tilbage

Land Rover Forum  

Index
17837: Nyt medlem, Ny bil (08-09-2004 19:41:40)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.54.15)
God dag allesammen!
Siden sidste fredag har jeg igen kørt Land Rover, og i modsætning til sidst (109D fra 1977) i en moderne Freelander TD fra 1999. Det er noget af en forskel :)

Jeg har et spørgsmål, jeg gerne vil høre om i kender til mht. denne model: Når jeg drejer skarpt bremser bilen ned. Det kunne virke somom skivebremserne belastes når hjulene drejes, men jeg er ikke klar over om det er det der sker eller om der evt. sidder en elektronisk "dims" der bremser motoren ved skarpe drejninger. Jeg har intet kunne finde om dette i manualen, hvorfor jeg lige ville høre hér inden jeg kontakter forhandleren.

Noget andet er iøvrigt, at jeg har fået at vide, at bagtøjet er nyt og stammer fra en BMW, hvilket både skulle være dyrere og bedre end fra en Land Rover. Hvad mener i om det?

På forhånd tak og med venlig Hilsen

Torben Thomsen
Næsten lykkelig bilejer
Index
17839: sv: Nyt medlem, Ny bil (08-09-2004 19:51:54) (svar på 17837)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.154)
Har bilen ESP/ElektronicStabilityProgram eller ETC/ElectronicTractionControl?
Det kunne lyde som noget i den retning!
I så fald kan du betragte dig som værende sat under automotiv administration. Du kører, men bilen bestemmer. Hellige vorde trafiksikkerhedens navn.
Mvh. Morten
Index
17840: sv: Nyt medlem, Ny bil (08-09-2004 19:52:09) (svar på 17837)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Tillykke med Freelanderen !
Tjah, din bil er meget fornuftig: den bremser nemlig ned, når du drejer skarpt.
Hvad hedder modellen helt præcis ? Der findes jo idag alskens elektronisk hjælpeudstyr i de nymodens Land-Rovers. Kan være, det er et EPS så den kan klare elgtesten !

Den historie med et BMW-bagtøj lytder lidt fantasifyldt !
Index
17844: sv: Nyt medlem, Ny bil (08-09-2004 20:47:06) (svar på 17837)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.201.85)

Tillykke med vognen.

Det er formentlig viskose-spæret, der låser fordi hastighedsforskellen mellem for- og bagaksel bliver for stor. Jeg har en kammerat med en Freelander af sammen årgang og den gør nøjagtig det samme.

Index
17851: sv: Nyt medlem, Ny bil (09-09-2004 11:34:08) (svar på 17837)
Henrik Engqvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.3.2)
Hej

Jeg har kørt i mange Freelandere, og kan oplyse dig at alle gør det når man drejer ud i yderpunktene i lav hastighed. Jeg hælder også til at det er viskose koblingen der går ind og spærrer.

Mvh.

Henrik Engqvist 6108 Fyn
Index
17861: sv: sv: Nyt medlem, Ny bil (09-09-2004 17:41:24) (svar på 17851)
Torben Thomsen #6859, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 62.107.54.15)
Jeg vil gerne takke for de gode svar. Det er da ligegodt pokkers, at en bil tror at den er mere indtelligent end føreren, men jeg vænner mig nok til det :)

Noget andet er så bagtøjet fra BMW. Det blev understreget flere gange af forhandler, at dette bagtøj kostede 4000 mere end det originale fra Land Rover, så jeg vil nok gå lidt længere i min efterforskning. Tror i evt., at FDM´s testcenter vil kunne hjælpe?

mvh. Torben Thomsen

P.S. Glæder mig til at komme på kursus til vinter i vedligehold mm.
Index
17862: sv: sv: sv: Nyt medlem, Ny bil (09-09-2004 18:56:42) (svar på 17861)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Tag først et glatførekursus !
Nå, hvis forhandleren er så klog på det bagtøj, skyldes det måske, at han har købt det hos en BMW-forhandler, der tidligere har været LR-forhandler ! Men vi er nok alle lidt nygærrig på, hvad dine efterforskninger bringer frem i dagslyset.
Husk lige, at give en tilbagemelding !