tilbage

Land Rover Forum  

24708: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 21:51:58)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Nå, kære forum – så har jeg vist brug for gode råd :-)

Som tidligere beskrevet (10.05.2005) købte jeg for nylig en Defender 110” STW i Tyskland.

Bilen er en 3,5L V8 med to karburatorer, 133 hk og ingen katalysator.

I Tyskland var bilen indregistreret som ”Personenkraftwagen” til 7 personer incl. fører. I praksis har den dog 10 pladser - 3 på forreste række, 3 på næste række og 4 klapstole bagi. Alle med seler.

Bilen er oprindeligt indregistreret første gang 20.01.1997 i Estland af en udstationeret tysker. Den 05.09.2001 rejste han tilbage til Tyskland, tog bilen med og fik den indregistret der – nu imidlertid med første registreringsdato ansat til 12.12.1996, hvilket angiveligt er den dag, bilen i sin tid er faktureret ... !? Jeg har den originale tyske registreringsattest og kopi af den estiske.

De tyske plader er afleveret til det danske Motorkontor, bilen er afmeldt i Tyskland, og jeg kører lige nu rundt på prøveplader - til alle mine ærinder i.f.m. godkendelse i Danmark ;-)

Efter forhåndsvurdering hos Told & Skat, rådgivning om typegodkendelse hos Rover Danmark, anskaffelse af brandslukker, vægttavler og nødudgangsskilte m.m.m. var det så i går endelig tid til syn.

Først gik det godt. Bilen blev gennemgået og tjekket behørigt med ros for en stand noget bedre end gennemsnittet. Og at bilen havde kørt som personbil i Tyskland blev også bemærket, men blot med den kommentar, at nå-ja, bare den havde tilstrækkeligt med sæder og seler + diverse skilte m.m., var ikke noget problem at få den indregistreret som stor personbil til privat buskørsel. Siden gik det dog lige en smule mere besværligt med ”obligatorisk” debat om, hvorvidt der skulle eller ikke skulle være nødlem i taget (hvad vi heldigvis blev enige om, at der ikke skulle). Og til sidst gik det bare slet ikke …… fordi bilen er for ny …!!

Som jeg har forstået det, handler det om de midt i 90’erne ad flere omgange indførte Euro 1 og Euro 2 normer samt evt. øvrige forureningsdirektiver, som denne motor angiveligt ikke kan leve op til. Uden endnu at have fået tærsket mig igennem alle sider af de indtil flere digre værker, der findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside, har jeg bl.a. forstået, at selv om biler præcis magen til min på ganske legal vis (iflg. typegodkendelse nr. 6369) blev solgt og indregistreret i Danmark indtil engang i 1993, er der dels en eller anden skæringsdato i 1994 og dels endnu én pr. 01.10.1996, som min bil altså overskrider, hvorfor den under ingen omstændigheder i dag kan indregistreres i Danmark, som den står. Som jeg også har forstået det, har der – selv om det er nogle fælles Euro normer, bilen ikke opfylder – i praksis været forskellige tidspunkter for indførelse af disse regler i de forskellige europæiske lande, hvorfor bilen altså ganske lovligt har kunnet godkendes i Tyskland uden at kunne det i Danmark.

Som det kan forståes - alt i alt en alvorlig streg i regningen, som jeg dog har bestemt mig for at tage med et (muligvis lettere anstrengt) smil. Man ligger trods alt, som man har redt. Og ja, så handler det jo ellers bare om at få overblik over, hvilke muligheder jeg har herfra.

Foreløbig har jeg listet følgende fire op:

1. Skulle der mon alligevel være én eller anden misforståelse, der gør, at det hele kan falde på plads? Nok snarere et håb, end en reel mulighed.

2. Kan man mon på nogen måde opnå dispensation? Biler magen til kører trods alt lystigt rundt, bare et par år ældre. Og som jeg i øvrigt også har forstået det, kan en tysker, der flytter til Danmark med en bil magen til, sagtens få den indregistreret …!?

3. Skal jeg skynde mig at sætte bilen til salg i Tyskland igen og så glemme alt om nogensinde at komme til at køre (lovligt) i den i Danmark?

4. Kan den på nogen måde bygges om til at opfylde de danske regler, eller kan man anskaffe sig en nyere V8 motor, der opfylder reglerne? Kvalificerede gæt kunne være enten 3,5 Efi eller 3,9 Efi? Og hvor mange millioner vil dét mon koste?

Så kære LR-forum – incl. ikke mindst meget gerne både ”bus i særdeleshed-kyndige” Paul Sehstedt og ”jura-kyndige” Lars Ellegaard, men også meget gerne alle jer andre med gode råd eller erfaringer – hvad pokker gør jeg nu?

Dog nej-tak, ingen gode råd om diesel i stedet ... ;-)

24710: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 21:59:05) (svar på 24708)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Hvad er det ved synet målte forureningsniveauet på maskinen ?
24711: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:04:28) (svar på 24710)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 193.162.202.213)
Lidt i overkanten af det tilladte ..... ca. 3,7-3,8 .... men som jeg forstod det, var det nu ikke målingen, der var et problem (det kan jo justeres/tilpasses, mente synsassisten), men mere selve motorens konstruktion, som ikke længere lever op til de Euro-normer, der gælder ved nyindregistrering i DK.
24714: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:15:21) (svar på 24708)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.86)
Når bilen er blevet godkendt i Tyskland i 2001, så kan de ikke nægte at godkende den i Danmark, medmindre at de regler som du omtaler er specielle regler for busser.
Så er problemet jo et andet, og du kan således kun forvente at få den godkendt til det samme, som den var godkendt til i Tyskland nemlig persontransport af indtil 7 + fører.
Men det er selvfølgelig en meget dyrere løsning.
Venlig hilsen
Hartley
24717: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:25:19) (svar på 24714)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.202.213)
Tak Hartley.

Noget sådant var synsassistenten (og den tilkaldte synsleder) faktisk også inde på, så selv om det givetvis er FOR dyrt, ryger det på min liste som mulighed nr. 5.
24715: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:23:21) (svar på 24708)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Bilen er førstegangsregistreret i et dengang ikke-EU-land, hvor Euro-norm for forureningsniveau ikke var gældende. Køretøjet var ejet af en tysk statsborger, der i 2001 hjemvendte og medbragte bilen som rejsegods. At bilen i D er blev registreret på fakturadato tyder på, at D indførte de skrappe EURO-normer senere, muligvis 01.01.97.
Nyere maskiner kan du få brugt i UK - men prøv at få en snak med Kjeld Nielsen fra Tohuse Auto.
At få dispensation anser jeg for nærmest umulig. At reeksportere bilen vil give dig tab - så heller en anden motor. Store benzinslugere bliver nemlig nu dobbelbeskattet og derfor er markedet yderst begrænset for den slags biler.

Er der solgt Defender med Efi maskiner ? Hvis ikke, skal du få en godkendelseserklæring på køretøjet, når den motormæssigt opfylder kravene.

Rent busmæssigt er der intet i din sag.

Og så findes naturligvis de kreative løsningsmodeller. Dem kan du få over the phone eller direkte e-post. (Ikke mere idag, men prøv i morgen )

24718: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:49:55) (svar på 24715)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.202.213)
Ja, i bagklogskabens klare lys gætter jeg også på, det forholder sig, som du skriver dér Paul, med første indregistrering i et ikke EU-land og en kreativ tilbageførsel til fakturadato i.f.m. indrejse til Tyskland.

Og apropos kreativ - så tak, jeg afventer lige lidt flere tilbagemeldinger her på forum, og så ringer jeg meget vel til dig for at høre yderligere forslag!

F.s.v.a. ny motor, så er Kjeld absolut "my man", hvis det kommer dertil.

Endelig nej, Defendere har så vidt, jeg er orienteret, ikke være solgt med Efi motorer i Danmark, men som jeg har forstået, er det ikke usandsynligt at kunne få en godkendelseserklæring, hvis motoren lever op til kravene, bilen har været solgt med motoren i andre EU-lande, og bremser m.m. iøvrigt passer til motorens ydelse. Evt. kan der dog blive en lille smule ekstra afgift.

Tak foreløbig til en stribe hurtige besvarelser - jeg glæder mig selvfølgelig til endnu flere !!
24721: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 08:07:18) (svar på 24718)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Søren.

Jeg har selv leget meget med ideen om at montere en BMW 2,8L i en Defender. (Ca. 180 Benzin heste, så vidt jeg husker)
De kører lystigt rundt i Sydafrika og der har været nogen indregistreret i GB. Grunden til at Land Rover i Sydafrika begyndte med at fabriksmontere motoren fra BMW328i, Skulle være noget med at Land rover ikke leverede V8 motorer i Defender mere.
Hvis du skulle være interesseret vil jeg gerne hjælpe med projektet, både med efterforskning af godkendelser og det tekniske.

Hilsen Jakob.
24748: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 22:21:21) (svar på 24721)
Søren Ra5846smussen # (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.162.202.213)
Tak Jakob, det lyder jo temmelig spændende!

Men som sagt, i første omgang går mine tanker ikke i retning af diesel.

Men måske, når alt andet er prøvet ..... :-)
24752: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (10-06-2005 08:04:03) (svar på 24748)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
En BMW 328i Kører ikke på diesel!
Sydafrikanerne Lagde motoren i Defender, for at opnå noget, der mindede om det man får fra en V8 (benzin).
Det var mens BMW ejede Land Rover, så det var bare at gå ud importørens lager og tage en lækker motor og putte den ned i en Land Rover
Problemet er bare at jeg ikke ved hvad de har gjort ved motoren, for at den skal kunne klare at køre terræn, samt hvad der skal til for at få den til at passe...

Hvis andre skulle kende til BMW motorer i LR så hører jeg gerne fra dem.

Hilsen Jakob

Ps prøv at se det her link:
http://www.landrover.ee/est/files/manuals/engine/LR2-8i_handbook.pdf
24792: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (12-06-2005 19:52:36) (svar på 24752)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.221.43)
Jeg forstår slet ikke, at du savler over en BMW-maskine. Det er da noget crap jeg i al fald ikke gad samle på endsige transplantere i min Defender! Se blot deres V12'er, som ligger i Rolls Royce Silver Seraph: det ringeste maskineri, som nogensinde er puttet ned i en Rolls. Det danske politi baksede i mange år med 525'eren: enten brændte de sammen efter en hed biljagt eller de væltede i svinget.
24793: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (12-06-2005 20:16:13) (svar på 24792)
hj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.217.211)
den er vel ikke værer end land rover motorer efter al det skriveri i har da også en hel del problemer med jeres motorer
24794: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (12-06-2005 21:14:17) (svar på 24793)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.145.43)
Hvad man mener om BMW motorer er én ting, men man kan ikke løbe fra, at LR motorer var & er bygget specifikt til terræn kørsel, i modsætning til næsten alle konkurrenterne enda! Når de bliver testet & sammenlignet under andre betingelser,så er det ikke sikkert at de hæver sig, da alt konstruktion & design er et spørgsmål om hvor kompromierne skal ligge! Der er en gammel historie om "Lotus", som havde problemer med faldende olietryk, ved hård opbremsninger under bane forhold.Dette blev løst da en motor bygger på fabrikken spekuleret over hvorfor hans mor's gammel "Landy" havde ingen problemer uanset hvordan man tiltede den i terræn!
24800: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (13-06-2005 08:09:05) (svar på 24792)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Paul.

Jeg savler egentlig ikke over en BMW motor, men jeg synes bare det kunne være interessant, at se hvad den kan.
Det skal jo lige siges, at det er Land rover selv, der har valgt at putte den I Defenderen.
Jeg tror egentlig ikke at man kan finde en Land Rover motor med 190HK og næsten 300Nm, der er mere upålidelig end en BMW maskine.
Land Rover bruger i stor stil BMW motorer til freelander og Range Rover. Er det ikke den samme Rover K-motor, der ligger i Freelander 1,8 og Lotus Elise.

Hvad sker der nu med Defenderen når den får en 2,2l Ford Hdci motor fra 2007Modelåret?

Ikke så Motorloyal hilsen Jakob.

PS. Hvor godt gik det sidste gang, Land Rover forsøgte selv at lave en benzin-række-6'er?
24723: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 08:37:23) (svar på 24718)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.189.26)
Hej Søren
Jeg var hos Meldgård i Herning de havde en disco V8 96 fra saudi, det var en de havde købt af en anden bilhandler der havde opgivet den fordi den var uden kat. De havde bygget en kat. på og faet den godkendt.

Jeg tror at den billigste måde at få en komplet motor og kat. er at købe en bulet tysker el GB.

Held og Lykke
Hans Martien
24716: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (08-06-2005 22:23:52) (svar på 24708)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.86)
Når bilen er blevet godkendt i Tyskland i 2001, så kan de ikke nægte at godkende den i Danmark, medmindre at de regler som du omtaler er specielle regler for busser.
Så er problemet jo et andet, og du kan således kun forvente at få den godkendt til det samme, som den var godkendt til i Tyskland nemlig persontransport af indtil 7 + fører.
Men det er selvfølgelig en meget dyrere løsning.
Venlig hilsen
Hartley
24719: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 07:26:51) (svar på 24708)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.175)
Hej Søren.
Har bilen været indregisteret som " kleinbus"?? Det skal den før at du kan få den ind som bus=M2.
Vh
Christian
24729: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 11:50:48) (svar på 24719)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ja, noget sådant har jeg jo også læst i indtil flere tidligere indlæg.

Men tilsyneladende er praksis noget andet. For nylig skrev Jakob Dreyer jo om, hvordan han havde klaret tilsvarende med en lidt nyere 110" diesel uden problemer, og min egen oplevelse forleden var nu også, at det på ingen måde var i det at få en "Personenkraftwagen" indregistreret som bus, at problemet lå ...
24726: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 11:01:47) (svar på 24708)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Nu skal man jo ikke være bagklog, men jeg mener faktisk, at jeg i et tidligere indlæg som svar på dine bus overvejelser gjorde opmærksom på risikoen for, at den ikke kunne registreres i DK.

Jeg skal helt ærlig sige at jeg ikke kender ret meget til Euro 1-2 eller 3 normer (vi er vist nået til Euro5), og jeg mente, at det alene var noget med større lastbiler og busser med dieselmotorer, men det er muligvis ikke korrekt.

Udgangspunktet er jo at en bil, der førstegangsregistreres i DK skal opfylde de normer der er gældende på registreringstidspunktet, med mindre den er godkendt i et andet EU land på normale vilkår. Det betyder at en dispensation, der tidligere måtte være opnået i Tyskland ikke umiddelbart kan overføres til DK, og det kan jo meget vel være tilfældet her. Vi har lige været gennem en tilsvarende sag men en kinesisk Mercedes, som havde fået dispenstion i Tyskland. Men når det så er sagt vil jeg ikke udelukke, at der kan opnåes dispensation. Vi har ved flere lejligheder opnået dispensation, men en dispensation er faktisk altid fulgt af et krav om, at man eftermonterer en ureguleret katalysator. De dispensationer jeg kender til er imidlertid alene på personbiler M1, og for busser M2 kan det være noget andet. Grunden til at der ikke kom V8 busser til DK efter '93 var jo netop, at de ikke kunne opfylde forureningsbestemmelserne, så derfor er mit bud at den eneste løsning på at få bilen registreret i DK er gennem en dispensation med en ureguleret kat., hvilket vil sige uden lambdasonde og motorstyring.

Nogle nævner muligheden for at få den registreret som personbil M1. det vil jeg anse for helt udelukket, idet katalysatorkravet for personbiler over 2000 ccm kom allerede i '89. Så i bedste fald vil det også kræve en dispensation på de ovenfor nævnte vilkår. Og det skal måske også tilføjes at de dispenstioner jeg kender til typisk er opnået på flyttegodsbiler eller under andre særlige omstændigheder, og ikke på biler som man "blot" har importeret med lukkede øjne uden at undersøge reglerne.

Endelig nævnes det at Defender'en ikke findes med EFI motoren. Det er ikke korrekt. 90" Jubilæumsmodellen fra '98 findes med 3,9 efi motoren og der er i hvert fald mindst en der er godkendt i DK. Om man kan bruge det til noget ved jeg ikke. Det forudsætter i hvert fald en anden motor komplet med motorstyringssystem. Men så burde den kunne godkendes på de samme vilkår som "aniversarymodellen".

MVH
Lars Ellegaard
3926 nsj.
24728: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 11:47:25) (svar på 24726)
Søren Rasmussen #5846 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Lars!

Ja, du nævnte helt rigtigt noget sådant vedr. M1 i et indlæg den 11.05.2005 - da jeg imidlertid allerede havde købt bilen ..... ;-)

Og lad mig iøvrigt i den forbindelse straks skynde mig at understrege, at jeg er helt med på, hvor ansvaret for at have disponeret uden at kende reglerne til bunds ligger, og helt sikkert kun klandrer mig selv.

Som skrevet ovenfor vælger jeg at tage det med et smil - så tænker man også bedst - og nu handler det så om (foruden selv at læse bedre på lektien) meget gerne at få så mange nyttige input fra forum her - herunder ikke mindst dine :-)

F.s.v.a. muligheden (uanset, hvor spinkel denne er) for at opnå dispensation efter montering af en ureguleret katalysator både som M1 eller M2 - er det da Færdselsstyrelsen, jeg skal rette henvendelse til?
24732: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 12:38:35) (svar på 24728)
lars ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Bare for en god ordens skyld: Mit svar og min kommentarer var ikke ment som en form for hovéren eller for at jeg skulle virke bedrevidende. Jeg havde læst hvad du skrev, således at du selv vedkendte dig dit ansvar, og det var skrevet med et glimt i øjet, som du selvfølgelig ikke kunne se. Men nok om det. Jeg er ikke så sikker på, at det med dispensationen er så umuligt endda. Det er ganske rigtigt hos Færdselsstyrelsen, at du skal søge tilladelsen. MHT den kinesiske Mercedes, jeg nævnte i det tidligere indlæg, gik striden alene på, om den skulle have eftermonteret kat eller ej for at få dispensationen. Ejeren ville henholde sig til den tyske dispensation, hvorefter den var registreret uden kat. og F.styr. krævede eftermontering af kat'en, hvilket blev resultatet.

Iøvrigt synes jeg hele spørgsmålet om busregistrering er interessant. Jeg er ikke i tvivl om, at min udlægning af reglerne er korrekt (naturligvis :-) ), men øjensynligt går det ganske glimrende med at få godkendt LR busser både for private og handlere. Ganske interessant foreteelse, og godt for det så længe det lykkes.

MVH
Lars Ellegaard
24733: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 12:48:44) (svar på 24732)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Tak for nyttig info, Lars ...

Kan jeg ringe til dig privat på et tidspunkt, eller skal jeg søge din assistance professionelt?
24789: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (12-06-2005 19:30:22) (svar på 24732)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Lars,

Jeg kan slet ikke forstå hvordan det kan være rigtigt at så mange LR indregistreres som busser i DK, hvis hver gang det sker beror på synsmænds uvidenhed. Det lyder simpelthen for utroligt. Jeg er bestemt ikke ekspert, men hvis jeg nu købte en 110" fra 1999 på gule plader herhjemme, fik den udstyret som en bus til 9 pass, kan jeg ikke se nogen forhindring i at indregistrere den som bus. Så vidt jeg er orienteret er det præcis det samme der sker når man henter bilen i Tyskland, som jeg selv gjorde. Stammer bilen derimod fra et land udenfor EU er historien helt anderledes.
Problemet i denne tråd er noget med motoren som jeg overhovedet ikke forstår mig på, men så vidt jeg kan se stammer den fra Estland og er indført i EU af en Tysker, som rejsegods, hvilket lader til at komplicere sagerne virkelig meget.
Men var bilen importeret til Tyskland og solgt på det tyske marked fra ny - havde tingene så ikke forholdt sig anderledes?? Historien melder jo også at mht. indretning, sædeantal osv. er alting korrekt efter synshallens vurdering. For er en bil godkendt til personvogn i EU kan den også godkendes til Stor Personvogn i DK.
Nå, men jeg håber at sagen får en lykkelig udgang og bussen kommer ud og rulle som den skal.

En dag hvor alle lande ser fornuften i at stå sammen i Europa vil vi alle betale det samme for vores biler og der vil ikke længere være noget at diskutere.

Vi ses i mudderet og det danske sommerland.
24826: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (14-06-2005 12:16:34) (svar på 24708)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 147.29.196.63)
Hej Søren

Prøv og se om du ikke kan få en dataerklæring fra impotøren, med den i hånden skulle du kunne få din bil synet.

Prøv evt. Applusbilsyn's externe hotline, de kan måske hjælpe dig yderligt.

tlf 70 13 12 12

hilsen

Per Rudbeck
24858: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (15-06-2005 08:46:21) (svar på 24826)
Søren Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Øhh ..... en dataerklæring, og så skulle den være klaret ... ??

Kunne du evt. uddybe lidt, for det lyder da næsten for enkelt ... ??

Applaus har jeg iøvrigt talt med flere gange, men kender du vejen til løsning af min sag, ringer jeg selvfølgelig hellere end gerne til dem igen.
24859: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (15-06-2005 10:52:47) (svar på 24858)
Dorthe & Per Rudbeck #6809, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 147.29.196.63)
Hej Søren

En dataerklæring er en dokumentation fra importøren der godtgør at bilen kan overholde det de regler der er fastsat i de normer EU har vedtaget med hensyn til udstødninsgasser mm.

Det er på ingen måde enkelt at få en sådan, da forhandler/importør ikke har nogen øknomisk interesse i at give dig en sådan. Men prøv afligevel, det er din dispensationsmulighed, for at får blien indregistret selv om den er indført efter en hvis dato.

Måske har de en liggende fra tidliger tilfælde, kontakt evt. Ulrik Ottesen hos Høg biler i Odense (tidliger landroverforhandler) du må nok belave dig på at prøve lidt af hvert.

Jeg chekker lige om der findes andre veje, jeg kan hjælpe dig gennem systemet. For der må da være en løsning, når biler med samme typegodkendelse køre rundt i Danmark.

hilsen

per




24860: sv: sv: sv: sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (15-06-2005 12:51:46) (svar på 24859)
eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej

Som Lars E skriver så er en del af problemet vel, at biler med motorer større end 2000 CCM skal have kat. samt indsprøjtning fra ca. 90 og frem. En karburator motor kan vel aldrig komme ned på et forureningsniveau på 0,01 eller noget i den stil - og det er vel den norm der refereres til.

Så kunne jeg forestille mig at det nærmest var ligegyldigt hvor bilen har været indregistreret inden.

De busser der er solgt op gennem 90'erne er vel solgt med dieselmotor i stedet?

Eller er det bare mig der har misforstået hele tråden.

Mvh
Eddie