tilbage

Land Rover Forum  

Index
165230: Nyt Medlem (24-01-2021 16:24:26)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.153.206)
Hej i forum.

Jeg er ny i klubben (#10042) og årsagen til min indmeldelse er, at jeg er på udkig efter en Land Rover Defender. Håber at klubben kan bidrage med input til mit valg samt det videre forløb efter at LR’en er købt.
Lige nu i denne fase, er jeg igang med at indsamle viden omkring de forskellige Defender modeller.

Mit spørgsmål;
Er der nogen som har kendskab/viden til denne model, som findes i nedenstående link. Kan ikke rigtig finde mange 130 modeller på det danske marked. Er det et medlem som har haft denne og hvor meget vægter det, at motoren er skiftet ?

https://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-inkl-moms/land-rover/defender-130/25-tdi-pick-up-3d/4942540

Venlig hilsen
Kimmy Bauer
Index
165231: sv: Nyt Medlem (24-01-2021 17:52:53) (svar på 165230)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.199.243)
Velkommen i klubben!

Når en bil har fået udskiftet motoren, vil denne altid være bedre end hvis den originale havde kørt 445k km.

En 130" har en meget fin vejbeliggenhed, men kræver lidt mere vejplads end en 110" eller en 90". Men det er ren rutine. I vanskeligt kuperet terræn kan den nemt lægge sig på maven pga. den længere akselafstand, men igen er det noget, du lærer at leve med. Et terrænvognskursus i egen bil er guld værd.

Hvis du ikke skal bruge træk, ville jeg skrue anordningen af, for den virker som en plov i terrænet. Jeg har set flere 130" med en fiks campingopbygning. Der er masser af plads i en 130".

Jeg har kørt LR siden 1973 og fortrinsvis haft 109/110", som for mit vedkommende er den bedste LR.

MLRH

PauSe
Index
165241: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 12:24:31) (svar på 165231)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.37.138.92)
Hej PauSe

Tak for dine input

Ja, det med anhængertrækket har jeg et før. De sidder meget lavt.

LR 110 med hard top er en fed vogn, som jeg kigger meget efter

vh
kimmy
Index
165234: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 07:09:55) (svar på 165230)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.95)
Hejsa, og velkommen til
Skift af motor siger ikke meget, der kan være mange årsager. Det vigtigste er, at den motor der ligger, kører godt, uanset om den er oprindelig eller ej.
130" er ikke den bil man ser oftest, men netop den du linker til her, den ser da rigtig fin ud.
Normalt anbefaler jeg nye medlemmer i vores region, at de dukker op til et arrangement og får en snak om bilen, så man kommer godt fra start. Det er bare ikke så let for tiden.
Men alt efter hvor din kommende drømme bil står, så er jeg sikker på der nok skal være en klub kammerat der vil hjælpe med at kikke bilen kort igennem.

Håber vi kommer til at se dig, når vi igen kan lave sociale sammenkomster

Jimmi
Index
165240: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 12:23:00) (svar på 165234)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.37.138.92)
Hej Jimmi

Tak for dine input.

Bestemt håber jeg, at man kan få en god dialog inden man køber en LR.

Ville I selv skiften en motor eller overlader i dette til en prof./mekaniker

vh
kimmy
Index
165237: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 10:50:12) (svar på 165230)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Velkommen til

Jeg vil mene det vigtigste er at finde ud af hvad du vil bruge din vogn til, og hvad det er du drømmer om. En 130" er som Paul antyder en temmelig lang vogn, men efter sigende er det en fantastisk arbejdsvogn, med plads til det hele, og god lasteevne, så om den er praktisk, det er helt op til dig og dit behov.

Mht de forskellige Defender modeller, så er der jo kort sagt 3 modeller; kort (90"), lang(110") og rigtig lang (130")
Den korte er snild i terrænet,(og andre steder), den lange kan være ganske praktisk, især i Station wagon udgaven med 5 døre og bagsæde og 130'eren har vi jo været inde på.

Så spørgsmålet er selvfølgelig hvilken model og variant der passer til dig.

Endelig er der jo de forskellige motorer, gearkasser osv, det kan man nørde meget i. Jeg vil sige som Jimmi, det vigtigste er at den respektive motor og gearkasse virker.

Skulle jeg kigge efter en Defender, ville det ud over ovenstående, være afgørende hvilken årgang der ville være tilgængelig. De svinger meget i årlig ejerafgift, især de nyere modeller koster jo en formue i årlig afgift. Mødte en landmand forleden, der var svært glad for sin 90'er, men græd hver gang han skulle betale ejerafgift. Synes han sagde 25.000,- om året i afgift. Noget af det kunne så trækkes fra, da han havde eget landbrug, men alligevel.

Til sidst er der jo de sædvanlige overvejelser omkring en godt brugt vogn. Det gælder om at se sig for. Og så er det værd at huske at der er tale om liebhaver-biler, der er gået hen og blevet "moderne", så priserne er ofte forbløffende høje, alder og stand taget i betragtning. Og køber du en ældre vogn, 20-30 år gammel eller mere, så forvent at der vil være en del vedligehold. Det er der på alle gamle biler.

Held og lykke

mvh Niels
Index
165238: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 12:14:41) (svar på 165237)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.73)
Lige netop den vogn har været oppe og vende på Facebook gruppen mener jeg - prøv evt at se der
Index
165243: sv: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 12:33:10) (svar på 165238)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.37.138.92)
Hej Michael

Tak for input vedr. facebook og bilen

vh
kimmy
Index
165242: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 12:32:20) (svar på 165237)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.37.138.92)
Hej Niels

Tak for dine input.

Jeg går på jagt og fisker på kyst eller år. Min Audi (og min kone) er ikke så glad for døde dyr i bagagerummet. Sidst lå der et Dådyr. Så det er én af årsagerne til en bil nr. 2, som skal kunne køre i terræn.

èn LR er bare fed og er et rigtig voksen legetøj.

Kan godt se at afgifteren svinger helt vild, især mellem 1998 og 2005, hvor man går fra 300tdi til td5

vh
kimmy
Index
165251: sv: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 19:18:13) (svar på 165242)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.147)
Jow, fin bil, dog skal du være opmærksom på at -- the price you see, is the price you pay -- der kan være afgifter, som ikke fremgår af salgsannoncen, hvis du vil have den til privatbrug. Har slået den op på www.nummerplade.net og her er andre oplysninger om bilen end hvad der fremgår af annoncen, kik grundigt i registreringsattesten før evt køb. Det er årgang, første indregistreringsdato, samt vægt selvfølgelig, som er afgørende for vægtafgift, omtalte 130" er liiige netop fra før vægtafgift steg voldsomt. Husk at medlemskab af DLRK giver adgang til en fordelagtig bilforsikring for Land-- og Range-rovere, kik øverst på hovedsiden under forsikringsordning, forsikringsordningen er unik, da den også dækker skader, der opstår ved kørsel i terræn, og held og lykke.
Index
165257: sv: sv: sv: sv: Nyt Medlem (25-01-2021 21:00:54) (svar på 165251)
Kimmy Bauer #10042, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.153.206)
Hej Verner

Tak for dine input.

Har været inde og kigge på forsikring. Det ser rigtig godt ud.

Vh
Kimmy
Index
165260: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt Medlem (26-01-2021 11:33:43) (svar på 165257)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.64.61)
Hej Kimmy.
Vi har en 130" og deler gerne erfaringer af enhver art. Ring til mig på 30309670. Mvh Frimodt