22573:
sv: Gammle diesel biler og bytrafik (20-03-2005 13:29:44) (svar på
22572)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 83.73.4.161)
Jeg har ikke tænkt mig at plante træer eller købe frelserbreve. Til gengæld bidrager jeg gerne til debatten.
Denne debat bør starte et helt andet sted end ved en enkelt, eftermonteret reservedel. Vi kan starte med folketingets og diverse regeringers forfejlede energipolitik gennem mange årtier. I et land, hvor man tror at alverdens problemer kan ordnes med afgifter, er der skat på alternative brændstoffer. Alt hvad vi kan finde på at hælde i tanken bliver belagt med afgift. Rapsolie, naturgas, brint etc. Der er intet incitament for at starte en bæredygtig udvikling.
Naturgas er ikke CO2 neutralt. Det soder til gengæld ikke (ingen partikler). Ganske som autogas, som politikerne opretholdt afgiften på i sin tid. Autogas blev derfor aldrig en succes.
Rapsolie er CO2 neutralt, men det soder til gengæld. Monteres et filter, får man en renere udstødning end på en fabriksny benzinbil.
Vand er det eneste spildprodukt fra brint ved forbrænding. I stedet for at aspirere til optagelse i OPEC kan vi med den rette energipolitik stifte WPEC.
Kun ca. 15% af de samlede afgifter fra bilismen går tilbage til bilisterne. Resten går til orlovsordninger, kunstnerstøtte og statens skandaliserede IT-projekter.
Et andet eksempel, som dog ikke har meget med os at gøre, er skatten på solstråler. Hvis man monterer solceller på taget for at supplere elektriciteten fra lysnettet, skal man betale el-afgift. Dog kan man, hvis man sælger overskudsproduktionen til elselskabet, SØGE om afgiftsfritagelse. Eksemplet er en del af den samlede energipolitik.
Hele denne forfejlede energipolitik har tilsyneladende til formål at kvæle ethvert tiltag i retning af en miljøforbedring. Sæt nu man fik mindre ind i afgifter!. Det er lidt lige som med rygning. Samfundet ofrer kæmpe beløb på kampagner og lign. for at få folk til at holde op med at ryge. Jamen, hvis det er så farligt, så forbyd tobakken. Det kan man selvfølgelig ikke, al den stund at rygerne i høj grad er med til at financiere bl.a. hospitalsvæsenet. Således kan folk med udpræget mangel på tobakskultur, og som alligevel formår at pådrage sig lunge- og hjerte/karsygdomme, komme i behandling.
Det fremmer intet at bruge bilismen og bilindustrien som financiel malkeko. Se bare hvordan det gik i England. BLMC gik ned med hornmusik på grund af forfejlet management (ikke relevant i debatten) og skiftende Labour-regeringers ide om at bilindustrien måtte yde mere end sin del til sociale forbedring der ikke var til at få øje på (yderst relevant i debatten).
Jeg har ikke dårlig samvittighed over de små børns lunger. Jeg ved at andre 179 burde have dårlig samvittighed.
Vi kan selvfølgelig prøve at prikke til politikerne, råbe dem op, kræve en ansvarlig politik. Jeg er bange for at afgiften på dieselbiler blot stiger til det dobbelte. Så kan alle jo se at politikerne gør noget ved problemet.
Med venlig hilsen
S. Vels