20825:
sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (20-01-2005 13:50:56) (svar på
20822)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 83.73.4.161)
Du har 45 liter i tanken under passagersædet. Hvis du tanker 35-40 liter pr. 250 km, har du en brændstoføkonomi på 6,25 - 7,14 km/l ved blandet kørsel. Ikke dårligt, idet de opgivne 8 km/l er under optimale forhold med en ny motor.
Hvis motoren er værd at beholde, og hvis der er slør i akslen til strømfordeleren, bliver motoren kisteglad for en ny strømfordeler og evt. en ny Weber 34ICH karburator.
Hvis du skifter strømfordeler, så stil de nye platiner før du monterer strømfordeleren. Det skåner ryggen.
Hvis du beholder den gamle fordeler, så skift kondensator og platiner. Nu om dage kan det ikke betale sig at file på platinerne. Platiner justeres til 0,36 - 0,41 mm.
Ventiler justeres til 0,25 mm to til fire gange om året. Hav altid nogle ventildækselpakninger liggende.
Stil tændingen til 3-6 grader FØD alt efter oktantal (92-98 okt). Finjuster i forbindelse med prøveture.
Bruger bilen olie?. Hvis der brændes olie af, kan der afsættes koks i topstykket. Disse gløder en kort stund efter tændingen er taget og kan sætte ild til benzinen. Hvis der brækker et stykke koks af og det sætter sig mellem ventil og ventilsæde, kan ventilen brænde af.
Jeg tror du kan få et renoveringskit til karburatoren. Jeg foretrak dog at sætte en ny på.
Justeringen er begrænset til tomgang og blanding ved tomgang.
Skru blandingsskruen ind til motoren taber omdrejninger. Skru den herefter en halv omgang ud.
Ovenstående er baseret på 9 års samliv med en 2,25 benz.
Med venlig hilsen
S. Vels