tilbage

Land Rover Forum  

Index
167806: Gulplade vs. Hvidplade (29-06-2022 15:48:20)
Casper Meyhoff (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.249.250)
Hej

Jeg har for nyligt erhvervet mig en Land Rover 109" fra 1975. Den er afmeldt for 15 år siden, og har tidligere været som van på gule plader. Når den så skal have plader på igen, har jeg lige et par spørgsmål nogle herinde måske kunne svarer på.

Hvad kan man forvente den årlige veteran afgift er på gule plader, mod hvide plader at være ?

Hvad kan der forventes med de nye regler at skulle afleverer hos SKAT for at konverterer den om til hvideplader (som veteran vel og mærket) Er bekendt med at man kan få en vurdering hos SKAT mod et beløb, men ville nu lige høre her først om nogle har gjort dette med de nye regler.

Den primære årsag jeg nok ville konverterer ville være så der lovligt kunne camperes i den (altså sove inden i den), da jeg ikke mener dette er ulovligt i en gulplade bil. Har ikke planer om at have den registreret som camper dog.

~ Casper




Index
167807: sv: Gulplade vs. Hvidplade (29-06-2022 18:43:34) (svar på 167806)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.64.238)
Hej

Tillykke med vognen.

Ja, jeg har for ikke længe siden fået fruens 88'er fra gule til hvide plader efter de nye regler.
Det du gør er at finde nypris inkl moms og levering, minus afgift. Så tager du 75% af det beløb og så har du dit afgiftgrundlag. Så beregner du 25% af de første 65.800,- der er det første "scala-knæk" i loven om afgifter på biler.

Jeg har fundet nyprisen på en 88'er her på Forum. (Tror Ib hammer har tallene også for 109", hvis du spørger pænt. ;) )

Her koster en 88" hardtop i runde tal 35.000,- + 6000 i moms (runde tal) Brugsafgiften beregnes således: Udgangspunktet er 75% af 41.000,- det er 30.750,- og 25% af det er så 7687,50

Så for en 88'er fra 1976 vil afgiften ligge sådan der under 8000,- Hvor meget mere en 109'er kostede i 1976 det ved jeg så ikke, men jeg kan ikke forestille mig at afgiften er voldsomt meget mere.

Så det det kræves er at du søger en afgiftfastsættelse hos Skat, det tager den tid det tager, betaler afgiften, kører til syn, og når den er godkendt, så køber du et set nummerplader. Så alt hvad du skal bruge er en registreringsattest, en afgiftfastsættelse fra Skat og en synsklar vogn. Du søger om afgiften samme sted som "bindende svar" (hvad der sker hvis du kører til syn *inden* du har fået en afgiftfastsættelse, det ved jeg faktisk ikke. Måske kan du først køre i vognen når Skats Motorafdeling når frem til din sag, eller du bliver afkrævet et større beløb, hvor du på et tidspunkt får noget tilbage. Ved det ikke)

Der er ikke længere krav om originalitet og heller ingen brændstofafgift. Så det skal du ikke bekymre dig om

Vægtafgiften er en 1/4 af hvad den ville være hvis det ikke var en veteran, og her afhænger det jo bla om det er enndiesel eller benzin. Mener dieselfolket på hvide plader betaler 2500-3000 kr om året, hvor benzinerne er under det halve.

Skal måske lige være opmærksom på reglerne for kørsel med veteranbil. Forsikring er en ting, men man kan jo sagtens have en veteran på fuld forsikring. Staten definerer veterankørsel som "lejlighedsvis kørsel" Dvs du må køre i den hvor og hvornår det passer dig, så længe du ikke lige kører i den hver dag. Og med mindre du har en emsig nabo, ansat i etaten, så er der næppe nogen der går op i hvornår du kører i den.

Nu da originalitetskravet er ophævet, må du godt indrette den til overnatning, så længe du ikke laver konstruktive ændringer. Det vigtigste er nok at den er på hvide plader. Du må egentlig gerne sove i ladet på en gul-pladebil, men der må ikke være noget, som i noget som helst der antyder at vognen er indrettet til andet end godstransport. Et strømudtag, en lampe, en højttaler kan være nok til at Skat mener der er tale om en vogn der ikke længere udelukkende er indrettet til godstransport.

Derudover så er hvide plader det værd. Det er en fornøjelse at kunne have hele familien, eller hele slænget med i vognen.

Held og lykke med den

Mvh Niels
Index
167809: sv: sv: Gulplade vs. Hvidplade (30-06-2022 08:38:26) (svar på 167807)
Casper Meyhoff (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.249.250)
Hej Niels

Hold da op, sikke en lækker beskrivelse. Det lyder jo ikke så voldsomt som frygtet.
Må prøve mig med en afgift fastsættelse hos SKAT når den engang er ved at være samlet igen :)

Mange tak