tilbage

Land Rover Forum  

Index
17615: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (30-08-2004 15:55:48)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.58.251)

Hvorvidt dette link har været præsenteret før, her på forummet ved jeg ikke, så det er en mulig genganger.

Men her er ihvertfald et væld af gode brugbare oplysninger om konvertering af dieselbiler til drift på ren rapsolie.

Her forklares også om de forskellige olietyper og hvilke tekniske og/eller logistiske problemer der skal løses.

Efter min vurdering ser det overraskende nemt - og billigt ud - og er i det hele taget overordentligt positivt.

Næste kursus er i Aalborg allerede midt i september!

Det varer ikke længe før mine oliebrændere kører på ren dansk CO2 neutral rapsolie....

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/index.html

Mvh Benno

Index
17619: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (30-08-2004 22:03:39) (svar på 17615)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.144.252)
Inden du kaster dig ud i eksperimentet skulle du prøve at kigge lidt på nogle udenlandske sider. Jeg forsøgte mig med søgemaskinen alltheweb.com (advanced) og søgte tyske sider – søgeord pflanzenöl-umrüstsatz. Det gav ca. 40 links.
En søgning på engelske sider efter ordene vegetable oil, diesel, conversion gav ca. 23000 links.
De sider jeg har set fortæller, at motorer med Bosch pumper samt nogle japanske pumper er egnede. Derimod er Lucas/CAV pumper kun delvis egnede – og kun i forbindelse med 2-tanksystemer.
2-tanksystemet fungerer som fueloliedrift på skibe: Man starter på diesel og skifter til planteolie når motoren er driftsvarm (kan evt. laves automatisk med en termostat). Ca. 5 minutter før man når destinationen skiftes til diesel for at skylle systemet igennem. Det gør systemet mindre egnet til korte ture, men er naturligvis til at leve med når man kører lange strækninger ad gangen.
På én af siderne var der lidt erfaringer fra konvertering af en 2,25 LR-motor. Det var ikke uden problemer.

God læselyst!
mLRh
Nils
Index
17665: sv: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (01-09-2004 22:17:03) (svar på 17619)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.193)
Nu vil jeg nødig opfattes som lyseslukker eller "festbremse" men fra Tyskland, hvor man har eksperimenteret og kørt på grillbarsolie i mange år er der meldinger om nedsat holdbarhed på motorer der har kørt på rapsolie, så kan man jo spekulere om det det er besparelsen værd, især på baggrund af den ringe prisforskel grundet afgift.
Index
17674: sv: sv: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (02-09-2004 11:30:00) (svar på 17665)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 155.137.0.9)
Det med at være "festbremse" behøver du ikke bekymre dig om. Den side af sagen klarer skatteministeren. Jeg gad godt møde ham der vil ofre 6000 - 8000 kr på at ombygge sin bil uden at få andet end en fin glorie ud af anstrengelserne.
Hvis ikke der er økonomi i projektet er det uinteressant.

Så vidt jeg kan se på diverse sider er der nogle der har kørt endog meget langt på planteolie uden problemer. Det er klart at hvis man ukritisk hælder alt muligt gammelt l... på, så kommer man til at betale på en anden måde.
mLRh
Nils
Index
17728: sv: sv: sv: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (05-09-2004 09:09:40) (svar på 17674)
Ja, der er jo problemer i alt, men hvis man læser materialet grundigt igennem i den her "danske rapsafdeling" så kan man også se at de er løst i langt de fleste tilfælde. Der er årelange erfaringer og biler der har kørt adskillige hundrede tusinde km uden problemer.

Man har endog gjort sig den ulejlighed at skitere hvad der kan lade sig gøre - og ikke. Så der er ingen grund til at fokusere på problemerne, snarere på mulighederne.

Og jo - jeg er en af den slags originaler der godt kunne finde på at ofre 6 - 8.000,- på det her, ikke engang for at få en glorie, men fordi jeg synes det er hamrende spændende!

Jeg har jo i forvejen ofret 200.000,- på en VW lupo 3L hvor jeg kunne have nøjes med at købe en SDI til 125.000,-

Ethvert regnestykke der tager højde for afskrivninger (og alt muligt andet p.. og papir) mener jo eksempelvis at det ikke kan svare sig at købe en Lupo 3L, men det rager mig en høstblomst. Jeg synes det er sjovt at tanke den op og endnu sjovere at betale den årlige vægtafgift :-)

Rom blev ikke bygget på én dag... jeg har hørt de bygger dernede, endnu.

Index
17729: sv: sv: sv: sv: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (05-09-2004 11:32:20) (svar på 17728)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.154)
Godt brølt, Benno!
Mvh. Morten
Index
17755: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rapsolie - her er info - rigtig gode oplysninger! (06-09-2004 13:24:50) (svar på 17729)
Det glæder mig du ku´ høre det!

Der skal ikke mangle noget når kaptajnen gir den GAZ...

Taksiduha!