40194:
sv: sv: Typegodkendelse med Nissan motor (29-11-2006 00:12:26) (svar på
40085)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 83.91.137.67)
Alderen på bilen er selvfølgelig afgørende - der er ændret en del i emissions-reglerne op igennem tiden og de gældende regler for din bil skal naturligvis overholdes. Nu forudsætter jeg blot at bil + motor ligger i samme alderskategori?
Det er meget muligt der er "særlige" regler for busser mht. til ændringer, men din bus er samtidig et køretøj under 3500 kg, så det er sikkert et spørgsmål om hvor synsmanden kigger i detailforskrifterne for syn? Prøv at spørge en synskyndig. (jeg har selv oplevet at stå i synshallen hvor synsfolkene kunne finde forskellige indgange, alt efter humør, til hvordan forskrifterne skulle tolkes).
Og helt ærligt... man tager en nissanmotor (fra ét typegodkendt køretøj) og lægger den over i (et andet typegodkendt køretøj)... nu bliver det hele så pludselig et stort problem?
Vorherre bevares, ikke at jeg synes biler skal forurene mere end højst nødvendigt, men havde motoren ligget i en nissanbus, kunne den have dækket hele sjælland i kulsort røg hver eneste dag, uden nogen havde skænket det mere end et skuldertræk, blot den røg ned under 2,5 i sværtningstesten hver gang den blev fremstillet til syn.
Jeg er naturligvis heller ikke fortaler for at regler skal brydes, men jeg kunne forstå problematikken hvis du ville lægge en syvliters V8´er i, det andet papir-rytteri, blot fordi det tilfældigvis er en bus, er spild af både din og andres tid efter min mening. Jeg håber du får den synet uden mere bøvl, Thor.
Jeg mener iøvrigt heller ikke det på nogen måde kan være ulovligt at fortryde et syn og genfremstille køretøjet til syn på et senere tidspunkt, ligesom du frit kan vælge synsstedet, uanset bevæggrunden.