Dette er jo selvfølgelig kun gisninger:)

Så er der el tilbage, men her er en konvertering på nuværende tidspunkt praktisk talt umulig på grund af dansk bureaukrati...

Det skal ikke være nemt...
Index
163306: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 14:06:41) (svar på 163299)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.147.253)
Står her.
Op til 1.800 dieseldrevne lastbiler og 350 busser udelukkes fra at køre i miljøzoner efter den 1. juli 2020, selv om de opfylder de motortekniske krav som Euro 5-køretøjer. Udelukkelsen skyldes alene, at de er købt for tidligt.

Det er konsekvensen i regeringens lovforslag om skærpede miljøzonekrav, som forventes at blive vedtaget den 7. maj - hvis ikke Lars Løkke Rasmussen udskriver valg inden.



Ifølge lovforslaget er det køretøjets første registreringsdato, som bliver afgørende for, om en lastbil må køre i de nye miljøzoner. Hvis bilen er købt, før Euro 5-normen trådte i kraft, bliver den ikke regnet for et køretøj, der må køre i miljøzonerne uden partikelfilter, når de nye regler træder i kraft.

- Vi har valgt at bruge datoerne for indførelsen af de forskellige euronormerne, forklarer miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V). Han erkender, at der vil være køretøjer med Euro 5-norm, der er solgt før skæringsdatoen.

- Køretøjets første registreringsdato er den mest sikre oplysning i det danske motorregister, lyder begrundelsen fra miljøministeren.

Klager fa organisationerne

Regeringens forslag om nye miljøzoneregler har ført til klager fra samtlige transportorganisationer. De mener, at konsekvensen bliver, at biler med den gamle Euro-norm behandles bedre end biler med den nye Euro-norm.

Organisationerne Dansk Persontransport, ITD, DI, De Danske Bilimportører, Bryggeriforeningen og DTL protesterer mod, at administrative hensyn bestemmer skæringsdatoen, når man meget let kunne få fat i oplysninger om motornormen.

- Hvis man mener, at Euro-normen ikke er registreret sikkert nok i Det Digitale Motorregister, kunne det udbedres ved at lade synssteder verificere Euro-normen, anbefaler chefkonsulent Niels Bukholt fra DTL.

Videre er gennemførelsesfristen så kort, at bestillingstiden på en ny, specialbygget lastbil nemt kan være længere.

- Selv om jeg ringer til forhandleren fra tilhørerrækkerne i Folketinget ved tredjebehandlingen og bestiller en ny lastbil, så kan jeg ikke nå at få den leveret inden fristen. Jeg kan ikke engang få en dispensation til at køre med den gamle lastbil, indtil den ny leveres, siger Niels Bukholt.

- Det er arrogant. En masse firmaer skal bekoste udskiftning eller ombygning af biler, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, selv om de allerede lever op til de ønskede krav. Ministeren efterlader en masse vognmænd i massiv usikkerhed om, hvordan de kan drive deres vognmandsforretning videre, fortsætter han.

Euro 6 medio 2022
Lovforslaget opererer med to tidsfrister for lastbiler over 3500 kg totalvægt. Fra 1. juli 2020 skal lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 (hvor Euronorm V trådte i kraft) have monteret et partikelfilter for at få adgang til miljøzoner.

Her opstår problemet, som ifølge DTL omfatter potentielt 1800 lastbiler og 350 busser, som opfylder Euro 5, men som er registreret før 2009. DTL mener, at de skal have lov at køre i miljøzoner til medio 2022 ligesom andre Euro 5-køretøjer.

To år senere i 2022 senere løftes kravet til Euro 6. Køretøjer registreret før 1. januar 2014 (hvor Euro 6 blev obligatorisk for lastbilproducenter) skal have monteret et effektivt partikelfilter. Euro 6-køretøjer har fabriksmonteret partikelfilter og vil derfor kunne køre i miljøzoner, selv om de er indregistreret første gang før 2014.

Individuelle dispensationer
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen erkender i et svar til Folketinget, at der kan opstå et fornyet behov for dispensationer.

- Det er Miljøstyrelsen, der varetager opgaven med at udstede dispensationer for at sikre ens praksis på tværs af landet. Miljøstyrelsen vil foretage en konkret vurdering på baggrund af de indkomne ansøgninger, erklærer Jakob Ellemann-Jensen.

Dispensationen skal gives, når man kan præsentere en kontrakt på levering af et nyt køretøj, mener DTL.

EEV falder udenfor uden filter
Dansk Persontransport foreslår, at de to trin udskydes til henholdsvis 1. juli 2021 og 1. juli 2024.

Det lader Jakob Ellemann-Jensen ikke at være indstillet på, men han henviser busselskaber til at søge særskilt dispensation.

Han afviser at ligestille køretøjer af typen Environmentally Enhanced Vehicle (EEV køretøjer) med Euro 6-køretøjer, da de ikke har en grænseværdi for udledning af antal partikler. EEV’er vil dog fortsat ved eftermontering af partikelfilter kunne få adgang til miljøzonerne, bekræfter miljøministeren.

Digital kontrol
Håndhævelsen strammers op ved at indføre digital kontrol, der baseres på digital aflæsning af nummerplader, lover Jakob Ellemann-Jensen.

Det kræver en lovændring, der udskifter forrudemærket med kameraer. Det nødvendige lovforslag fremsættes til efteråret.

Vedtages 7. maj
Lovforslaget vedtages 7. maj, medmindre der er udskrevet folketingsvalg forinden.

Det er sikret et temmelig flertal og måske endda enstemmig vedtagelse, selv om partierne i rød blok ønsker yderligere stramninger.

Lovforslaget er notificeret hos EU-kommissionen. Ændringer i de tekniske forskrifter kræver en ny godkendelse og en udskydelse af ikrafttrædelsen med mindst tre måneder.

Miljøordfører Christian Rabjerg Madsen (S) foreslår som minimum, at vestegnskommunerne tilføjes som en sjette miljøzone, der vil hænge sammen med København og Frederiksberg. De øvrige miljøzonebyer er Odense, Århus og Aalborg.
Index
163307: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 20:07:29) (svar på 163306)
henrik hartmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.191.113.233)
Der er lidt skriv i Jyllandsposten fra i dag, om dette.
Index
163314: sv: sv: sv: sv: sv: Afgift gul til hvid (01-06-2020 21:03:09) (svar på 163306)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.131)
Hej Morten

Det du henviser til der omhandler lastbiler og busser og ikke varebiler. Dernæst handler det om problemstillingen med skæringsdatoer i stedet for EURO NORMER. Altså at man kan have en lastbil/bus som opfylder kravene men er blevet indregistreret før skæringsdatoerne.

Jeg henviser igen til miljøstyrelsens hjemmeside:

"Trin 3: Fra 1. juli 2025:

Varebiler skal være registreret den 1. september 2016 eller senere for at have adgang til miljøzonerne. Hvis køretøjet ikke opfylder dette, kan du vælge at få eftermonteret et partikelfilter."

Jeg kan ikke se hvordan det kan læses anderledes at hvis din bil er fra før 2016 kan du eftermontere partikelfilter og herved køre i miljøzonerne.

Her er den fulde bekendtgørelse hvis man er paragraf-typen:)

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/590

/Daniel
Index
163295: sv: Afgift gul til hvid (29-05-2020 09:15:40) (svar på 163282)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.124.163)
Det tyder på at vi snart går en tid i møde, hvor en Defender igen kan købes for menneskepenge.
Det er jo herligt nok.
Man må gerne parkere sin boingy i min have og så tage bumletoget ind til byen iøvrigt... ;-)
Der må laves nogle Landy park zone’s i forstæderne...