tilbage

Land Rover Forum  

37700: Hvilken diesel model (07-09-2006 14:08:21)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Hey.

Jeg søger lidt hjælp til hvilken model jeg skal lede efter.

Det skal være en rigtig 4x4, altså defender/serie3.Alt det med at trække båd og køre i terræn behøver jeg ikke at uddybe, men den skal også køre på vej ca. 20.000 om året og derfor må den gerne være rimeligt stabil til at starte og gerne køre så langt som muligt pr. liter.

Jeg ønsker svar på følgende:

Hvad er forskellen på 200 og 300 diesel motoren ?

Kom 200tdi i den første defender eller kørte den med en anden motor i starten ?

Hvor langt køre de forskellige motorer pr. l. i virkligheden på landevejen ?

Er der en af modellerne der er mere driftsikker end de andre ?

Er jeg helt på vildspor ved at lede efter diesel i stedet for benzin ?

Det var mange spørgsmål, som jeg håber at få nogle gode svar på.

På forhånd mange tak
Anders

37705: sv: Hvilken diesel model (07-09-2006 15:11:36) (svar på 37700)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Jeg har lige klippet dine spørgsmål ind i mit svar:
Hvad er forskellen på 200 og 300 diesel motoren ?
Der er primært forskel i dieselpumpen. Men 300Tdi er også lidt stærkere og en nyere generation en 200Tdi, og er efterhånden vel afprøvet.

Kom 200tdi i den første defender eller kørte den med en anden motor i starten ?
Defenderen startede med en 2,25l motor med en turbo på. Ikke en stærk motor, og absolut ikke godt at den havde eftermonteret turbo. Derefter kom 2,5D efterfulgt af 2,5TD, som begge er lige i den lille ende til en defender. Så kom 200Tdi, som passer rigtigt godt til bilen, og 300Tdi der er endnu bedre (og endelig Td5, som er eminent i en defender)

Hvor langt køre de forskellige motorer pr. l. i virkligheden på landevejen ?
Min 300Tdi i en Range Rover (nogenlunde samme økonomi) holder 10 km/l uden problemer. Hvis man optimerer og kører pænt, kommer den op over 12 km/l

Er der en af modellerne der er mere driftsikker end de andre ?
200Tdi / 300Tdi bør nok være dit valg. De er utroligt pålidelige, og kan nemt holde til at sidde i en defender.

Er jeg helt på vildspor ved at lede efter diesel i stedet for benzin ?
Nej. Benzinmodellerne er billigere i både indkøb og vægtafgift, men meget dyrer at køre i. Vælg en diesel, så går du ikke helt galt i byen.
37706: sv: sv: Hvilken diesel model (07-09-2006 16:26:07) (svar på 37705)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Fantastisk gode svar ! Tak for det det var lige hvad jeg søgte.

Det er ikke for at presse citronen, men det lyder til at du kender Landrover historien indgående, så lige et par yderligere spørgsmål:

Hvilke årgange har 200 og 300 tdi ? td5 er for ny (læs dyr).

Hvornår kom der servo i Defenderen ?

Jeg leder efter en 90", hvis det gør en forskel.


Venlig hilsen
Anders
37707: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (07-09-2006 18:31:13) (svar på 37706)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.164.51)
Mener at 300tdi kom i 1995.

Og Servo er der i alle Defender.
Min gamle "Defender" eller 90" som de jo bare hed, fra 1984 havde servo og det var første årgang "defender".

Det var vist nok i 1991 de kom til at hedde Defender.
37715: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (08-09-2006 15:31:31) (svar på 37706)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Motorprogrammet er i nyere tid det samme i både 90" og 110", så det er lige meget. Mht hvornår de forskellige motore kom, så har jeg sakset dette fra Land Rover Danmark´s hjemmeside (se www.landrover.dk klik på "Om Land Rover" og på "Historie"):
1991: Defender m/200 TDI motor
1993: Defender skivebremser v/alle 4 hjul
1994: Defender m/300 TDI motor
1999: Defender TD5 introduceres

Du er altså bedst hjulpet ved at finde enten en 1994-1999 (så får du 300Tdi med skivebremser, som er MEGET nemmere at vedligeholde end tromlebremser) eller en 1991-1994.
37718: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (08-09-2006 17:15:48) (svar på 37715)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Tak for hjælpen, det er imponerende så meget hjælp der er at hente på denne side. Jeg blev helt svimmel af at søge i forumet. Det er der vist ikke andre bilmærker, der kan hamle op med.
Jeg leder og glæder mig til at blive godt kørende.

Venlig hilsen
Anders
37726: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (08-09-2006 20:37:40) (svar på 37718)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.47)
Lige et par pettitesser vedr. Landrover m. dieselmotor.
110" kom i 83 m. 2.3l. 5 hovedlejers sugediesel. Turboudgaven af denne er en dansk forteelse og blev lavet af Daugbjerg Turboservice, antallet kender jeg ikke, men det er ikke stort. 90" kom i 84 m. 2.5 d. TD5 er et godt bud, man skal bare være opmærksom på at vægtafgiften er på 10-12 kilo om året.
37727: sv: Hvilken diesel model (08-09-2006 21:50:32) (svar på 37700)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Anders

At køre Land Rover er lige gyldig hvordan du vender det ikke et økologisk/økonomisk/politisk korrekt projekt. Så er vælge en af modellerne som har dette usympatiske ildelugtende drivmidel - Diesel - vil jeg da på det kraftiske fraråde. En Land Rover er når alt kommer til alt, jo ikke bygget til personer der gør det udi brøk regning i drift økonomi - Købt den fordi den er en nydelse at have, og helst med en V8 Benzin - alt andet er ikke "the Real thing" men en fiskekutter på land ;-)

Henning
37736: sv: sv: Hvilken diesel model (09-09-2006 15:33:30) (svar på 37727)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.177.184)
Hørt hørt fra et andet "petrolhead"

Mv8h.Søren
37737: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (09-09-2006 15:34:42) (svar på 37736)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.177.184)
P.S.Vi bruger det de andre sparer.
Søren
37751: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (09-09-2006 22:58:50) (svar på 37737)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.89)
Nu skal man jo passe på ikke at lade sig rive med i en oppisket stemning! Benzin er jo trods alt kun et restprodukt ved petroleumsfremstilling! at så en mand ved navn Niclaus Otto lavede en motor der kunne køre på et sligt destillat er nok bare kun et af moder naturs mindre fejltrin! Rigtige mænd kører stadig DIESEL!
37755: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (10-09-2006 08:20:08) (svar på 37751)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Ja jeg tænkte nok at det var et spørgsmål om religion, enten benzin eller diesel. Jeg er til diesel !
Har kig på en der er registreret 1. gang 0994 og det burde jo være en 300tdi, men hvordan sikre jeg mig, at bilen ikke er en 200tdi der har stået på lager? Altså kan menigmand se forskel et eller andet sted ?

Venlig hilsen
Anders
37757: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (10-09-2006 13:17:48) (svar på 37755)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Diesel??!!

Er der ingen der ser "Topgear" på BBC... Jeremy, James og Richard er da "næsten" altid enige om, at definitionen på en person, der kører dieselbil er: Generelt meget nærig og fedtet med penge og andre forbrugsvarer... Rogren har så evigt ret... duk duk lyden fra V8 er uovervindelig - både i tomgang og ved fuld gas... diesel er støj! - unødigt støj og bør kun anvendes i lastbiler, lokomotiver og skibe, og i andre helvedesmaskiner... nej spøg til side.. diesel er udmærket, men en V8'er er altså alligevel noget helt særligt. Og som en sagde - brændstoføkonomi er ikke et emne man taler om, man fylder bare op med jævne mellemrum.

Man kan jo snart få en 3.6 V8 diesel... så er diesel måske alligevel en mulighed....hmmm.....

Men smag og behag er heldigvis forskelligt - held og lykke!
37766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (10-09-2006 22:55:52) (svar på 37757)
Lui Vium #5621, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.19.117)

3.6 L V8 diesel ? Hvem har udviklet den ?

Jaguar, Ford eller Land Rover ?

Mvh. Lui
37767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (10-09-2006 23:31:03) (svar på 37766)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Louis

Det er de samme, som har udviklet den meget fine 2,7 liter V6, som ligger i diverse Jaguar, Peugeot, Ford og Land Rover. Det er nemlig samme motor med et par ekstra propper.

2,7 : 6 x 8 = 3,6 liter!

Mvh
Mikael
37768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (10-09-2006 23:32:49) (svar på 37767)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Lui

Undskyld fejlstavningen af dit navn i foregående indlæg.

Mvh
Mikael
37769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 09:11:36) (svar på 37767)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Mikael

TdV8 motoren er udviklet til Land Rover - og er ikke bare en udvidelse af TdV6 motoren - såån bare for fuldstændighedens skyld - smiley

mvh
Ib 0219
37771: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 09:45:35) (svar på 37769)
Lui Vium #5621, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.19.117)
Hej Mikael;

Tak for info.

Det lyder spændende med de 8 propper. Men den bliver jo nok forbeholdt RR og Disco. Mig bekendt har det ikke været på tale endnu at tilbyde Defenderen med TdV6 motoren, så TdV8 bliver vel heller ikke aktuelt.

Mvh. Lui
37777: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 11:13:01) (svar på 37769)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Kære Ib

Du har ret (og det burde du jo også!). Jeg har netop hørt i min hørechokoladebolle, at den nye TdV8'er har en anden cylindervinkel end TdV6'eren, så de to motorer har nok ikke mange stumper til fælles.

Men det er da pudsigt, at TdV8'erens slagvolumen er præcis 8/6 af TdV6'erens.

Mvh
Mikael
37773: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 09:52:04) (svar på 37755)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.105.214)
Det nemmeste er at kikke på drivremmen.
V-formet rem = 200 TDi
Fladrem = 300 TDi
37779: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 13:39:03) (svar på 37773)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Så kom vi tilbage på sporet, tak for det Claus og alle i andre, der også er kommet med gode og brugbare input.

Jeg skal nok kigge på bilen i morgen og det er en 200tdi for den har også tromler bagpå.
Det er den her

http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=468200500&page=1

Hvis nogen kender den, vil jeg da meget gerne høre om bilens historie. Også hvis nogen har kigget på den og valgt den fra ?

Venlig hilsen
Anders
37788: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (11-09-2006 19:56:59) (svar på 37779)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.31)
Benzin eller diesel? tjaee, when the going gets tough,
the tougher go on going, hvilke drivmiddelbrugere er det nu lige motoren staller for i eks. skrapt terræn i vandige
miljøer og må have hjælp udefra?
37819: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken diesel model (12-09-2006 18:02:31) (svar på 37788)
Anders Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.4.137)
Netop hjemkommet efter en lang dag i toget til Jylland for at kigge på ovennævnte bil.

Toget fordi vi evt. skulle handle med det samme og jeg skulle i LARO hjem.

Bilen levede dog ikke helt op til forventningerne. Sælger sagde ingen rust, meeeen virkeligheden var en noget andet. Bilen skulle have ny bagdør. Fordørene var slemt angrebet i bunden. Der var spartlet oven på rust i vindueshjørnerne af torpedoen. Der var lidt rust inde i fodbrøndene. Der var gået en pakdåse på differentialet, som også var lappet med kemiskmetal. Begge tårne ved forreste støddæmpere var tæret på bagsiden øverst. Bilen er ikke rigtigt en "94ér". Bilen er bygget i ´93 og monteret med tromlebremser bagpå.
Altså en masse minusser i forhold til den flotte og næsten fejlfri bil jeg var stillet i udsigt.

Man skulle mene, at det var et godt udgangspunkt for forhandling og jeg fik ham også presset ned til 70.000, men det var ikke nok. Jeg ville 5.000 længere ned og det ville han ikke være med til, så jeg tog toget hjem igen, og er derfor stadig på udkik.

En kæmpe tak til Tony fra Rødeleds Auto, der var en stor hjælp til at guide mig til at finde fejlene over telefonen.

Venlig hilsen
Anders