tilbage

Land Rover Forum  

Index
168495: Historisk kronik i Oasen (04-05-2023 19:09:20)
Anders Boisen #4246, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.161.55.42)
Flot kronik i Oasen, Niels!
Spændende tekst og fine fotos - med respekt og kærlighed til både bil og folk.
Ideen med at indsætte Jeep-billedet til sidst er jeg måske i tvivl om. Vil du sætte lidt flere ord på dette?

Mvh
Anders Boisen
#4246
Index
168498: sv: Historisk kronik i Oasen (06-05-2023 13:58:20) (svar på 168495)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tusind tak Anders!

Mht billederne, ja, det er ikke mig der laver lay-outet! :) Jeg skal ikke kunne sige hvorfor det kommer til sidst og ikke først

Billederne er fra et foredrag, jeg holdte i Verninge Kirke en gang. Menighedsrådet efterspurgte et foredrag, og så svarede jeg at de teologiske emner jeg kunne holde foredrag om, nok efterhånden var udtømte, og derudover ved jeg ikke rigtig noget om noget, ud over Land Rovers. Så svarede formanden, at så kunne jeg jo holde et foredrag om Land Rover, og så sad jeg jo i saksen, så at sige!

For ikke det skulle blive alt for teknisk, valgte jeg at sætte Land Rovers historie ind en større kontekst, for det er jo min påstand at Land Rovers historie er uløseligt forbundet med efterkrigstidens England.

Her begyndte jeg så foredraget med et par billeder af Jeeps, og i øvrigt billedet af engelske husmødre der står i kø for at få hestekød. Det er et ret sigende billede, for englændere spiser ellers meget nødigt heste! Det har de aldrig gjort. Tænk blot på hestekødsskandalen for nogen år siden, hvor der var en smule hestekød frosne færdigretter. Jeg holdt i øvrigt det samme foredrag i Region Sønderjylland! Garneret med billeder og små film jeg har fundet på nettet.

Jeg valgte alt kalde artiklen for en kronik, for det er jo mine egen påstande jeg fremfører. Det er ikke sikkert alle englændere ville bryde sig om at få skudt i skoene at de er en smule bagstræberiske, og hæmmet af klasse-skel, og iklædt en nostalgisk vildfarelse om at de trods alt stadig er "Superior" overfor de underlige mennesker her på kontinentet. Eller det er det indtryk af dem man en gang i mellem får. Det skal måske i den forbindelse lige siges at Storbritannien har forandret sig meget de senere år. Det er jo et helt andet multikulturelt samfund end det var for blot få årtier siden.

Lige nu løber kroningen af Kong Charles over skærmen i al sin "pomp and splendour" med ritualer og relikvier der kan føres tilbage til middelalderen. Alt imens flertallet af befolkningen under 30 år faktisk ikke støtter monarkiet.

Så det England jeg portrætterer i artiklen, og så det England mange møder i dag, og i den kommende tid stemmer trods nok ikke helt overens.

Mvh Niels
Index
168500: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 07:42:43) (svar på 168498)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.208.203)
Hej Niels.
Kan du ikke dele din kronik på fjæsen også?
Jeg vil gerne læse den..
Index
168501: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 09:36:41) (svar på 168500)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.116)
Hej Ole

Så var der jo den mulighed, at du meldte dig ind i klubben.
Det er jo en af fordelene ved at være medlem, nemlig at man kan læse det der står i klubbladet :-)

Jimmi
Index
168502: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 12:14:35) (svar på 168501)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.219)
På linie med Jimmi, ingen arme = ingen vaniljekranse, klubben kan ikke overleve af gratister. Husker kun alt for godt Ole Pars indspark "gu fan skal du ej betale kontingent til DLRK, jeg (Ole Pars) deltager i hvad jeg ønsker og som jeg altid har gjort.....
Index
168503: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 17:49:07) (svar på 168502)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.241.136.199)
Helt 100 så skal den ikke deles. Jeg er betalende medlem nyder oasen og arrangementerne. Ville den komme ud til “gratis” skue så er der kun arrangementerne der betales for det ville være synd.
Index
168504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 20:34:25) (svar på 168503)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Nu er det jo Niels der har skrevet den og derfor også ham der må tage stilling til hvad han vil med den. Det er ikke i orden at der sidder nogle og tror at de skal være dommere over om Niels må dele sin kronik med hvem han vil.
Index
168505: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (09-05-2023 23:25:58) (svar på 168504)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.66.6)
Det er sådan set ikke det der siges.

Det der bliver sagt er, at hvis man vil nyde godt af klubbens aktiviteter, såsom arrangementer og Oasen, så bør man være medlem.

Men selvfølgelig, hvis du mener, at gratister skal have samme fordele som dem der betaler, så er der ikke meget tilbage, der begrunder, at man skal være betalende medlem og ikke bare følge med på Facebook

Mvh Ib
Index
168506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (10-05-2023 19:39:02) (svar på 168505)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Ib:

Det er faktisk ligegyldigt hvad der siges, for det er hverken dig, Rasmus eller nogle andre end Niels selv der bestemmer hvor han vil lægge sin kronik op. Det hedder ophavsret.

Hvad du tror jeg mener, er sådan set også sagen ligegyldig, også selv om jeg ikke tror du har den fjerneste ide om det. Det handler ikke om min mening, men om ophavsretten som Niels har.

Mvh. Bill
Index
168507: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (10-05-2023 21:16:06) (svar på 168506)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.68.102)
Jeg er bare glad for at skabe lidt værdi for klubben.

Jeg havde muligvis forberedt mig på lidt kritik fra evt engelske medlemmer eller andre med nær tilknytning til Storbritannien. Jeg havde ikke lige forberedt mig på at det kunne afføde denne diskussion.

Det eneste jeg egentlig håber der kan komme ud af denne diskussion er at man får øjnene op for værdien af vores klubblad og at mange flere vil skrive til klubbladet.

Mvh Niels
Index
168508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (10-05-2023 21:21:25) (svar på 168506)
Ib Hammer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.109.66.6)
Tror ikke der er nogle der har anfægtet ophavsretten eller forfatterens eventuelle ønsker om mulig offentliggørelse i andre medier.

Det der ses ovenstående er at der er medlemmer med samme mening. Hvis man vil nyde godt af klubbens aktiviteter, både fysiske og skrevne, bør man være betalende medlem.

Men måske er du endnu engang på vej til at gøre noget ret simpelt til en endeløs lang tråd, nok mest fordi det er mig der har tilladt mig at skrive et indlæg. Jeg har helt utvetydigt sagt hvad jeg mener om ophavsret og det at være medlem contra ikke medlem og det kan der nok ikke koges mere suppe på, da det ikke kan gradbøjes.

mvh Ib

Index
168523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (11-05-2023 22:37:38) (svar på 168508)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Direkte svar til Ib:

Lad mig lige gøre det klart for dig inden du kommer for langt ind i din martyr rolle! Det var dig der svarede på mit indlæg. Her skrev du direkte henvendt til mig ” Men selvfølgelig, hvis du mener, at gratister skal have samme fordele som dem der betaler, så er der ikke meget tilbage, der begrunder, at man skal være betalende medlem og ikke bare følge med på Facebook”.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet noget om mit synspunkt om gratister. Jeg er betalende medlem af klubben og hvis en (her dig) svare på et indlæg jeg har skrevet, forbeholder jeg mig retten til at svare tilbage. Om tråden bliver alen lang er du jo selv herre over, der skal jo mere end en til at have en dialog og du er jo selv en mester i at fortsætte.

Jeg skrev mit indlæg fordi en skrev” at det 100 ikke skulle deles”. Mit indlæg omhandlede Niels ret til selv at bestemme hvor han måtte/ville dele sin kronik. Her skriver du i dit første indlæg, igen direkte til mig ” Det er sådan set ikke det der siges”. Så jo det er det der siges.

Så hvor lang denne tråd bliver er op til dig selv.
Index
168527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (12-05-2023 19:41:53) (svar på 168523)
Ib Hammer #219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.66.6)
Du vinder og jeg får fred - livet er for kort til dit ordkløveri

Index
168538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (13-05-2023 17:48:55) (svar på 168527)
Jens Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.223.174)
EJ EJ...nu er der lige sat popcorn over...;-)...

OBS...har været betalende medlem...men blev set ned på da jeg købte en P38...;-)....

God weekend

Bedste LR-hilsner
Jens
Index
168556: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (14-05-2023 18:09:50) (svar på 168527)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
ib:

Sjov at du skriver ” Du vinder og jeg får fred” hvilket jo er en rimelig martyragtig kommentar. Men så fortsætter du alligevel med endnu en dum kommentar. Så dit liv er åbenbart ikke så kort alligevel.
Index
168557: sv: sv: sv: Historisk kronik i Oasen (14-05-2023 18:10:20) (svar på 168500)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.224.210.10)
Skal lige love for at jeg fik sat gang i en debat. Herligt, for debat er godt.
Når jeg siger at jeg deltager i DLRK arrangementer (uden at være DLRK medlem), så gør jeg bare hvad klubbens egne vedtægter skriver. At medlemmer fra andre ALRC klubber, frit kan deltage i klubbens arrangementer. Det kunne man ihvertfald førhen.
Jeg ER medlem af en sådan klub.
Jeg deltager iøvrigt kun til Klassikertræf (som er åbent for alle), og en sjælden gang imellem, til Fynske arrangementer.
Så jeg synes ikke at jeg gør noget jeg ikke kan tillade mig.
Jeg ønsker IKKE at drive nas på noget som helst, ligesom jeg heller ikke selv vil holde noget tilbage, som andre evt kunne nyde godt af. Medlem af bestemte klubber eller ej. For mig er det interessen der driver fællesskabet og holdånden, og ikke en bestemt klub eller en anden. ALLE er velkomne i alle de Land Rover fora jeg driver. Længere er den ikke.
Jeg har det super fint med at jeg ikke kan læse Oasen. Det har jeg jo netop selv fravalgt. Men det er jo ikke det samme som at evt skribenter ikke kan dele deres ting andre steder. Derfor min forespørgsel til Niels. Jeg er 100% sikker på, at rigtig mange udenfor klubben, ville finde det interessant læsning. Er grundstenen i klubben ikke at udbrede kendskabet og interessen for Land Rover? Det ville det vel egentligt være, hvis flere kunne læse omtalte kronik? Men det er jo helt op til Niels..... Det er jeg 100% med på. Keep Rovering...