tilbage

Land Rover Forum  

Index
37259: Vinterdæk (20-08-2006 20:57:34)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Vi skal til Norge et par gange til vinter, og kan ikke rigtigt bestemme os for om det er nødvendigt at investere i specifikke vinterdæk (f.ex General XP 2000 Winther) frem for de BFG AT (som er M/S mærkede men jo ikke i en vintervenlig compaund) som vi har gode erfaringer med igennem et par danske vintre. Er der nogen snemænd som har gode erfaringer og råd at øse af ?

Pft
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
37260: sv: Vinterdæk (20-08-2006 21:49:39) (svar på 37259)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.167.158)
Hej Michael! Kort fortalt, vil det være meningsløs at skifte din BFG'er. De vinterdæk i almindelig salg i Danmark, er heller ikke rigtige "vintergummi," og det har noget med autobahn kørsel at gøre. Altså et rigtige vinterdæk (på nordisk) kan ikke blive godkendt hastighedsmæssigt til at køre på Autobahn. Den samme mærk model købt i DK eller Tyskland har intet med originalen, fra Norge, eller Nordligere i Sverige, at gøre! Det lyder måske af meget, men har du prøvet at køre 2 ens biler, med éns dæk, bare 2 steder fra, så betvivler du din mentale sundhed i første omgang! Det gjorde jeg lige efter jeg flyttede til Norge! Som jeg skrev for nyligt, (short version) enten køber du Dansk/Tysk gummi med pigge, eller så kører du herop med gammel slidt dæk, og får skiftet hos en Norsk/Nord Svensk forhandler efter aftale.
Pigge eller ej er så en anden diskussion! Jeg er nu lidt tilbøjeligt til at sige;- Behold AT'erne, og få dem pigget. Så har du næsten en ideèlle kompromi.
Nu håber jeg ikke at dette lyder alt for "Bastant" i holdningen, men jeg kører på is 6 md hvert år, og jeg skal ikke fylde en hel forum side med dette her. Du er meget velkommen, som enhver klub kammerat til at kontakte mig på mail eller tlf, for mere oplysning, og selvsagt, er du på Telemarks området, vil jeg sådan set forvente at du kiggede forbi! Hilsen fra Norge,David, 2217 NSj Norge's afd.
Index
37261: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 07:20:39) (svar på 37260)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej David,

3 mdr vinterkørsel om året er svært at argumentere imod (der smiles) - jeg har egentlig også været rimeligt tilfreds med AT'erne i de danske vintre jeg har haft dem. Har du nogen links til en Norsk forhandler i Oslo området, som jeg evt kan kontakte ?

Pft
Michael
Index
37262: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 07:27:20) (svar på 37261)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.220)
Pigge eller ej ?
Når jeg kommer til Norge, vasker jeg mine dæk enten i dækkrens eller bare i motorrens, hvilket fjerner det fedt- og saltlag, som dækkene har opsamlet.
Ellers er det bare med at tilpasse kørslen til forholdene. For mit vedkommende er pigge ikke aktuelle mere, når jeg kun er een eller to uger i Norge. Et sæt snekæder er med i bagagen...
Index
37263: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 07:53:52) (svar på 37262)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Michael

Jeg er enig i Pouls betragtning.

Der er sikkert ingen tvivl om at det hjælper at vaske dækkene, men jeg gør det aldrig.

Vi kører mindst til Norge to gange hver vinter på Bridgestone Dueller M+S uden nogen problemer. Jeg har selvsagt kæder med i de tilfælde jeg skulle for brug for det (1 gang på 20 år).

Hvis dækkene er nedslidte så skal du selvfølgelig skifte. Afpas hastigheden til føret og regn med at der er glat når du ikke forventer det (sort asfalt kan ofte være lig med is på overfladen). Kør evt. i sneen - ja den er glat men ikke nær så glat som isen.

Jeg ville ikke investere i pigge. Pigge er til iset vej, de hjælper ikke meget på sne-føre.

Da jeg boede i Norge havde jeg klart pigdæk til om vinteren, men da var der også is på i mange måneder om året.

Et lille fif er at have noget ski-klister til at smøre på dækkene. Det virker helt fantastisk i nødens stund.

God vintertur. Norge er en fantastisk land.
Martin ;-)
Index
37265: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 09:18:33) (svar på 37263)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.245.238)
Diskussionen om det rette valg af (vinter)dæk er i nogen grad præget af religion, men i virkeligheden er det vel sådan at der ikke findes én rigtig løsning til alle. LR ejeren som bor i byen og kun sjældent bevæger sig bort fra saltede veje, vil opleve at A/T eller M/T dæk fint dækker behovet, hvorimod LR-ejeren der bor på landet og i betydeligt omfang skal køre på grusede eller ikke ryddede veje vil opleve at kombinationen af store gummiflader på A/T og M/T dækkene og is/sne ikke er så heldig, specielt ikke i en 1,5 tons LR uden ABS/ESP og hvad det nu hedder...

Hvis man har et seriøst behov for transport under "vinterlignende" forhold, kan jeg kun anbefale "rigtige" vinterdæk, som fåes herhjemme i nøjagtigt samme kvalitet med og uden pigge, som i N+S eks. vis Cooper Discoverer M+S, Mastercraft Courser MSR, Pirelli Scorpion Winter etc.

Jeg kører selv seriebil m. piggede Mastercraft Courser MSR. Det er en forrygende kombination, som virkelig giver vejgreb og bremseevne på glatte veje og så behøver man ikke spekulere på om man har det rigtige "fodtøj" på til skiferien. Det fede ved seriebiler i denne forbindelse er at man overhovedet ikke bemærker den forøgede støj fra pigdækkene...

Mvh
Henrik

Index
37266: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 09:18:50) (svar på 37263)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Martin og Paul,

Mine AT'ere har kun ca 5000 km på sig, så nedslidte kan de vist ikke siges at være. God ide med skiklister, det vil jeg helt sikkert indkøbe.

Jeg har set de øvrige tråde omkring antal snekæder, så jeg må nok hellere få indkøb en fire stykker - hvor kan I anbefale at man finder dem til en rimelig penge ?

Pft
Michael
Index
37269: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 13:58:42) (svar på 37266)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Michael

Fedest at du ikke skal til at skifte dæk.

Jeg glemte at fortælle dig at ski-klister på tube er den bedste.

Fire snekæder er rigtigt godt, men to kan man nøjes med.

Jeg mener at huske at jeg købte det ene sæt hos Meca eller Williams. Det er den gode og mere besværlige udgave til ca. kr. 1500. Det er muligt at få billigere typer (og derved mindre kraftige). Det andet sæt købte jeg i UK - ca. kr. 700 (auktion + transport).

God fornøjelse på sneen - jeg glæder mig allerede.
Martin ;-)
Index
37271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 14:14:51) (svar på 37269)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.245.238)
Tjaahh, hvad skal man sige...

Håber ikke turen til Norge ender som hér:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=9072

Meget interessant at læse tråden iøvrigt.

Go' fornøjelse med "skiklister" og andre spøjse påfund.

Mvh
Henrik m. pigdækkene
Som ikke tror på letkøbte og nemme løsninger til at besejre Kong Vinter med.
Index
37272: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 15:04:48) (svar på 37271)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Nej, det håber jeg sandelig heller ikke. "Sjovt" at læse kommentarerne fra de Norske brugere...

Ved du hvad ligger en omgang 2pigning" på i pris ?

pft
Michael
Index
37275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 15:43:09) (svar på 37272)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.245.238)
Svjh - 1100,- incl. moms hos Super Dæk Service i Horsens for pigning, montering og afbalancering af 4 stk. Dækkene blev købt seperat hos Strini.

Mvh
Henrik
Index
37276: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 20:00:43) (svar på 37269)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.141)
Hvis du vil nøjes med et sæt kæder, skal de monteres bagpå.
Du må ikke montere en styrekæde foran, hvis der er permanent fir-hjuls-træk heller ikke på Serie-biler. På disse må styrekæder kun monteres, hvis man udelukkende bruger to-hjuls-træk.
Jeg købte mine snekæder - grin ikke - i Spanien for nogle år siden. Det er topkvalitæt. Prisen kan jeg ikke huske mere ! Men det var mange pesetas...
Index
37277: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 20:47:32) (svar på 37276)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Paul,

Nu har jeg jo så en Serie-bil med permanent fir-hjulstræk - så det skal jeg nok lade være med (der smiles)

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
37281: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (21-08-2006 23:55:20) (svar på 37277)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.136.155)
Hej Paul, Gider du uddybe den med styrkæde,(r?) Jeg undrer mig lidt, da kørsel med en "full-sæt" dvs, 4 kæder er meget normalt, og omtales til og med i (den Norske) Hærens reglement for Land-Rover. Jeg har selv praktiseret det, bare for sjov,og synes bare at det gav meget lidt i forhold til at sving-radius bliver endnu mindre, og selv serie biler larmer forfærdeligt.
Mener du altså kæde på kun ét forhjul, på en firehjuls trukken bil, så er vi på bølgelængde, da alt bliver meget spøjs, og man kan høre og mærke at det bryder mekaniken sig ikke om.
I øvrigt mht dæk-rens, kan man lave en lille experiment for sjov. Man tager en bil med (piggløs)vinterdæk, som ellers fungerer godt den dag. Frem med salt karret, og give dækket en ordentlige pommes-frittes omgang!
Når choket har foretaget sig, få fat i Paul, og få tips om dæk-rens!
Index
37285: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vinterdæk (22-08-2006 07:01:46) (svar på 37281)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Hej David.
Da min gamle læremester i de hårde vintre efter krigen kørte isbaneløb på Kalundborg fjord og Tissø, havde han et sæt hjul med pigge (8mm bræddebolte)til baghjulene og en motorcykelkæde (lagt stramt om og dækket pumpet op bagefter) på forhjulene. Det sidste må vel være styrekæder.
Jeg har ikke set dem i brug, men da jeg mange år senere koni lære stod de stadi oppe på værkstedsloftet.

Med 88" hilsen
Peter