tilbage

Land Rover Forum  

Index
21307: Spil ledninger (11-02-2005 14:59:21)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.124)
Hej Alle,
Jeg har min relæbox til spillet siddende i motorrummet på 90"ern.

Jeg overvejer om jeg skal sættet et ekstra kabel fra generatoren's +pol over til relæboxens +pol.
Således at jeg trækker strøm direkte fra batteriet og direkte fra generatoren. Det hele er jo + det hele :-)

Er det en god idé eller er der noget jeg overser?

Hej
Chris
Index
21308: sv: Spil ledninger (11-02-2005 15:06:17) (svar på 21307)
eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Christian

Uden at have et professorat i auto-el - virker det forkert på mig. Fordi spillet trækker mange amp. - vil det ikke slå bunden ud af generatoren - at der kommer sådan et træk på.

Batteriet virker vel som en buffer på det store forbrug der kommer når du starter spillet.

Mvh
Eddie
Index
21312: sv: Spil ledninger (11-02-2005 18:57:01) (svar på 21307)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Mit professorat i el er heller ikke det bedste, men Eddie's version lyder nu meget rigtigt. Jeg tror næppe, at laderelæet vil kunne klare belastningen og jeg må ærlig indrømme, aldrig at have set et lignende arrangement. Men Kim Horsevad er mere klog på idsse emner. Vi må håbe, han læser dit indgangsspørgsmål.
Index
21315: sv: Spil ledninger (11-02-2005 22:24:17) (svar på 21307)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.211)
Hej!

Relæboksen til dit spil skal monteres med direkte kabel til spil-batteriets plus-pol. Kablet skal være dimensioneret efter belastningen, mindst 35¤ (hvis 12V installation så kør 50¤ kabel!)

At sætte et ekstra kabel fra generator plus til relæboksen er hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Er det et standard 12V spil så trækker det omkring 400ampere fra batteriet. En normal LR generator leverer 45 amp! Du er altså meget afhængig af et godt batteri.

Husk at montere kabel (igen mindst 35¤) fra batteriets negative pol og til stel på spil-motoren. Jeg ved godt at mange kører med minus gennem stel hele vejen ud til spillet; men det er altså en dårlig løsning.

Elektronvandringen ved at føre en strøm gennem chassisrammen forstærker galvanisk tæring og kan være medvirkende til udvikling af metaltræthed i svejsesamlinger. Derudover kan en dårlig stelforbindelse medføre fejl på spil-motor og relæ-boks. Derfor: Stel-ledningen er mindst lige så vigtig som plus-ledningen!

Spil-batteriet skal være dimensioneret til opgaven, dvs. mindst 650CCA og 80Ah.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
21334: sv: sv: Spil ledninger (12-02-2005 11:16:37) (svar på 21315)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 212.242.193.77)
Hej igen alle,
Der går selvføli 50mm2 ledninger (både plus og minus) fra batteri til relæbox.

Batteriet er 180 Ah. (Hvormange ColdCrankingAmp's vides ikke .. men det er jo heller ikke væsentligt når der spilles).
Generatoren udvikler 100 A.

Jeg ved godt at der siges at spil trækker helt op mod 400 amp. Men praktiske erfaringer siger at max ligger omkring 300 amp. (Iflg. dem jeg har snakket med).
Hvis det holder kan 1/3 af forbruget jo hentes direkte fra generatoren - derfor overvejer jeg en løsning med en ekstra ledning fra generator til relæbox.
Jeg ikke sikker på at jeg het forstå uhensigsmæssigheden i det?

hej
Christian
Index
21342: sv: sv: sv: Spil ledninger (12-02-2005 15:21:42) (svar på 21334)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.211)
Hej!

Forstår fint din argumentation; men generatoren er altså tilpasset til at regulerer sin spænding og ladestyrke udfra batteriets ladetilstand. Derfor er batteriet er din primære kraftkilde til spillet.

Hvis du vil "opgradere" vil jeg i stedet foreslå dig at opgradere hovedkabel fra generator og til batteri.

Strømforbruget ved brug af spillet er afhængig af mange forhold, der opgives også af og til forskellige værdier for samme spil. Problemet er bare at de "tabel" værdier er baseret på et fuldt opladet batteri. Efter at du har brugt spillet i et stykke tid er batteriet jo ikke fuldt opladet længere. Og en spil-motor som måske trækker 300 ampere ved en batterispænding på 12.5V (= 3750watt) skal når batterispændingen er dalet til 11 volt trække 340 ampere for at bibeholde samme effekt. Når batterispændingen er dalet til 10 volt giver samme udregning selvfølgelig 375 ampere. Disse tal er vel og mærke uden hensyntagen til modstand i ledninger.

Regulatoren på generatoren er slet ikke dimensioneret til at håndtere et så stort forbrug. Derfor vil direkte forbindelse til generator sandsynligvis kunne forvirre din regulator.

På visse generatorer er det muligt at koble udenom regulatoren og på denne måde få generatoren til at levere et højere output. Ved ikke om dette gælder LR-generatorer; men ved at hvis man vælger sådanne løsninger skal øvrigt elektronisk udstyr i bilen beskyttes. Sandsynligvis skal den uregulerede generator over sit eget system for ikke at skade andet. Så længe der er høj forbrug på batteriet kan man godt lade med en væsentligt højere spænding end normalt uden at skade batteriet.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
21383: sv: sv: sv: sv: Spil ledninger (14-02-2005 09:26:18) (svar på 21342)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
hej Kim
Tak for svarene!
Ledningen fra generator til battri er i øvrigt opgraderet til 50mm2 ;-)

hej
Chris