tilbage

Land Rover Forum  

Index
21864: Ny motor - hvad er klogest? (03-03-2005 09:17:05)
John Christoffersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.147.217)
Jeg har en Range Rover Vogue 3.9 EFI Aut fra 08/92 med en revnet blok. Der skal altså en ny motor i - spørgsmålet er bare hvilken.

En rebuilt fra RPI i UK til 35.000 inkl. montering?

En gammel brugt som kan have samme (usynlige) skavank (og hvorfor er den i øvrigt blevet skiftet osv...)?

En diesel? (Prisen var i går lokalt 7.95 pr liter - kan det overhovedet betale sig med 15.000 km om året?)

Hvad gør en klog?
Index
21870: sv: Ny motor - hvad er klogest? (03-03-2005 10:45:13) (svar på 21864)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.209)
En diesel kører 9 km/l !
Da jeg kørte med V8 kørte de 3,5 km/l
Jeg mener altså det kan betale sig med diesel også ved så beskedent kørselsforbrug.

mvh
Knud
Index
21874: sv: Ny motor - hvad er klogest? (03-03-2005 11:17:57) (svar på 21864)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej John

Med 15.000 km/året - så ville jeg vælge V8. Knud skriver godt nok at han kun køre 3,5 km/l - men det tilskriver jeg en stor levefod. Når jeg har kørt 3,5 km/l så har der været meget off-road kørsel med - ellers dagligt ca. 5,5-6,5 - har en enkelt gang været helt oppe på 7,5 km/l.

Men alt dette ved du jo godt for bilen var/er jo en V8 - så det du spørger efter er om det er godt at vælge V8 - igen.

Du vil nok kunne køre ca. 6,5 til 7,5 til daglig - den er jo med indsprøjtning.

Mvh
Eddie
Index
21877: sv: Ny motor - hvad er klogest? (03-03-2005 13:20:33) (svar på 21864)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
15.000 / 7 * 8,5 = 18.214
(15.000 / 9 * 7,95) + 1.000 = 14.250
18.241 - 14.250 = 3.964,00

Skal man være klog, taler tallene for sig selv. Men kan man undvære lyden og karakteristikken fra en V8'er?

Min erfaring med V8 kommer fra lån af min brors Range Rover. Den kan være svær at aflevere igen. Den burder være på listen over vanedannende stoffer.

Jeg har haft en 2,25 benzin og har nu en 2,25 diesel. Min erfaring er, at for benzineren er stigningen i brændstofforbruget mere radikalt ved f.eks. bykørsel end for dieselmotoren af samme størrelse. Kører du overvejende i byen, bør du nok skifte tallet 7 ud med tallet 4 i det øverste regnestykke. Tallet 9 kan i så fald skiftes ud med tallet 7 i det andet regnestykke.

Udregningerne er lavet udelukkende for at give et fingerpeg og der derfor med alle tænkelige og utænkelige forbehold.

Med venlig hilse
S. Vels