tilbage

Land Rover Forum  

Index
34043: Biodiesel on tour. (19-04-2006 20:14:30)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.124)
Eller måske skulle man kalde det "US CANNONBALL" på biodiesel.
3 VW Tuareg R5 TDI og et hold på 9 chauffører skal køre fra det nordlige Alaska til Ildlandet, sydspidsen af Sydamerika, en rejse på 25000 km. på 14 dage med start d. 5/5. Når/hvis man når i mål vil man have brændt ca. 11000 l. madolie af. Fancy a ride? ved OFFROADredaktionens slutning var der stadig ledige pladser, infos www.panamericana2006.com
Index
34045: sv: Biodiesel on tour. (19-04-2006 21:01:47) (svar på 34043)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.2)
Det er da en meget uøkonomisk tur ... 11000 l på 25000 km = 2,27 km/l x 3 biler = 6,8 km/l
Hvilken fidus er der i det ?
Index
34056: sv: sv: Biodiesel on tour. (19-04-2006 22:47:37) (svar på 34045)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)

Biodiesel-lobbyen har godt nok travlt for tiden! Der er biodiesel her, der og allevegne, og det er selvfølgelig godt, hvis der kan udvikles et mere bæredygtigt brændstof end den fossile diesel, som vi jo før eller siden løber tør for.

Men jeg mener at have både hørt og læst, at der med dagens teknologi forbruges op til 0,8 liter fossilt diesel for produktion af 1 liter biodiesel. Og så forsvinder noget af fidusen unægteligt.

Men det er da al ære værd, at der arbejdes på sagen, og forhåbentlig bliver teknologien en dag så avanceret, at biodiesel kan blive et reelt alternativ til de fossile brændstoffer.

Mvh
Mikael - snart på gaden med en V8 benzin'er
Index
34078: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (20-04-2006 18:17:11) (svar på 34056)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Verner og øvrige;

Den bio-diesel der henvises til, er 100 % planteolie, hvis ellers mit folkeskoletysk er brugbart.

En lille rettelse, de skal køre 27.000 km, hvilket giver et max forbrug på 7.36 km/l... hvilket jo ikke er revolutionerende på nogen måde. Jeg ville da snuppe turen i en raps-konverteret 300 tdi'er Range Rover i stedet. Se det ville det være stil over!

Men anyway, jeg synes at det overordnede projekt er fedt (nej ikke den i olien). Jo mere planteolie alternativet omtales, desto tidligere må den danske regering se i øjnene at brændstofafgiften på rapsolie skal fjernes.

Planteolie forbrændingen er 100% C02 neutral, og hvis man arrangerer det smart er hele produktionen det også.

Jeg har snakket med et par olie-bryggere, som kører 100% rapsolie på alt, ja selv i maden. Traktoren kører på raps, rapsen hentes i rapsbil, rapskværnen i garagen kører på strøm fra en raps-drevet generator. Det spændende i det projekt er at det er fuldt lovligt at producere sig egen strøm, hvilket kan laves til væsenligt billigere priser end energiselskabernes salgspris.

Der er folk der mener, at det er pinligt at bilen lugter af friture, men ærlig talt, er der nogen der vil påstå at en diesel forbrændning dufter dejligt? Som beboer på Nørrebros Runddel, så lukker jeg aldrig mine vinduer op ud til gaden om sommeren på grund af diesel stanken. Hvis der lugtede lidt af friture i stedet, så ville det være en stor forbedring. Og hvis den lokale friture mafia (Mac Donnalds) kan filtrere deres udsugning, kan udstødningsgasser vel også...

Lui
Index
34080: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (20-04-2006 19:26:47) (svar på 34078)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.214.254)
Min bil bliver konverteret til enten biodiesel eller ethanol ligesåsnart en af delene kan lade sig gøre i praksis.

Nu går jeg jo aldrig af verden for en god konspirationsteori. Mon ikke regeringens træghed i forbindelse med biobrændsel hænger uløseligt sammen med en vis opera-opførers interesser?
Jeg lugter ihvertfald en studehandel her, siden "vi" har valgt at tilsidesætte forpligtelser vi selv har skrevet under på.

Er der nogen der ved om der nogensinde er ytret noget officielt mht. alternative brændsler og Land Rovere? Er en ny Land Rover "godkendt" med nogle alternative brændsler?

Venlig miljø-mæssig hilsen

Michael Nielsen
#6407
Index
34085: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (20-04-2006 19:59:06) (svar på 34078)
Walther Ehrenreich #4563, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Traktoren kører på raps.
Rapsbilen kører på raps.
Generatoren kører på raps.
Det hele kører på raps.

Er evighedsmaskinen opfundet???
Index
34088: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (20-04-2006 20:20:31) (svar på 34085)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.182)
Der er nu ingen af de konspirationsteorier der holder vand. Manden med stjernen kan sagtens afsætte sin olie andre steder i verden til samme pris. Så han er nu ligeglad.

Problemet er derimod statens fortjeneste på brændstofafgifterne. Det koster stadig langt mindre at producere en liter benzin i forhold til en liter rapsolie. Dvs. staten vil miste en masse penge på at lade vognparken overgå til raps. Eneste løsning er højere skatter eller nedskæringer.

Så rapsolien er endnu ikke konkurrencedygtig, selvom det da nærmer sig med de stigende oliepriser.

Mvh. Henrik
Index
34103: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (20-04-2006 23:09:16) (svar på 34088)
Carsten Doerwald (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.72.136.106)
Rapsolie koster 6kr pr.liter i Fakta
Diesel koster 8kr/liter
Hvem kan ikke konkurrere på pris ?
Index
34106: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 01:20:40) (svar på 34103)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.182)
..Hvoraf de 6 kroner er afgifter. Smid dem oven i din fakta-pris på rapsolie og så har du en effektiv pris på 14 kroner literen.

Diesel 8 kroner Vs. Rapsolie 14 kroner....

Konkurrencedygtigt?? Ikke ifølge min kugleramme.

Mvh. Henrik
Index
34107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 04:53:17) (svar på 34106)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.78.125)
Meget muligt men 6 + 6 er nu kun 12

Hilsen Claus
Index
34124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 13:30:22) (svar på 34107)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.84)
Nej Claus
6 + 6 er 14 !
Du skal nemlig tillægge yderligere 2 som energienhed for at regne den ud !

Det hele er kun et afgiftsspørgsmål og den måde, vi vil financere vort samfund på. Og selvfølgelig, hvad vi forventer af samfundets ydelser...

Så vi vil nok om føje år se, at brændstofprisen falder og der så skal betales vejafgift via et sattelitbaseret overvågningssystem...

Og derefter er det slut med at misbruge bilen... til andet end det har været planlagt...
Index
34129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 14:03:29) (svar på 34124)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 214.13.187.31)
Det er da lige noget for os!
Vejafgifter og lavere brændstofpriser. Så bliver det rigtig attraktivt at køre i uøkonomiske terrænkøretøjer. Jeg kan næsten ikke vente...

Hilsen Jakob Edelvold
Index
34138: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 20:45:30) (svar på 34129)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.250)
Biodiesel er korrekt nok et lidt omstændeligt destillat, hvorimod madolie er presset ud af frø, eks. raps, majs ell. soya. Det fortælles videre at der er rimelig forsyningssikkerhed i N. Amerika men i Sydamerika må der køres biodieseldepoter ud. 7km/l? tjae, det er også det officielle forbrugstal for Landroverne m. TD. motor.
Forståeligt nok er der et stort dækfirma på sponsorlisten, men pudsigt nok intet benzin/oliefirma. Ideen med odysseen er jo at vække de snorksovende politikere, der drømmer sødt om alle de mange dejlige afgiftskroner der vælter ind, uden de behøver at løfte en finger, at jorden om 50 år vil være ubeboelig hvis afbrændingen af fossile midler fortsætter er de åbentbart ligeglade med.
Index
34144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (21-04-2006 23:45:24) (svar på 34138)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.19)
Ja, Verner, gode ven, du har ret: de snorksover - faktisk hele bundtet - bortset fra et par få undtagelser...

Der er så meget at spare og tjene på en fremadrettet energipolitik, at vi ikke behøver at misbruge fossile brændstoffer til andet end brændstof til en del af bilparken og nogen opvarming.

Det er en dårlig kontorchef/departementchef, som ikke forøger administrationspersonalet fremfor at reducere det.

Men det bliver en lang diskussion, som ikke hører hjemme her. Men interessant er den..
Index
34209: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (23-04-2006 22:55:50) (svar på 34085)
Jan Christensen #7053, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.242.151.211)
Nej,- du skal selv plante og høste rapsen.
Index
34395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Biodiesel on tour. (30-04-2006 17:36:36) (svar på 34209)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.182)
Fandt forresten en spændende udsendelse om mulighederne for brug af sprit/ethanol som brændstof.

http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Teknik/Spritbiler.htm

Mvh. Henrik