tilbage

Land Rover Forum  

Index
164724: Hvilke dæk? (25-10-2020 17:03:55)
Lis-Ann Kaas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.122.11)
Hej.
Jeg vil gerne købe terrændæk til min RRS HDV6 2007. Men hvilke? Det må gerne være helårsdæk - og jeg kører 86 km landevejskørsel hver dag, så det skal de helst også kunne uden at hele bilen “synger”. :)
Nogle anbefalinger?

God aften.
Vh. Lis-Ann
Index
164725: sv: Hvilke dæk? (25-10-2020 18:57:51) (svar på 164724)
Ole Grønlund Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.25)
Godaften Lis-Ann
Det med dæk valg kan sætte en mega stor debat i gang på et forum som dette, men jeg vil alligevel godt fortælle dig om hvad jeg har gjort mig af erfaring som landmand på lerjord. (Har siden 1983 kun kørt 4wd både privat og landbrug, og dermed slidt forskellige dæk i tidens løb.)

BF Goodrich A/T 2 som er modedæk i disse år har jeg slidt 3 sæt af. De har et mønster som perlesten sætter sig i da mønstret er alt for tæt til at de kan holde sig selvrensende, også med hensyn til jord. De er mega slidstærke på asfalt, men efter min erfaring har en særdeles dårlig selvrensende evne i fugtig jord. De kan slet ikke stå fast på våd vej ved lave kuldegrader og er meget farlige på sne og islag m.m.

Sidste år altså i 2019 købte jeg et sæt Pirelli Scorpion Plus (kom på markedet i 2018). De er super bløde og med minimal dækstøj. De står altså heller ikke ret godt fast på våd asfalt, og de er heller ikke ret selvrensende på jord, efter min mening, men et billigt og dejligt dæk at køre på.

Næste gang går jeg tilbage til General Grabber At2. Det er det ultimative bedste selvrensende dæk jeg i alle årene har kørt på. Mønstret ligner til forveksling BF Goodrich AT2, men der er mere luft mellem klodserne, og perlesten sætter sig aldrig fast. Dækket har en rigtig god selvrensende evne i lerjord.

Mit råd til dig er at undersøge om General AT 2 fås til din størrelse.
Kører selv i Discovery 3 HSE Tdv6, og General AT 2 er perfekt både til motorvej og terrain.

Venlig LR hilsen
Ole


Index
164726: sv: sv: Hvilke dæk? (25-10-2020 19:53:53) (svar på 164725)
Lis-Ann Kaas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.122.11)
Hej Ole.

Mange tak for dit input.

Jeg har på fornemmelsen, at mange valg-spørgsmål kan danne grundlag for debat herinde :) Det er ment på den mest positive måde - alle er så passionerede omkring deres biler. Det, synes jeg, er det helt rigtige grundlag for at få nuancerede og relevante input til at (forsøge at) tage en velovervejet beslutning. :)

Jeg er meget glad for dine vurderinger af de respektive dæktyper. De giver mig anledning til yderligere overvejelser: Kan et helårs terrændæk bruges trygt om vinteren (jeg kører hver morgen og sen eftermiddag på en strækning, hvor der ALTID er glat, så snart det bliver den mindste frost - eller hver anden dag, når det regner og der køres gylle, jord e.l.)? Skal jeg droppe terrændæk, når jeg primært kører landevejs-/motorvejskørsel? Er det selvrensende dæk vigtigt i andre sammenhænge end ved terrænkørsel?

Som jeg læser dine vurderinger, Ole, så bliver det svært for mig at finde terrændæk, der giver godt vejgreb på almindelig vej i vådt eller glat føre - er det korrekt forstået?

Vh. Lis-Ann
Index
164727: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (25-10-2020 20:28:17) (svar på 164726)
Ole Grønlund Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.25)
Haha, tænkte nok det hele er lidt forvirrende, men jeg mener at vi skal have rigtige vinterdæk fra nu af. AT- dæk er ikke sikre nok til vinterkørsel. Jeg har for mit vedkommende lige bestilt et sæt nye vinterdæk som får den højeste karakter hos ADAC bla. for bedste brændstof økonomi og bedste grip på våde centraleuropæiske veje, nemlig Bridgestone Blizzak LM 005, de ankommer hertil i løbet af ugen, men når de er sat på er bilen ikke mere bevendt i terrain end en Citroën BX på gule plader.
Husk,, selvom et dæk får topkarakter, så er det ikke ensbetydende med at det er det bedste lige i din størrelse, der er faktisk meget stor forskel på hvordan de virker i de forskellige størrelser, men lige i mit tilfælde 265/60-18 dette års bedste bud, men heller ikke det aller billigste.
Håber du kan bruge det her til noget.
Hilsen Ole
PS, sig mig, skal du ikke være medlem af klubben?
Index
164730: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 01:21:21) (svar på 164727)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Er helt med Ole her.
Har du reelt brug for et sæt regulære terrændæk, mosler du meget rundt i skoven og henter brænde på den store trailer, kører du foder ud til køerne/hestene langt ud på foldene med en stor trailer?

Ellers er du er bedst tjent et 2 sæt dæk, et sæt gode sommerdæk og et sæt gode vinterdæk, helårsdæk kan ingenting af det hele.

Hvis du vælger et allterrain dæk A/T, så vælg et der er med mærket bjergtoppe og snefnug, de kan også bruges om vinteren og er så også godkendt til vinterkørsel f.eks. i Sverige.
MEN de er ikke så gode som et regulært vinterdæk og er heller ikke så gode om sommeren, som et regulært sommerdæk.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
164731: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 08:06:39) (svar på 164730)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Der er det ved dæk, at ingen dæk i grunden dækker alle typer underlag. Det vil altid være et "trade off" Så spørgsmålet er selvfølgelig hvad vognen skal bruges til.

Når der nu er tale om så ny og kraftig en vogn, og den skal køre så meget på landvej som den skal, så ville jeg vælge et sæt dæk af den type den blev leveret med fra fabrikken. og så, som Ole Grønlund er inde på, et sæt fornuftige vinterdæk, til vinterbrug.

Begge typer dæk skal nok klare en våd og hullet markvej, og det vil være de mest komfortable og mest sikre på landvejen.

Mvh Niels
Index
164735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 18:27:32) (svar på 164731)
Lis-Ann Kaas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.122.11)
Mange tak for svar, Niels.

Jeg er nybegynder - hvilket vist er ret tydeligt! Hvordan finder jeg ud af, hvad den blev leveret med af dæk?

Vh.
Lis-Ann
Index
164736: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 18:32:32) (svar på 164727)
Lis-Ann Kaas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.122.11)
Hej igen, Ole.

Ja, jeg har mange ting at lære - og alt er forvirrende, jeg nyder det! Min RRS er en barnedrøm, som jeg har arbejdet hårdt for skulle gå i opfyldelse. :)

Hvor finder jeg ud af, hvad der er det bedste dæk til lige netop min størrelse? Hvilken hjemmeside besvarer det spørgsmål?

Og jo, jeg skal være medlem! :)

Vh. Lis-Ann
Index
164737: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 19:17:23) (svar på 164736)
Ole Grønlund Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.25)
Hej igen, igen
Jeg havde det lige som dig ang. Land Rover. Da Discovery 2 kom på markedet og jeg sad i en sprit ny mørkegrøn med cremefarvet læder vidste jeg at sådan en var mit slutmål hvad bil angår, men det var på det tidspunkt kun drømme. Endelig i 2012 var der en til salg, kun 110.000 km og endda på hvide plader, og allerbedst, en Discovery 3 som er mørkegrøn. Så slog jeg til, nu skulle det være.

Jeg synes at du skal starte med at købe et sæt vinterdæk af god kvalitet i samme størrelse som sidder på bilen nu. Så har du immervæk hele vinteren til at søge AT dæk, og du får ro på igen.

Nu ved jeg godt at alt hvad jeg skriver koster penge, men de er givet godt ud.
Få skiftet olie på din gearkasse, differentiale både for og bag, samt på transfere gearkasse NU.
Derefter sørg for at du får skiftet motorolie plus filter efter max 15.000 km, brændstoffilter hver 2. gang, så er du godt kørende og er god ved bilen.

Tandrem skal skiftes for hver 160.000 km og det er meget vigtigt.

M.h.t. dækstørrelse og bedste dæk, så Google dæktest ADAC og skriv størrelsen, så kommer der de muligheder op som de har testet i dette efterår, eller skriv mig din størrelse, så leder jeg gerne lidt.

Bedste LR hilsen Ole
Index
164738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilke dæk? (26-10-2020 20:03:06) (svar på 164737)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.66.6)
hej

Vi kører en del i terræn, skov, mark og strandsten, altså med forskelligt underlag og kører med de dæk bilen er monteret med fra fabrikkens side - det gælder både da vi tidligere havde RRS, Discovery 3 og 4, modeller der nu er afløst af den nye Discovery og Defender. De har ikke svigtet os endnu selv om vi kører terræn hele året. Nej de står ikke så godt fast som et rigtigt terrændæk i blødt mudder men har ikke problemer i de flest andre forhold.

Til gengæld står de meget bedre fast på både tør og våd landevej end noget AT dæk vil gøre - lige som de er godkendt hastighedsmæssigt så de svarer til den topfart der er angivet for modellen, dækkenes godkendte hastighed og bilen tophastighed skal passe sammen. Om vinteren er rigtige vinterdæk absolut at foretrække - de har faktisk nogle gange også lidt bedre fat i fedtet underlag i skoven end et middelmådigt AT dæk.

Som du kan se i en anden tråd er der mulighed for at du kan lære din bil at kende - endda med rabat.

mvh
Ib 0219
Index
164759: sv: Hvilke dæk? (28-10-2020 20:01:20) (svar på 164724)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Hvor i landet bor du?...
Du er velkommen på Amager til at sparke dæk...
Bedste LR-hilsner Jens
Index
164773: sv: Hvilke dæk? (01-11-2020 09:36:04) (svar på 164724)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Har du fundet et egnet dæk til din bil...?
Bedste LR-hilsner
Jens
Index
164785: sv: Hvilke dæk? (04-11-2020 16:53:43) (svar på 164724)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Hej Lis-Ann, jeg har lige fået indkøbt, lokalt....et sæt ny General Grabber AT3,255/55R19.
Tror de dækker meget godt hvad du beskriver...
Bedste LR-hilsner
Jens