tilbage

Land Rover Forum  

Index
165296: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 14:29:17)
Sten Andersen #10002, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.208.67.222)
Hej.

Har en nyrenoveret serie lll 88" med alt hvad det indebærer, men pludselig en morgen efter nogle måneder, hvor den har kørt uden problemer går bremsepedalen helt i bund. Der var ikke noget dagen før. Først morgen efter. Når den går i bund bremser den kun på baghjulene(blokere hvis man trykke hårdt nok). Man kan godt pumpe den op ved at trykke 2-3 gange, og så bremser den fint, til man slipper trykket et par sekunder og så går den i bund igen.

Har luftet ud flere gange inden held, og synes ikke jeg kan finde steder den lægger bremsevæske. Har læst flere indslag, men synes ikke jeg kan finde en løsning....

Det skal siges den har stået i en lade i 2-3 år med nye bremser, cylinder rør og det hele. Det fungerede perfekt lige ind til for nylig.

Håber der er en som kan hjælpe?
Index
165297: sv: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 14:49:41) (svar på 165296)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Velkommen til livet med en seriebil.

Der er en uendelighed af fejlkilder på de gamle bremsesystemer, og det bliver ikke bedre af at de reservedele man kan få idag, ikke helt lever op til tidligere tideres kvalitet. Slet ikke hvis man køber billige reservedele.

Pointen er at hvis alt er i orden og indstillet korrekt, så virker bremserne. Der skal dog ingenting til, for at de ikke virker optimalt. Luft i systemet er en hyppig fejl. Du vil finde mange farverige forklaringer på hvordan man lufter ud, men jeg har oplevet at den gamle mekanikker Knud T. Madsens forklaring og enkle fremgangsmåde virker! Det forudsætter dog at alting er i orden. Det er det ofte ikke. Der skal som sagt ingen ting til, før der er luft i bremser, den mindste utæthed og vi har balladen. Jeg har oplevet at man stod der og rev sig i håret, for alt var jo nyt. Men nyt, behøver ikke at betyde at det er i orden. Slet ikke når det er et par år gammelt.

Mit bud, nu det har været koldt, er at der har været frost i en dine bremsecylindre. Det har gummiet ikke nødvendigvis kunne klare. Så bliver det hårdt, du får en lille utæthed og vi har balladen. Det behøver kun at være en meget lille utæthed, så det er ikke sikkert du bemærker hvor bremsevædsken løber ud, der behøver såmænd ikke at løbe noget ud, bare cylinderen når at suge en smule luft, så er den der. Det er sandsynligvis også derfor du ikke kan lufte ud.

Klem alle tre bremseslanger af, med dertil indrettede klemmer. Tag en af af gangen. Den bremse du kan pumpe er defekt. Kan selvfølgelig prøve at reparere cylinderne, ellers er det byt til nyt.

Mvh Niels
Index
165298: sv: sv: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 14:59:05) (svar på 165297)
Sten Andersen #10002, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.208.67.222)

Det er jo en del af fornøjelsen er jeg ved at lærer!

Tak for budet. Jeg prøver at lukke af for tre af gange og søge den vej. Melder lige tilbage om jeg finder noget.
Index
165299: sv: sv: sv: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 15:09:32) (svar på 165298)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.44.179)
Kunne tyde på def hovedcylinder, ikke mindst hvis det er et-kredssystem med den gamle type hovedcylinder af metal. Mister den bremsevæske?
Index
165300: sv: sv: sv: sv: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 17:06:09) (svar på 165299)
Sten Andersen #10002, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.208.67.222)
Fejl fundet. Lukkede af for de bagerste to og skiftevis de foreste. Fandtfrem til at venstre cylinder ikke kune holde tryk og kunne se bag gummiet in til stemplet at der var bremsevæske. Skilt ad men kunne ikke finde noget der tydede på utætheder. Får fat i en ny på mandag og ser om ikke det kan gøre det.

Have også mistænkt hovedcylinder, men mistede ikke bremsevæske og så er det to.kredssystem.

Tak for hjælpen!
Index
165301: sv: sv: sv: sv: sv: Bremseprolemer på serie lll (29-01-2021 19:21:41) (svar på 165300)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Fantastisk! Godt at høre. :)

Mvh Niels