tilbage

Land Rover Forum  

Index
21652: Noget må være knækket (24-02-2005 08:56:38)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.61)
Pga det onde vejr lånte min Kone min RR 1986 Turbo Diesel på arbejde.
Hun ringer og siger at vognen gav et bump og nu ikke flytter sig af pletten. (Herlig opringning!!!!)
Jeg får hende til at låse mellemdifferentialet og så kan den igen køre.
Kan en RR også knække stikaksler?
Er det fuldstændig uforsvarligt at lade hende køre de 75 km hjem med låst midterdiff.?
Kan man drive en evt, afknækket stump ud af det bagerste diff. ved at stikke en jernstang ind fra modsatte side, eller er der noget, der stopper inde ved drabanthjulene?
Jeg kan ikke få yderligere brugbare oplysninger her og nu om tilfældet.
mvh
Knud
Index
21653: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 09:17:42) (svar på 21652)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det kunne godt tyde på en knækket stikaksel.
Hvis du er heldig kan du godt banke stumpen ud fra modsatte side(bagaksel). Du risikerer ved at køre med det at evt. fragmenter tonser rundt i differentialet. Hvis du afmonteret stikakslerne(hvis det er een af de bagerste der er gået), kan du godt humpe stille rundt med låst centerdiff.
Er du sikker på at bilen ikke bare hoppede ud af høj/lav. Det gør min af og til og det giver et lille bump.
Good luck!
Index
21654: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 09:22:14) (svar på 21652)
Eddie Mose/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Knud

Selvfølgelig kan en RR knække stikaksler - det er bare sjældent det sker. Det er altid uforsvarligt at lade en 'hende' køre i sin RR - når spøg til side. Nej hvis hun lister hjem med låst diff. så skulle der ikke ske noget. Ikke noget med hurtige accelrationer. Men også køre stille hjem fordi der er jo nogle ting i akslen der køre rundt uden at være i indgreb.

Alt efter hvilken en der er knækket - tjek i første omgang den korte - så skulle det være muligt med en kraftig magnet at hente stumpen ud.

God fornøjelse med arbejdet - men du har vel en god garage.

Mvh
Eddie
Index
21655: sv: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 09:53:04) (svar på 21654)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.175)
Den kan vel ikke være hoppet i neutral, den kender jeg nemlig også godt, når den kan køre ved at blive spærret?
Det var nemlig også min allerførste tanke, men desværre formodentlig ikke tilfældet.
Jeg bruger stort set aldrig dette spær, men kan det ikke låse både i H og L ?

Pudsigt nok lånte jeg en gang min daværende 6-cyl 109" ud til min søn. Resultat knækket hovedaksel i gearkassen.
Det er også med bekymring at jeg låner min RR ud. Der er ikke ret mange, der mestrer at koble til uden det giver hug i transmissionen. Resultatet ses nu :-(

Heldigvis har jeg garage med lift, som dog er optaget af en Jaguar MKIX, hvor olietryksmanometeret er til reparation. Dvs olien strinter ind på sædet, hvis jeg starter den :-( Hvorfor skal kvalerne komme lige oven i hinanden?
Index
21657: sv: sv: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 10:52:15) (svar på 21655)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.175)
Jeg har nu fået at vide at fejlen må ligge i reduktionsgearkassen, dog på en måde, at man ved at spærre midterdiff., kan køre.
Skal jeg lade hende køre de 75 km hjem med forsigtighed?
Index
21658: sv: sv: sv: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 11:05:35) (svar på 21657)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.41.72)
Den med fejlen i reduktionsgearkassen tvivler jeg på, red.geaekasse og diff. lock er så hvidt jeg husker to adskildte kasser. den stikaksel der oftest knækker er foreste i h. side ( den korte i fortøjet ). Lad bare bilen køer ROLIGT hjem. (husk at skifte olie på diffen bagefter)

Rover hilsen Keld 1582
Index
21667: sv: sv: sv: sv: sv: Noget må være knækket (24-02-2005 18:25:51) (svar på 21658)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.110)
Så kom den havarede RR hjem ved egen kraft vha spærret.

Sætter man den i gear uden spærring af centerdiff. sker der absolut ingen ting. Ingen kardaner løber og i øvrigt ingen unormale lyde. Straks man sætter spær til kan vognen køre. Det må åbenbart ligge inde ved centerdiff.
Er der nogen, der har en let "bare lige" løsning? :-).
Jeg har en ekstra gearkasse liggende, men hvor meget skal skiftes?
Index
21688: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Noget må være knækket (25-02-2005 00:53:59) (svar på 21667)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.44)
Hej Knud det er stadigvæk mest sandsynligt at det er en stik aksel eller et CV joint der er gået. Hvis det er et CV joint så husk at de er meget billige i England 250 -350 kr.
Hvis der knækker en aksel og center diffen ikke er slået til så forsvinder kraften ud ved den knækkede aksel og ingen kardaner kører rundt.Center diffen er jo bare et differentiale der er skudt ind i længderetningen mellem de to aksler, hvis det ikke støjer og synes normalt så er det ikke det der fejler noget.
Hvis bilen er løftet op og du sætter bilen i frigear, og drejer på kardanakslen med hånden, så vil hjulene køre hver sin vej. Hvis en aksel er knækket så drejer hjulene ikke. På den måde kan du se om det er for eller bagaksel.
Hvis bilen står på jorden, så vil du naturligvis ikke kunne dreje på kardanen, på den aksel der er i orden, meden den der er i stykker kan drejes.
Venlig hilsen Hartley.