tilbage

Land Rover Forum  

Index
164383: Tank måler udfordringer. (28-09-2020 23:15:40)
Nils Hall Torgersen Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.22.125.177)
Hej alle,
Har tidligere her i Forum søgt hjælp til min tankmåler udfordring. Er nu på sensor nummer 3 alle med samme resultat. Det ser ud som om de værdier måleren sender, alle er for kraftige i forhold til hvad uret skal bruge, for at vise korrekt volumen i tanken.
Er der nogen der har en tabel eller graf på hvad ohm(?) værdierne skal være i sender og/eller ur for at det kan virke samme ?
Bilen er en Ninty.
Billederne er ur, sensor, gult instrument og batteri koblet sammen. Læg mærke til hvor den hvide flyder er på de 2 billeder. Burde indikere tom henholdsvis fuld tank
Tak!
Nils
Index
164384: sv: Tank måler udfordringer. (29-09-2020 11:06:51) (svar på 164383)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.142)
"It's never over when you ovns a Rover" skal ikke kunne sige hvad respektive ohm-værdi udgører, men i princippet er et tankinstrument (og kølevandstermometer) et voltmeter der får tændingsplus, så giver tankaggregatet stel i forhold til svømmerhøjde og tankens fyldegrad, tankaggregatet er et drejepotentiometer. Kan ikke se hvordan du har forbundet, men noget tyder på at tankaggregatet virker efter hensigten. Har du undersøgt om respektive sikring er fri for ir og om der er gennemgang, af ovennævnte årsag skal tanken have en ren og sikker stelforbindelse, da den er gummiophængt. Prøv evt med ohmmeter om det reagerer på bevægelse af svømmerarmen, sæt eks ohmmeter på 0 til 1000omh.




Index
164385: sv: Tank måler udfordringer. (29-09-2020 11:56:34) (svar på 164383)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 152.115.142.210)
Hej
Du skal lige kontrolere at dit instrument ikke skal forbindes til 12-13 fra batteriet, men der er højeste sansynliget en spændings regulator til at forsyne instrumenterne.
Den giver en fast spænding på XX volt ( måske 10V )
Index
164387: sv: Tank måler udfordringer. (29-09-2020 12:26:37) (svar på 164383)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.0)
Hej Nils
Tilslutning til ur og sensor.
Du skal have + til uret, det andet stik på uret skal til tanksensor, tanksensor skal have stel.
MEN du skal også have stel til uret på en af de fingerskruer du spænder uret fast
med ellers har du ikke et kredsløb.
Index
164390: sv: sv: Tank måler udfordringer. (29-09-2020 16:54:58) (svar på 164387)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.142)
Svar til forskellige, Hans, kan du ikke smide et link, med ledningsdiagram, til ninety hvor det fremgår at spændings-stabilisator indgår?
Kaj, vil stort set lægge hovedet på blokken at stelledning til fingermøtrik på instrumenthus kun er for belysnings skyld, men det kan jo komme an på en prøve, i øvrigt -- på bagside af instrument er pos 1 til signal fra tank, grøn ledning med sort stribe, pos 2 er til tændingsplus, grøn ledning.
Index
164398: sv: sv: sv: Tank måler udfordringer. (30-09-2020 08:26:27) (svar på 164390)
Nils Hall Torgersen Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.22.125.177)
Kære alle,
Tak for jeres svar. Nej der skulle ikke være nogen spændingsregulator på biler nyere end serie 3. Det med stel på instrumentet skal undersøges... Men ud over det er jeg nu ret sikker på at det er koblet korrekt. Tank måleren sender jo signaler, men ved ikke om det er de rigtige tal i forhold til hvad uret skal bruge. (som konstant står til fuld tank.)
Mvh Nils
Index
164403: sv: sv: sv: sv: Tank måler udfordringer. (02-10-2020 14:41:48) (svar på 164398)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 45.65.88.1)
Hej Nils,
Min umiddelbare tanke er at du kunne prøve at sætte en zenerdiode i serie med dit drejespoleinstrument, du har jo 6 volt til instrumentet ved "tom" og 14 volt (batterispænding) ved "fuld", og det er jo 6 volt for meget, så prøv med 6,2 volt zener (det er nærmeste standardværdi) i serie med instrumentet. Den koster omkring 1 krone i en elektronikbutik. Hvis du så derefter har rigtig visning ved "tom" og stadigvæk et instrument, der for hurtigt går mod fuld visning, skal du også have en modstand i serie med. Det bliver hurtigt lidt svært at forklare, da jeg som ikke-medlem ikke kan vedhæfte en skitse. Har du prøve at måle modstanden i selve instrumentet (altså Ohm mellem instrumentets poler)? Det kan give et prej om, hvordan man kunne trimme det ind.
Ex-RangeRover-hilsen
Bo
Index
164413: sv: sv: sv: sv: sv: Tank måler udfordringer. (03-10-2020 09:27:19) (svar på 164403)
Nils Hall Torgersen Torgersen #9058, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.22.125.177)
Hej Bo,
Mange tak for dit svar.
Du må meget gerne sende den på min mail : indtray@yahoo.dk.
Tak Nils