tilbage

Land Rover Forum  

164808: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (06-11-2020 20:48:25)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.178.51)
Hej Forum

Indledning
Jeg har en 90" med 3,9 EFI og automatgear (fra en RR Classic) der har kørt fint igennem flere år. For 2 år siden tog vi den ind for at bygge lidt om på opsætningen – dog uden at pille ved maskinen. Nu er ombgningen færdig men vi kan ikke få maskinen til at køre ordentligt – den mangler i den grad trækkræft.

Vi har brugt utallige timer på at fejlsøge efter bedste evne med inspiration fra artikler på diverse forum, youtube videoer osv osv. – desværre uden at finde en løsning.

Vi er nu ved at løbe tør for ideer til yderligere fejlsøgning og håber med dette indlæg at kunne hverve et par kyndige hoveder der kunne have lyst til at hjælpe med at løse problemet.

Problemet
Bilen starter fint og har fin tomgang. Uden belastning er bilen omdrejningsvillig og tager fint gas. Ved kørsel er der tilgængæld meget meget lidt trækkraft – bilen kan knap komme op på 60 Km/t og gør det på ingen måder på en jævn og ubesværet måde. Bilen er tættere på at gå ud når man træder hårdt på speederen og kick-down effekt er der absolut ingen af. Bilen "sprutter" ikke og skyder ikke fra udstødning.

Hvad vi har gjort indtil nu
- Motoren er født med oxygen-sensorer (lambda) og katalysator. Dette er ikke en del af opsætningen i 90´eren som det er i
dag og den har kørt fint uden igennem flere år.
- Mortor har været åbnet – knast og løftere har det fint – efter samling er der ingen mislyde.
- Luftmængdemåler er adskilt, renset og samlet igen.
- Benzintryk i tomgang og ved omdrejninger er målt og OK. Måling sket mellem filter og fuel-regulator.
- Benzinpumpe er den originale fra donorbil (RR Classic). Vi har prøvet med anden pumpe fra Biltema, der ikke virker bedre
eller ændre ved problem/symptomer.
- Steppermotor fungerer umiddelbart fint.
- Potentiometer er målt til en værdi på ca. 325 millivolt og øges korrekt ved omdrejninger.
- Plenum og indsugning er undersøgt for "falsk luft" og tyder ikke på at det er problemet.
- Vacumslager er efterset og fejler umiddelbart ikke noget. Tændingsforstilling sker korrekt ved omdrejninger.
- Tænding indstillet til 8 grader før (og burde måske stå på 6 grader før) .
- Tændspole er skift til spritny.
- Tændrør er efterset og virker OK.
- Strømfordeler-dæksel og andre tændingskabler har været prøvet – desværre ingen ændring.
- Motor bruger ikke vand eller olie.
- Kompressiontest er gennemført med følgende resultat:
Alle cylindere ligger på en værdi mellem 9,3 – 9,7 – undtagen cylinder nr. 1 der ligger på 8,3

Mvh
Lars #6677

164809: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (06-11-2020 21:27:01) (svar på 164808)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.199.227)
Skidt i brændstoftanken ville jeg umiddelbart slå ned på. Bilen har stået stille i to år, så derfor meget muligt, at der er skidt i tanken eller benzinen er blevet for 'gammel'. Sidste kan du sætte minus ved, hvis du har hældt frisk benzin på. Prøv at rense tanken.
Er der en EMC monteret?
164810: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (07-11-2020 02:41:36) (svar på 164808)
claus kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.44.152)
Hej Lars
Har du tjekket det filter der sidder nede i tanken ?

Mlrh Claus
164811: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (07-11-2020 07:31:41) (svar på 164808)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.30.193)
Hej Lars

Undskyld jeg forstyrre din tråd, men må man spøge om tre ting, hvad årgang er 90”eren, har du selv lagt 3,9’eren i og hvad typegodkendelse køre du med?

Mvh
Jannik
164812: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (07-11-2020 08:01:04) (svar på 164811)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.235.60)
Halløj Lars

Vand i tanken. ?

Har i prøvet med en anden ECU ?


Mvh
Mads
164813: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (08-11-2020 16:55:06) (svar på 164808)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej Allesammen

Efter jeres kommentarer vil vi gøre følgende (som vi ikke allerede har gjort):

- Kontrollerer om der er skidt i tanken (vi har hældt ny benzin på af nogle omgange)
- kontrollerer filter i tanken
- Kontrollere om der er vand i tanken (hvordan gør man det ?)
- udskifte tændrør
- prøve at sætte en RoverGauge på og se om vi kan læse fejlkoder
- eventuelt prøve an anden ECU

Jeg vender tilbage med en lille update når der har været tid til at teste yderligere.

Mange tak for jeres indput indtilvidere.

/Lars#6677
164814: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (08-11-2020 18:45:08) (svar på 164813)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.199.227)
Hvis du har drænet tanken, burde vandet også være kommet ud. Ellers har vand en højere vægtfylde end benzin og ligger derfor under benzinen i tanken.
164815: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (09-11-2020 06:17:47) (svar på 164808)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.27)
er der nogen forskel i opførsel hvis du hiver stikket til luftmængdemåler af ? hvis ikke , kan du godt putte den på mistænkt listen
derudover vil jeg give den 8 nye tændrør , når i har bøvlet sådan med den er de sikkert ikke helt friske længere
164817: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (09-11-2020 10:07:21) (svar på 164815)
Jens Christiansen #8556, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.229.229)
Nu kører jeg kun diesel og kender intet til benzin, men. Brændstof skal fra tanken og til motoren. Gad vide om ikke der er en prop i en slange, som begrænser mængden af benzin.
Prøv at blæse retur i sugeslangen. Er nemt at kontrollere og koster ikke noget. Har oplevet noget lignende med 110" 200 tdi.
164821: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (10-11-2020 11:10:58) (svar på 164808)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 45.65.88.1)

Hej Lars,
Som ex-indehaver af en RRC V8 har jeg prøvet præcis det symptom, som du beskriver - fejlen var ligeså simpel, som den var pinlig - ved almindelig vedligehold i motorrummet havde jeg placeret en klud i nærheden af luftfilteret, som så ubemærket var blevet suget ind i luftfiltertragten ved motorstart. Derefter var motoren præcis som din: Alt fungerer perfekt, undtagen når den skulle trække. Så var det som om at have en 68 hk diesel i stedet for 180 hk benzin.
Så tjek luftfilteret og dets kasse.
Hvis det ikke er der problemet ligger, tror jeg mest på at i er kommet til at knække en af ledningerne til ECU´en, så den f.ex. ikke får rette meldinger om speederposition eller lign. Så er det bare igang med multimeter og (meget) lange prøveledninger - når signal fra lilla ledning frem til lilla ledning ved ECU-stikket osv.? Hvis der er en afbrudt ledning, vil skift af ECU ikke gøre nogen forskel.
Jeg har elektronikdimsen til Rovergauge programmet, som sikkert kunne være interessant at koble på, men desværre ingen PC mere med programmet installeret, men du er velkommen til at låne, og så selv installere programmet.
Ex-RR hilsen
Bo
164822: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (10-11-2020 16:39:53) (svar på 164821)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej Bo

Jeg vil super gerne låne dit kabel!

Vil du ikke give mig et ring på 30 61 14 49 - så kan vi lige aftale hvordan vi gør det ;-)

/Lars#6677
164847: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (19-11-2020 18:57:32) (svar på 164822)
claus kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.44.238)
Har du fundet fejlen Lars ?
164872: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (24-11-2020 09:39:24) (svar på 164847)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej Kjøller

Nej, desværre virkede det ikke med ny plus-ledning på højtrykspumpen.

Jeg fik fat i en Rover Gauge og fik det hele til at virke på PC`en men desværre kommer der ikke nogle impulser/målinger fra diagnosticerings-stikket fra ECU`en.

Jeg er gået i tænkeboks for er snart ved at løbe tør for ideer.

Mit næste træk er nok et af følgende:

1) Tage min egen ECU med til et klubmedlem med samme motor. Forsøge at køre i klubmedlemmets bil med min ECU. Hvis det virker, kan jeg konkluderer at min ECU stadig virker.
2) Evt. finde et klubmedlem hvor jeg kan låne en fungerende ECU - lidt med samme formål fom ovenfor.
3) Skille hele ledningsnettet fra ECU´en ad for at se om der er beskadiget ledninger - og måske den vej kunne konkluderer at det er her fejlen ligger.

Hvis du, Kjøller - eller nogen af læserene af denne tråd har andre ideer eller er villige til at låne min en ECU eller stille deres bil til rådigehed for en test af min egen ECU - så giv endelig lyd.

Jeg skal snart finde løsningen - ellers ryger den i jerncontaineren ;-)

/Lars#6677
164873: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (24-11-2020 13:41:18) (svar på 164872)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.92)
Hvis det er bilen der ryger i jerncontaineren, så giv mig lige et kald inden :) - jeg har måske en 14CUX du kan låne - skal lige checke på loftet. Jeg bor ved Køge - hvad med dig ?
164882: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (25-11-2020 10:01:48) (svar på 164873)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej Michael

Det vill være superfint hvis jeg kunne låne din ECU. Jeg bor ved Greve men er meget ofte i Køge og kan sagtens kommer forbi i denne uge. Du er også meget velkommen til at give mit et ring på 30 61 14 49 - så kan vi aftale nærmere der.

/Lars#6677
164874: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (24-11-2020 14:03:52) (svar på 164872)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.153)
Rent statistisk, er det fejl ved kølevandstemperatursensoren, den i termostatshus.
Men jo, fejlen kunne tyde på irret ledningsforbindelse, opstået på gr. af lang stilstand. Manglende trækkraft er typisk forsaget af mager benzintilførsel. Hvordan er de manglende lambdasonder omgået? modstande eller hvad. Men en god ide at prøve en anden ECU, her skal man jo vide om den indskiftede så virker. Har du undersøgt om strømfordeleren forstiller, altså om tænding rykkes frem, ved øget motoromdrejninger? aftag strømfordelerdæksel og prøv om rotor kan drejes lidt, kan også være revnet rotor som er skyld i krybestrøm.
Alternativt montere karburatorer.
165037: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 06:03:38) (svar på 164874)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej igen

Så kom dagen hvor nok må være nok ;-) Efter nu også, som et sidste desperat forsøg, at have skiftet til nye tændrør og bilen stadig ikke efter mere end et halvt år er blevet bedre eller bare har ændret opførsel siden vi startede fejlsøgningen har jeg besluttet, at maskinen skal erstattes med en anden V8. Jeg gider simpelthen ikke bruge flere timer på fejlsøgning og VIL ud at køre i 2021.

Jeg vil derfor høre om I har nogle anbefalinger til køb/bytte i England eller nogen har en V8´er stående som kan kører uden problemer.

Jeg er på udkig efter en 3,9EFI eller tilsvarende (dog ikke 3,5) som kan være i min 90`er og passe på automatkassen.
165040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 10:06:27) (svar på 165037)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.81.18)
Colin White Service. cws i UK. Har handlet med dem, meget god oplevelse. Men kig også ophuggere i Sverige, hvor V8 er populære. I Malmö er der en stor ophugger, som jeg har handlet hos... kan ikke huske navnet.
165041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 10:33:16) (svar på 165040)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Mon ikke det er Harrys bilskrot AB?

https://www.harrysbilskrot.se/
165044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 15:55:52) (svar på 165040)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Jeg har faktisk talt med CWS i dag og det kunne godt blive en løsning ;-)
165042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 11:03:51) (svar på 165037)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Jeg tror ikke De bærer det i Dem Aagesen :o) godt nok med benzinpumpe tryk, men er der også mængde efter trykregulator -- 100-120 L/time. Er der fed blå gnist med lydelig smæld ved tændrør, når motor tørnes? ellers mistænk amplifier på strømfordeler. Er sikring til ECUen ren og frisk? Har du konsulteret Haynes den store røde om RRC, der er et ret udførligt fejlfindingsafsnit om netop EFIens kalamiteter.
En short-cut til anden 3,9 kunne være at købe en skrottet Disco1, en af de fra 1998 og frem.
165043: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 15:54:56) (svar på 165042)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej Verner

Vi har kigget rigtig meget i Haynes men har ikke tjekket gnisten specifikt, idet bilen starter som den skal - men det burde vi jo nok lige gøre ;-)

Jeg søgte lige lidt på "amplifer" og og kunne sagtens genkende den lille sorte boks på siden af strømfordeleren. Den lille boks har jeg haft pillet af og på nogle gange da jeg skulle sætte fjedre på vægtene inde in strømfordeleren (de var hoppet af i forbindelse med vi har mokket lidt frem og tilbage med hele apperaturet for at få det til at falde i hak ved oliepumpen),

Jeg kunne på nette læse at der skal være noget "termal paste" mellem selve den lille sorte boks og den flade den monteres på med de små skruer. Det kan jeg med sikkerhed sige, at det har jeg ikke smurt på og der var ikke noget da jeg pillede den af første gang.

Jeg ved absolut intet om strøm men tænker at der er en årsag til at dette "termal paste" skal være på. Har du en ide om hvad det er, hvad det gør godt for og kunne man forestille sig at det er her en del af problemet ligger ?

/Hr. Aagesen - som er på nippet til at kyle den i jerncontaineren, men så alligevel ikke helt nænner det - det er jo en Land Rover ;-)
165047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (18-12-2020 20:20:22) (svar på 165043)
Alexandar Askholt-Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.184)
Termisk pasta skal være der for at hjælpe med at lede varmen væk.
Der kan sagtens have været lidt på da du skilte det ad første gang. Der skal næsten ikke bruges noget og er ikke altid særlig nemt at se hvis man ikke kigger efter det.
Hvis den skal i jern containeren overtager jeg den gerne.
Termisk pasta kan formentlig både købes i Biltema og Thansen.
Om det har skadet din forstærker er ikke til at sige. Men varm elektronik er sjældent godt.
Vh. Alexandar
165064: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (26-12-2020 11:47:50) (svar på 165047)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.171.158)
Hej igen

Nogen der ved om en 3,9´er fra en Disco 1 fra ´96 kan passe in min 90" ?

(Syntes jeg kan huske der kan være noget med plads omkring ratstammen)

/Lars #6677
165065: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (27-12-2020 16:36:35) (svar på 165064)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.237.179.163)
Et side spørgsmål - hvilken typegodkendelse kører den efter?

/Leif
165066: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3,9`er uden trækkraft - hvad gør en klog ? (27-12-2020 19:12:09) (svar på 165064)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.125.233)
altså fysisk er der ingen forskel i størrelse på en 3,9 om den kommer fra en disco eller rrc. udstødning og forkammer kan være lidt forskellig alt efter årgang og model.