tilbage

Land Rover Forum  

21849: Svær start (02-03-2005 21:32:54)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej alle. Jeg er helt grøn mht. teknik i min bil, men alligevel en lykkelig LR ejer. Sidste vinter startede min 90" TD5 med et vidunderlig diesel drøn hver eneste morgen. Jeg har intet olie fyr. Her til morgen var alt ved det sædvanlige, men da bilen havde stået foran firmaet i 9 timers snefygning var historien en anden. Der var et tykt lag is på kølerribberne, og ja, det var da godt nok koldt, men ikke koldt nok til at volde de store startvanskeligheder. Jeg startede motoren som sædvanlig og lod den køre lidt i tomgang mens jeg fjernede de værste is. Men efter 5-6 sek. gik den i stå. Måske havde jeg ikke ladet "forvarmeren" køre længe nok, men ihvertfald måtte jeg lade startmotoren køre i næsten 30 sekunder før der kom "liv" i motoren. Herefter hikkede og prustede den de mest groteske mængder kulsort røg ud jeg nogensinde har set. Jeg måtte prøve mange gange før jeg var stresset nok til at lade start motoren køre så længe. Det lød hele tiden til at motoren ville sætte ud, og jeg gav noget gas i forsøg på at holde den i live. Efter havde givet gas i et minuts tid havde motoren gasset af og kørte upåklageligt. Hvad kan være årsagen til mine problemer? Hvorfor ville motoren ikke starte når den nu har startet så fint ellers? Bilen har lige været til enormt service og kører som en drøm. Jeg tænkte over at alt det is der var kommet på bilen i løbet af dagen kunne stoppe for motorens luftindtag men det er kun et naivt gæt. Det bliver interresant at se hvad der sker i morgen tidlig ;-)
21850: sv: Svær start (02-03-2005 22:03:03) (svar på 21849)
Bent Kristensen #5198, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.161.69.138)
Kan der være vand i intercoler.Har prøvet det på volvo lastbil og den var helt ny.Hvis der er en bundprop på intercoleren,skal den tømmes.Jeg tror det er kondens der fryser i intercoler.His den kører nomalt når den er varm kan det være det
VH Bent
21851: sv: sv: Svær start (02-03-2005 22:15:08) (svar på 21850)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Bent. Det lyder til at være sansynligt. Bilen starter upåklageligt selv under særdeles hård frost, men idag drev det af den med smeltet sne og is da jeg standsede motoren, kombineret med 9 timers intens fygning har det frosset noget til. Skal jeg gøre noget for at "tømme" intercooleren?, eller bare parkere i læ fremover :-)
21857: sv: Svær start (03-03-2005 07:53:31) (svar på 21849)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.13.3)
Dit brændstoffilter lever sikkert en hensygnet tilværelse, og kan derved være årsagen til startvanskelighederne, de 5-6sek passer med et næsten stoppet filter som udsættes for frost, flere startforsøg gør at motorrummet opvarmes så meget at filteret "tør" nok til at motoren køre så længe, at det opvarmes nok til kørsel. Ved næsten frossen/stoppet filter udsendes nettop fede sorte serier af røg.
21858: sv: sv: Svær start (03-03-2005 08:43:15) (svar på 21857)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hvis det skulle være brændstoffilteret, så vil jeg gerne vide hvilket værksted, der lige har lavet et "enormt" service og så ikke har skiftet brændstoffilter og tømt eventuel vandudskiller?
21860: sv: sv: sv: Svær start (03-03-2005 08:48:09) (svar på 21858)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Ha - Box skreg også af grin da jeg foreslog det var brændstoffiltret!!
21929: sv: sv: sv: sv: Svær start (04-03-2005 10:25:11) (svar på 21860)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.13.3)
Du spurgte selv om mulige årsager, og filteret er et problem vi ofte møder, når vi er ude hos kunder med startproblemer. Men tak for dit hånende grin og latterliggørelse. Det varmede i en kold tid!!!
21933: sv: sv: sv: sv: sv: Svær start (04-03-2005 11:09:37) (svar på 21929)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Urban - det var bestemt ikke ment som en hån. Dit foreslag var kun rimeligt i betragtning af jeg endnu ikke havde oplyst at bilen netop havde været til service.
I øvrigt kommer jeg nok til at skifte det filter efter det har været brugt til stivnet diesel.

Så godt ord igen i en kold tid.

Desuden er jeg ikke berettiget til at håne nogen når det kommer til bil-teknik. Havde jeg fundet dit foreslag latterligt ville jeg ikke havde ringet til mit værksted og foreslået at filteret skulle skiftes.
21859: forklaring (03-03-2005 08:46:41) (svar på 21857)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Det burde ikke være filteret, da bilen lige er blevet serviceret hos Box auto i Januar. Jeg tror tilgengæld det bare har handlet om frostsikret diesel. Jeg har talt med både Jan og Niels fra Box og de siger at enten er dieselolien ikke frostsikret eller også er forvarmeren gået sig en tur. Det er ihvertfald mest sansynligt.
Nå, men jeg greb knoglen og ringede til UNO X fra hvem jeg købte 50 liter diesel af forleden dag. Frostsikret til - 15 grader lød svaret, men heri var ikke indberegnet en VINDFAKTOR! Hvad mener I med "vindfaktor" spurgte jeg?? Svaret var at det kan blæse så koldt at temperaturen falder til under - 15 grader sådan helt lokalt.
Jeg kan godt se pointen, men ærlig talt så tror jeg bare at benzin selskaberne ikke gider frost sikre dieslen ordentligt i DK da det er så sjældent at temperaturen falder til så lave temperaturer.
Især ikke når man på bedste dansker-vis kører rundt og holder øje med hvornår prisen falder til u. 6,50 per liter.
Bilen startede her i morges, men mindre vanskeligheder end igår, så jeg ser om problemet ikke løses af sig selv når temperaturen stiger i weekenden.
21862: sv: forklaring (03-03-2005 09:00:01) (svar på 21859)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Tja....frostsikring og billig diesel...
Det er måske en del af forklaringen på hvordan Uno-X og andre lavprisselskaber kan sælge op til 1,- billigere pr. liter end de store selskaber....

mvh Claus

uden aktier i noget olieselskab....
21863: sv: sv: forklaring (03-03-2005 09:11:25) (svar på 21862)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Præcis sagt Claus. Sådan er det med os danskere - vi må mærke straffen før vi kan lære det.
I morges, da jeg udløste en gigantisk nuklear sort paddehatte sky op mellem beboelses ejendommene hvor jeg bor på Frederiksberg, og så hvordan alle borgere der skrabede is fra ruderne, løftede hovedet og rystede let på det, lærte jeg 2 ting.
1) Aldrig mere billig diesel om vinteren.
2) Stiftelse af opsparing til oliefyr.
21866: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 09:21:46) (svar på 21863)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
ha ha hva så når man kører 2,25 3hovedleje diesela i en go gammel lightweight, ingen problemer bare røg både sommer og vinter, før i tiden på lidt af hvert men nu kun på billig diesel i normal farve. måske de gamle er lavet med tykkere rør/slanger som ikke fryser så let, det er kun den manglende isolering i selve kareten der gør at der ikke er 50 grader i kabinen, for den laver varme til 3 parcel huse.
hyg jeg i det dejlige vejr, det varer ikke ved.
21867: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 09:38:48) (svar på 21866)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Jeg kender godt problemet - i dag sneede det INDE i bilen da jeg kørte ungerne afsted ....

Michael

21868: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 10:26:56) (svar på 21866)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Pas på hvad du siger om drifts sikkerhed. Det er altid når man lige har været kæphøj, at noget går i stykker. Jeg troede nemlig kun det var Land Rover, der lavede SIII Light Weigth. Men når nu du taler om en bil, som starter hver gang, kan du bringe mig i tvivl....

PS Jeg kører selv i en Defender 300TDI, der starter hver gang. (Og jeg forbereder mig på at gå hjem, efter denne kommentar)
21869: sv: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 10:42:26) (svar på 21868)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.209)
Så sandt som det er sagt!!!!
Man må aldrig rose sin engelske bil. Straks man har udtalt eller skrevet noget positivt om køremaskinen, siger dyrekøbt erfaring mig, bryder den umiddelbart herefter sammen. Det har aldrig slået fejl for mig, men alligevel omgiver jeg mig med sådanne indretninger på snart fyrretyvende år???????

mvh
Knud

Nu med knækket centerdifferentiale!!
21884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 14:08:09) (svar på 21869)
Verner Andersen 2749. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.137.98)
"Frostsikret" diesel til -15!! det skal være min.-20 gr.! Et parafineret filter går ikke i orden af sig selv, det skal skiftes. PS. forsøg aldrig at tvinge en bil med et parafineret filter igang, pumpen får ikke nogen smøring og kan tage skade. Jeg hælder mere til at forvarmningen er i udue, og i øvrigt tilslutter jeg mig til Finn-Ottos synspunkt.
21888: sv: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 14:52:13) (svar på 21868)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.169.46)
Ja pas på med det!
Det har kostet mig dyrt - første gang jeg var kæphøj og sagde "den kører faktisk meget godt" gik der ikke en dag før der knak en lodning i strømfordeleren - og så holdt jeg ellers der på motorvejen halvt oppe af Kalvebod Brygge broen. (Tak til Jer der stoppede og spurgte om I kunne hjælpe).
Anden gang var kun en uge senere (23 timer og 22 timer helt præcist), nu var kareten jo blevet lavet, og jeg tænkte i mit stille sind "den kører jo faktisk meget godt" (utroligt at jeg ikke havde lært det endnu) - så holdt gearkassen op med at virke. Ikke noget alvorligt - bare en lille split til kr 2,30 som var knækket og medførte en mindre operation. To uger og - 857 kr senere - er den så klar igen. Men nu har jeg lært det... helt godt kører den jo ikke...

Rasmus - 6012
Nu med oversensitiv Serie III STW
21889: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 14:56:02) (svar på 21888)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.169.46)
Ja det skulle naturligvis have været 6 dage og 22 timer senere....
21904: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forklaring (03-03-2005 21:20:14) (svar på 21889)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.140.149)
Kontrollere lige luft filteret! Har den været 'sjask våd' af smelte vand da du standsede, så fryser den til med meget lidt luft gennemstrømning som resultat! Hvis der er fugtig derinde så har du svaret. Hvis du har fået paraffin i brændstofs filteret, så er der kun udskiftning, eller petroleum som hjælper. Situationen bliver kun være, og motoren vil ikke tage full omdrejninger. Det at du siger at motoren kører fint når den endelig er startet får mig til at mistænke luftfilteret. (KN filter er ikke plaget af dette fænomen)
21912: sv: sv: forklaring (04-03-2005 08:06:12) (svar på 21862)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hvad skulle der være galt med Uno-X's diesel - så vidt jeg kan se så er det tankvogne fra Hydro der kommer og fylder op - mon ikke samme tank vogn køre videre til en Hydro tankstation og hæller på fra samme tank fra tankvognen.

Så den tror jeg ikke på.

Denne hersens chill-faktor - mener jeg kun er noget vi mennensker - og andre levende ting føler. Metal mm. føler det ikke koldere fordi det er koldt og blæser.

I såfald ville det måske være billigere med en ventilator inde i kummefryseren - så skal man bare fryse ned til -8% - starte ventillatoren og kødet vil nu føle det som -18%. Det må spare lidt på kompressoren - eller hva......???????

Mvh
Eddie

nu med frostsikret diesel fra Uno-X.
21915: sv: sv: sv: forklaring (04-03-2005 08:33:29) (svar på 21912)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Det med chill faktoren lyder for åndsvagt, og jeg mener at når Hydro Texoco's kundeservice (som svarer Uno-x opkald) siger sådan noget sludder må det da være fordi de sælger skidt diesel billigt.
Bare fordi de har en masse gode tank stationer med et godt produkt kan du jo godt have noget billigere af dårligere kvalitet.
Og kunne man ikke forestille sig at handelsprisen på ikke-frostsikret diesel faldt betragteligt i DK i tilfælde af hård frost?
Igen, det er yderst sjældent at vejr situationen herhjemme er så ekstrem som den var forleden med snefygning og lave temperaturer, så hvorfor som lavpris benzin selskab tage alle mulige dyre forholdsregler for at frostsikre? Hvis de alligevel har erfaring med at erfarne rotter køber det mere kostbare produkt fra de mere dyre tankstationer!?

Det vigtigste er at vi nu går foråret i møde(håber jeg!)
21920: sv: sv: sv: sv: forklaring (04-03-2005 08:51:09) (svar på 21915)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Jacob

Tror du selv på at Uno-X (formegentlig ejet af Hydro Texaco) vil have siddende på sig at de sælger dårlig benzin/diesel.
Alle ved jo at det er Hydro der fylder deres tankstation op med brændstof.

At det er billigere end hos Hydro selv - må jo tilskrives at der på Uno-x stationerne hverken er mulighed for at købe tamponner eller chips. Man kan ikke engang gå i tørvejr for at betale - der er ingen betjening - mon ikke det er disse forhold der gør at de kan sælge brændstoffet billigere - fremfor billig diesel købt af skumle personer - sådan at en TD5'er ikke kan starte når det bliver koldt.

Men det kunne være sjovt at høre fra andre der måske også tanker hos Uno-x(eller andre lavpris selskaber) for at finde ud af om de har haft problemer med at starte deres diesel biler.

I øvrigt blev dieselen i går i roskilde området solgt for op til 8,00 kr. pr. liter - ikke just billigt.

Mvh
Eddie
21908: Endegyldig konklusion (03-03-2005 22:29:14) (svar på 21849)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Eller det der ligner....Da temperaturen steg i København og solen lunede bilen og smeltede alt sne og is af den gik jeg ud og drejede nøglebundtet og dyret sprang igang med et vidunderligt dieseldrøn, fuldstændigt som det plejer.
Jeg foreslog selv at den kunne have manglet luft, da hele fronten på bilen var dækket af 1 cm is (læs kølerhjelm og kølerribber samt lygter), men Box auto afslog at problemet kunne være tilfrosset luftindtag.
Så konklusionen må være at tank vognen til UNO-X den morgen passerede en eller anden skummel person der havde et par tusind liter møg dårlig diesel til salg. Jeg sparede næsten en hel halvtredser den morgen, men måtte mærke straffen senere.
Eller også er deres -15 graders frostsikring(eks. chill faktor) bare luftkasteller.
I øvrigt tak til jer alle for dejlige kommentarer samt gode forslag til problemløsning............RIDE ON!!!!
21916: sv: Endegyldig konklusion (04-03-2005 08:33:50) (svar på 21908)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg havde her til morgen klokken 5, næsten samme problem. Min defender 300tdi ville ikke tage omdrejninger.
Den er sidst fyldt op hos uno-x....?
21921: sv: sv: Endegyldig konklusion (04-03-2005 09:20:03) (svar på 21916)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
HA! Du har tilfældigvis ikke tanket på Roskildevej i Rødovre vel??
Der er "ugler" i dieslen hos Uno-X.
21924: sv: sv: sv: Endegyldig konklusion (04-03-2005 09:44:50) (svar på 21921)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Nej jeg tankede i Osted syd for Roskilde. Der er det altid ret billigt. Wonder why?
Det skal dog lige siges at termometeret viste minus 19 grader.
21926: sv: sv: sv: sv: Endegyldig konklusion (04-03-2005 09:51:07) (svar på 21924)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
På Frederiksberg viste det også -15, men det var stille og klart.
Min sprang igang, men pluttede noget i et par minutter, idag blev gaden dog kun hyllet ind i sølv farvede skyer hvilket er tåleligt ift. stinkede sorte tåger.
21943: sv: sv: sv: sv: sv: Endegyldig konklusion (04-03-2005 23:16:53) (svar på 21926)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.121.13)
Sidste år havde jeg samme problem, da jeg tanke på ONO-X i osted. Måtte skifte brændstoffilter og hælde lidt karburator vædske på før det forsvandt igen. Det var kun ca. -10 frost. Har ikke tanket der siden. Kører toyota, ups så i er ikke de eneste..