169056:
sv: sv: Omregistrering fra M2 til M1 (110” fra 1988) (03-10-2023 09:16:19) (svar på
169055)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Når man slår op i Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer", der er enhver synsmands bibel finder man denne:
10.02.021
(...)
(2) Personbil M1 skal ved alle siddepladser på fremad- og bagudvendende sæder,
være forsynet med seleforankringer, der opfylder de konstruktive bestemmelser i UNECE-regulativ 14-06.
Originalmonteret seleforankring kan dog være udført i overensstemmelse med
amerikansk standard FMVSS 210.
(I kursiv) **For køretøjer, der opbygges etapevis, f.eks. en varebil, der ombygges til personbil M1, skal bestemmelsens opfyldelse dokumenteres af en prøvningsinstans eller teknisk tjeneste**
(..)
Før 01.04.80: Gælder ikke
Kort sagt; hvis vognen er fra efter 1980, så skal den have godkendte seleforankringspunkter, eller forbi en prøvningsinstans, for at blive godkendt til M1. Man kan selvfølgelig være heldig at komme forbi en synshal, der enten ikke er inde in reglerne, eller ikke tager det så tungt. Man kan også være "heldig" at få lov at betale afgiften, og stadig kun have vognen godkendt til 3 personer. (er set!)
Men reglerne er desværre som de er.
mvh Niels