tilbage

Land Rover Forum  

38737: Valg af Defender ? (14-10-2006 12:43:35)
Stig Bundgaard #7303, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.185.8.118)
Jeg har været den lykkelige ejer af en Defender 90" fra 86 i snart to år og nu vil jeg have en nyere. helst en årgang 2000-2004

Er der noget man skal være ekstra opmærksom på ved disse nye LR ? og er der forskellige varianter af TD5 motoren ?

Hilsen LR rookien, Stig
38739: sv: Valg af Defender ? (14-10-2006 15:27:14) (svar på 38737)
Kim Jøegensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.203.197)
Hej Stig, du skal være opmærksom på at vægtafgiften, hvis den bil du kigger på er på gule plader, bliver væsentlig dyrere(ca.5000 pr.år)hvis du vælger en bil efter 02-06-1998.
38743: sv: sv: Valg af Defender ? (14-10-2006 18:48:18) (svar på 38739)
Stig Bundgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.185.8.118)
tak for det Kim. Ja det er helt sikkert en streg i regningen at man bliver pålagt en misundelses-afgift på 5000. Jeg håber man kan spare det ved ved at få en nyere bil der ikke behøver så meget "omsorg".

Men jeg er stadig ikke helt afklaret omkring om der er forskellige versioner af TD5-motoren fra 1999-2004 ?
38749: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (14-10-2006 21:24:53) (svar på 38743)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.102)
Jeg kender kun til een type i Defender.

Du kunne måske overveje en Defender 110 ombygget til camper. Vægtafgiften nogenlunde som varebil med misundelsesafgift. Men mere anvendeligt, da der kan være flere peroner i dytten.
38751: sv: Valg af Defender ? (14-10-2006 21:49:27) (svar på 38737)
Henrik Blanchy Jensen #4421, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.189.107)
Hej Stig ! Du bør overveje en af de senere td5 modeller - fordi - min kammerat har lige spenderet 35.000,- på et nyt topstykke, km 160000, kendt fejl også med væsentligt færre km, men fejlkonstruktionen skulle været rettet på de nyere modeller, min er en 2005 td5, jeg håber at jeg slipper for den slags regninger. Box auto har skiftet nogle topstykker på biler med lavt km tal, Bertelsen ligeså.

God fornøjelse

Henrik
38754: sv: Valg af Defender ? (14-10-2006 23:47:45) (svar på 38737)
Bo Lippert-Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.41.27)
Hej Stig,

Hvis du kan Tysk så prøv at gå ind på www. blacklandy.de Det er en site for Landrover tosser som vi der læser dette forum - men med tysk grundighed er der i Td5 forummet øverst en gennemgang af forummedlemmernes erfaringer/reparationer med angivelse af km tal og årgang på bilen. Det hele er med lige fra ;

- koblingscylindre, til olie i kabling ved ECU

Jeg har selv en 90 td5 fra 2001 hentet i Tyskland men det er klart at for hvert år der går retter Land Rover nogle af de fejl der er almindelige, så alt andet lige jo senere model jo flere af de kendte fejl rettet. Som jeg tolker det er det altid lidt en satsning at købe brugt da man kan være heldig og købe en velplejet bil med alle fejl rettet - eller det modsatte .....

Jeg har været glad for min men der har da været rep for ca 25.000 siden jeg fik den, så jeg håber at der i et stykke tid kun er vedligeholdelse...

Held og lykke.

Bo
38757: sv: sv: Valg af Defender ? (15-10-2006 15:36:40) (svar på 38754)
Stig (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.185.8.118)
Mange tak for jeres svar, jeg er blevet klogere.

Så mangler jeg bare at få solgt min 90" fra 86, så jeg kan få anskaffet mig så ny en Defender som muligt.
38764: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 00:37:13) (svar på 38757)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.110)
Nå ja, en annonce på Roverbørsen gør sgu meget ved det !
38765: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 09:21:52) (svar på 38737)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.147)
Hej
Her er en liste over mulige fejl jeg er stødt på (altså ikke på min egen td5):
1. Olie i motorstyringskabel fra topstykke til ECU er en kendt fejl. Allerede i 1999 blev der indført en bedre tætning, men fejlen ses stadig.
2.I topstykket er der nogle plastikdorne til lokalisering af topstykket. Disse kan gi´sig og toppakningen bliver utæt. I MY2002/2003 blev plstikdorne ændret (nyt partno, men stadig plastik) og igen engang i MY2003 til stål.
3. Ved overgangen til Roverbagaksel var der for spillerum i differentialets indgangsflange. Nemt at rettet og blev løst i MY2004.
4. Bolte i udstødningsmanifold kan knække af.
5. For de fleste årgange er kendte problemer ved utætheder ved vandpumpe, kølertermostat,brændstofregulator, kobling (gælder vist alle LR).

Der kører mange td5ér rundt uden problemer så vær ikke nervøs. Generelt en pålidelig motor som selvfølgelig skal passes som andet LR materiel skal.
Har du brug for oplysninger om på hvilke VIN ovennævnte fejl kan optræde kan jeg hjælpe.
Henrik
38770: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 17:20:03) (svar på 38765)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.218)
Og så skal vi jo ikke glemme bolten i drivhjulet til oliepumpen der ikke har fået locktite, skadeforløbet er økonomisk temelig uoverskueligt.
MVH
Kenneth Poulsen
38772: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 19:34:09) (svar på 38765)
Stig (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.185.8.118)
Fornem liste, den vil jeg gemme bruge som tjekliste ved køb.
Jeg har forrøvrigt kig på en 90" fra 2004 med SE udstyrspakken. Som jeg kan se burde 2004 modellen være "vokset fra" de fleste skavanker.

Lige et tillægsspørgsmål, du skriver MY2002/2003 og MY2004. Hvad betyder MY ?

Har på fornemmelsen at det er et dumt spørgsmål, men ellers får man jo ikke noget at vide :-)
38775: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 21:39:27) (svar på 38772)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
MY? Det ved da enhver rask dreng!

Se vedhæftede - dét er en MY, der du'r. Med 16-cylindret 2-takt V-motor type General 567B på 1.700 hk kan enhver TD5 - med eller uden chip-tuning - gå hjem og lægge sig.

Eller er der noget jeg har misforstået?

Mvh
Mikael
38776: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 23:00:33) (svar på 38775)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hejsa Mikael
Jep det er MY der dur, et elværk som kan forsyne en mindre provinsby.
PS flot billede, bliver helt nostalgisk.
Landy hilsen Ingvar
38781: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 10:57:18) (svar på 38775)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Mikael. My´eren på billedet er ikke en MY, men en MX.!
MX, 12 cylindre 1425 HK.
MY, 16 cylindre 1950 HK.
Bare for en god ordens skyld....Smiley´s.
Jeg bor lige op ad den fynske jernbane og der er intet som lyden af en sejtrækkende MYér der buldrer forbi! De kører heldigvis stadigvæk selvom de er tilbage fra 50 og 60érne.
Vh.
Ole
38782: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 11:14:26) (svar på 38781)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Ole

Jeg ved det - du har selvfølgelig ret med hensyn til billedet af litra 1001. Jeg valgte forkert billede, da jeg stjal det på nettet.

Men du har kun delvist ret med hensyn til motorydelsen (se http://www.jernbanen.dk/motor.asp?s=8&litra=MY&typenr=2 ). Nogle MY'ere havde 1.700 hk, andre 1.950 hk. Men uanset ydelse havde de en fed lyd og kunne trække enhver LR midt over!

Mvh
Mikael - som slet ikke er jernbanetosse!
38777: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (16-10-2006 23:06:05) (svar på 38772)
Gertrud Jensen #5346, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Hej Stig
MY står for Model Year.
Venlig hilsen
Gertrud
38783: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 14:55:47) (svar på 38777)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
og vi kan med rette sige at diskussionen er tilbage på sporet!! ;-)

38784: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 15:08:24) (svar på 38783)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Undskyld!
38785: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 17:25:44) (svar på 38784)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.147)
Det er lidt svært at finde ud af hvor omfattende et problem det med bolten til oliepumpen var/er.
Det ligger dog fast, at det ikke er en konstruktionsfejl, men en fejl under samling af nogle td5-motorer. Man havde glemt at putte loctite på bolten der fastgør kædehjulet til pumpen. En vistnok pålidelig kilde på LRO forum har oplyst at det drejede sig om 80 stk. Jeg har spurgt på forum her om der er kendte tilfælde her. Kun 1 er kommet frem i lyset.
mvh
Henrik
38786: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 17:52:37) (svar på 38772)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.97)
Model Year = MY, men pas på, det er ikke registreringen, som gælder !!! Jeg har en MY1985 registreret 1.gang 1987 !!!
38788: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 20:46:09) (svar på 38786)
stig (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.185.8.118)
Jeg er jo efterhånden blevet TD5 ekspert, superfedt med de mange detaljerede svar. Takker og bukker.

Og at man kan komme til at tale om tog efter MY spørgsmålet er da for sjovt.

Det sidste nye i min 90" jagt er, at jeg har droppet 2004 modellen pga. en forsikringspræmie på ca. 9500kr pr år for Kasko.

Så nu er målet en 2001 model.

38792: sv: sv: sv: sv: sv: Valg af Defender ? (17-10-2006 21:44:06) (svar på 38788)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.97)
Du kunne måske shoppe på forsikringspræmien... ??