29345:
sv: sv: sv: Range Rover med Light Weight karosse (21-11-2005 20:13:22) (svar på
29341)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 83.94.153.162)
Hej Jakob
Jeg har helt bevidst ændret så lidt på chassiset som muligt. Det bageste overhæng er forkortet og forsynet med en ny U-tværvange, som jeg har fået lavet en beregning på, der viser, at vridningsstivheden bagtil er forøget med ca. 400%. Der er påsvejset to nye befæstigelser til bagenden af karossen, så den sidder på seks af de originale befæstigelser med originale gummimellemlæg samt fire nye befæstigelser (for og bag). Jeg har desuden skåret de to "kofangerhorn" af i forenden, men den forreste tværvange er uændret, så det betyder ikke noget for chassisets styrke.
I karossen er der isat en original RR torpedoplade. Det betyder, at pedalarrangement er originalt og bortset fra et nyt ophæng er ratstammen også uændret. Bilen får 3,5 liter EFI-motor og 4-trins ZF automatgear, så jeg behøver ikke at tænke på koblingspedal og koblingscylinder (hvilket er meget heldigt, da der ikke havde været plads til det!).
Bortset fra ændringerne på chassiset er fjedre, støddæmpere, aksler, bremser, ophæng, styretøj osv. helt uændrede, og det giver mig håb om godkendelse. Jeg har beskrevet projektet for Færdselsstyrelsen samt en bilinspektør, som har bekræftet, at bilen med stor sandsynlighed (man er vel gambler!) kan godkendes. Eneste tekniske udfordring af betydning er at få lavet en ny forrude til karossen, der jo er gjort 20 cm bredere for at passe til sporvidden. Forruden skal være lamineret eller hærdet for at blive godkendt, men jeg har en auto-glarmester på sagen, og han mener også, at det kan lade sig gøre. Alt kan jo lade sig gøre for penge! De øvrige ruder laves af plant glas, som er helt uproblematisk at skære i og få hærdet. Bagruden laver jeg nok i hård lexan, der er forholdsvis ridsefast.
Bilen står i Herlev, og med hensyn til besigtigelse kan det nok lade sig gøre på et tidspunkt, men netop nu er alt splittet i atomer og på vej til maler.
Mvh
Mikael