tilbage

Land Rover Forum  

40909: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 17:46:58)
Jens Christian Pedersen #7717, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.140.47)
Hejsa alle

Jeg har siddet og kikket lidt på nettet en sen aften og fandt denne side, hvor de sælger chips til div. Biler, fandt naturligvis hurtigt frem til LR. Der står at det er let og skifte og at man ikke skal lave noget om (dvs. andre kabler). Er der nogle her som har erfaringer med dette ??

http://www.promotech.se/start.php?page=result&la=sv&fordon=personbil&marke=Land+Rover

P.S. Siden er jo så svensk men det går vel


MLRH

Jens Pedersen

reg. Fyn
Bær over med mig der er mit første indlæg :o)

40910: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 18:00:46) (svar på 40909)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Chips bør primært være af fabrikaterne: KIMS, Lays og andre saltholdige substanser.

Det er IKKE lovligt at modificere sin bil - (LÆS også Land Rover) af nyere årgange idet de således ikke kan overholde gældende EU-forureningsnormer. "og hvad så tænker mange..." Til disse tåber kan man kun sige, at intet varer evigt - ej heller familiens lille nye podes jomfruelige lunger, der eventuelt skal indånde milliarder af dieselpartikler (såfremt der er tale om et diesel-drevet køretøj (hvem der end vil eje sådan nogle???)

Chiptuning kan også ske på benzindrevne køretøjer, men her opnås den bedste (driftsmæssigt) på turbobiler - dette kræver imidlertid, at chippen passer til det enkelte køretøj. Der findes såkaldte "universal" chips, men de duer (heller) ikke.

Det er blevet EU-lov - eller bliver det MEGET snart, at producenten af chips (uanset brændstof-type) skal dokumentere at deres produkter lever op til gældende forureningsnormer.

En anden finurlighed er, at ændrer man noget på sin fabriksnye LR bortfalder garantien på HELE køretøjet - der henvises her til, at de enkelte komponenter er dimensioneret til en vis ydelse i forhold til de af fabrikken valgte parametre....

Ønsker man flere heste - så køb en anden bil... eller læg en nden motor i den nuværende.... det er bedre for miljøet, tegnebogen ( i længden) og ikke mindst naturen....

Men ellers et udmærket indlæg - keep up the good work!

Thorstein #7334
V8 - fordi der er skub i skøjten....
40916: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 20:19:01) (svar på 40910)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.83.99.21)
Jeg syntes din kritik er lidt grov.
Det må trods alt være op til manden selv, om han vil forurene lidt mere. En V8 er jo ikke just det mest miljøvenlige man kan vælge, hvis man skal tænke på efterkommerne. Så bør man jo overveje en LUPO(diesel)!
Så, der er altså mange af os "TÅBER" i denne verden, der både kører diesel, og som kan finde på at chip-tune den.
40920: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 22:26:31) (svar på 40916)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Min kritik var ikke grov - læs gerne mit indlæg igen... mit svar til ham var lidt oplysning vedr. gældende EU-lov som han, du og jeg samt resten af EU er underlagt!

Vi er en klub med mange medlemmer, og en af vores fornemmeste opgaver er vel at vejlede hinanden i LOVLIGE muligheder - ikke faldbyde alverdens ulovlige og miljøsvinene teknologiske "vidundere".

se venligst formålsparagraffen:
"Indlæg der opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke".

Det skal naturligvis IKKE være op til folk egen samvittighed om de vil forpeste hele verden med dieselpartikler - Lige nøjagtig den holdning har også fået politikere op af stolen og indført krav om partikelfiltre på nye biler. Stor tak til dem for det!!!!

Det er pudsigt, at fordi man påberåber sig retten til at oplyse om reglerne indenfor forureningsnormer - så er der altid mogle "selvretfærdigheds-apostle" der skal håndhæve "den frie mands ret". Vi lever altså i 2006/7 hvor reglerne er til for, at beskytte os alle sammen - og husk også gerne de fine skilte man ser på menge LR'ere - pas på naturen... LIGE NETOP!!! vi mennesker er også en del af naturen - og jeg ønsker ikke at dø af lungecancer fordi nogle (ingen bestemte personer ment hermed) ønsker flere "uhæderlige heste" under hjelmen.

Desuden udleder en V8 blot mere CO2 end en bil med mindre motor - jeg kører årligt ca. 10-15.000 km - så jeg udgør altså ikke en større risiko for naturen end så mange andre. Desuden har min bil 2 katalysatorer, der gør deres arbejde yderst renligt (har netop fået den miljøtestet). Jeg prøver ikke at pudse nogen glorie (jeg har ikke nogen!!) Men ud fra et "giftigheds"-mæssigt synspunkt er en dieselbil jo værre end en benzin'er - på trods af lavere forbrug!

Men snakken om miljø kunne af politikere måske også kædes sammen med den aktuelle debat vedr. gule plader... chiptuning... forurening... privat kørsel... jamen giv dem dog endelig det rette skyts til at ødelægge fornøjelserne for os alle...

Thorstein #7334
V8 - der udleder CO2 - til gavn for fotosyntese
40918: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 21:07:21) (svar på 40909)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Jens

Der er et hav af forskellige muligheder for at "chippe" en nyere dieselmotor - jeg valgte van Aaken SmartBox ( http://www.vanaaken.com/ )og det har jeg ikke fortrudt. Effekten stiger fra 122 til 155 Hk og momentet fra 300 til 365 Nm. Brændstofforbruget er måske reduceret lidt (jeg ligger til daglig mellem 10 og 11 km/l i en 90" Td5 - op til 12 - 13 km/l på ferie i Norge), men først og fremmest har jeg fået betydeligt bedre trækkraft. Jeg kører ikke hurtigere end jeg plejer, men jeg kommer meget hurtigere op på marchfart, og taber aldrig fart - selv på de længste bakker.

van Aaken leverer mange chips til forskellige fabrikker, der monterer dem som "originalt" udstyr, og de sælger chips til Londons taxaer og brandvæsen - ikke fordi disse skal køre ræs, men fordi chip'en reducerer bilosen! Og så er deres priser meget rimelige - under det halve af, hvad f.eks.Matzker forlanger for samme virkning (jeg har prøvet begge i en periode).

Monteringen er meget enkel, men kig på deres webside, der ligger en lille film, der viser monteringen - hvis du stadig skulle være i tvivl, er du velkommen til at kontakte mig.

Jeg synes, de yder en fin service, og hvis du har brug for oplysninger, kan du skrive til Sales Manager Alex Feher på adressen alex@vanAaken.com

Mvh. JL
40953: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 15:45:55) (svar på 40918)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Inden "chip-tilhængerne" kører til synshallen, så husk lige at udfylde vedhæftede erklæring:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Blanketter/Dataerklaeringer/chiptuning.pdf

Og nå så turboen, krumtappen, ventilerne, stemplerne, gearkassen og/eller motoren "brækker sig", så husk at smile hele vejen til banken for at låne til reparation af dyret - for egen regning - også i garantiperioden!

Go' tur!
Mikael
40919: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 21:24:03) (svar på 40909)
Hans Henrik Ibsen #7450, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.74.211.106)
Hej med jer når man skal til at chippe kan man gør to ting du kan købe en box som man selv kan montere super nemt det tag max en 30 min eller man kan få lagt nyt software i bilens ECU (computer)og det kan man få gjort hos Box Auto el LR Parts

PS. når en Land Rover Defender Td5 bliver chippe køre den også længere på liter 2,4km/L. Før 7,6Km/L Nu 10,0Km/L

Med Venlig Land Rover Hilsen

Hans Henrik
40924: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 23:05:54) (svar på 40909)
Jens Chrisian Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.140.47)
Jeg takker for alle indlæg, og jeg tror at jeg har fået svar både for og imod. Min mening ved dette indlæg var at få oplysninger om jeres erfaringer og om det kunne betale sig. Jeg har selv diesel og jeg køre mange kilometer hvert år. Så ret økonomisk tror jeg det vil være en fordel for mig.
Rent miljømæssigt tror jeg at min nye LR lever op til alle krav.
Og så længe den omtalte EU lov ikke er vedtaget, er der jo ingen der opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov, som formålsparagraffen beskriver. Dog er det da helt fair at forhøre sig ved leverandøren af Chippen om de kan dokumentere at deres produkter lever op til gældende forureningsnormer, derved ser jeg ”no harm done”. Jeg vil dog skriftlig tage kontakt til LR, for at sikre mig at jeg ikke mister nogen form for garanti på min nye LR.
40935: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 09:06:28) (svar på 40924)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jens Christian

Jeg kan komme dig lidt i forkøbet. Hvis du, og alle andre, chiptuner din bil bortfalder garantien - uden diskussion. Det er chiptuner-leverandøren og dig selv der står med garantien fra det øjeblik bilen er monteret med en chip, uanset fabrikat.

Bilen er bygget/konstrueret så den kan håndtere de belastninger motoren påvirker bl.a. drivlinien med. Med chiptuning øges moment og hestekræfter og man aner ikke hvad det vil medføre af unormalt slid og belastning. Hvis noget efterfølgende går i udu, er det en dårlig bil og sjældent den uorginale chiptuning der får skylden.
Det samme gælder når man sælger bilen, den nye ejer risikerer at opleve at bilen er behæftet med unormalt slid på drivlinie og andet - igen er det bilen der får "skylden" og ikke det faktum at den har været chiptunet.

Så igen - garantien bortfalder da Land Rover ikke dækker garanti på noget de ikke har leveret, og følgeskader grundet uorginalt udstyr.

mvh
Ib 0219
40937: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 09:14:29) (svar på 40935)
Verner (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Jo, jo måske, men han kan da prøve at kontakte dem og se hvad de svarer.
40954: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 16:06:43) (svar på 40937)
Jens Chrisian Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.140.47)
Ja så har jeg haft fat i Land Rover, og talt med en ganske klog mand. Og garantien bortfalder, og det er på alt som Land Rover ikke selv har leveret ! også hvis man "bare" lige vil lave en software opdatering. Bilerne er simpelthen ikke bygget til det.
Fair nok mit indlæg gik også ud på at finde ud af fordele og ulemper, og hvad andre medlemmer her i klubben har af erfaringer.
Men som den kloge mand fra Land Rover fortalte mig, er der jo altid en foran, så det er jo ikke det vilde man har brug for det.

Igen tak for alle indlæg og God Jul til alle

// Jens Christian
40928: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 23:40:30) (svar på 40909)
Jens Christian Pedersen #7717, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.140.47)
En lille opdatering på mit indlæg !!

Jeg har nu undersøgt sagen lidt og Thorstein har ret !!. jeg har fundet dette :

” tuning kun må foretages på biler, der udelukkende anvendes til motorsport samt udenlandsk indregistrerede biler og kan have forsikringsmæssige/garantimæssige konsekvenser.”

Det er dog en dansk lovgivning og ikke en EU lovgivning. Dog er det tilladt at lave en software opdatering af den nuværende chip, hvilket vil give er næsten det samme i "udbytte", som en chiptuning.
40929: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (21-12-2006 23:56:37) (svar på 40928)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Jens,

Vi har både og ret begge to - det er Både Eu-lov og nu også DK-lov.

Visse sydeuropæiske byer har allerede vedtaget at de per x-dato næste år ikke længere vel tillade dieselkøretøjer UDEN partikelfilter at komme ind i byerne...

EU har fælles forureningsnormer - pt. gælder Euro III og IV - men næste norm bliver Euro IV - og den er skrap...

Al form for uoriginal tuning blver forbudt uden autoriserede godkendelser - eksempelvis en TÛV-godkendelse - og en sådan koster MANGE penge - ca. et par hundrede tusinde krover (plus det løse). Faktisk må man end ikke skifte luftfilter til en uoriginal slags, da det giver ændret luftflow...

Det bliver kun de autoriserede kanaler der vil kunne lave "software-opdateringer" - således beholdes fabriksgarantien og bilens oprindelige godkendelse.

Thorstein #7334
V8 - there's no replacement for displacement...

40931: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 01:56:30) (svar på 40929)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Ja ja rolig nu... at bringe en Land rover V8 på banen som noget der ikke forurener mere end "så mange andre biler" fordi den tilfældigvis er blevet "miljøtestet" og kun kører 10-15.000 km om året, må da siges at være lidt af en morsomhed?

Jeg har da faktisk svært ved at finde på noget der forurener mere, selv den værste amerikanerbalje skal anstrenge sig bravt for at nå og bruge lige så meget benzin på at køre de samme kilometer. Selvfølgelig tager katalysatorene en del, men stil dig bag enhver land rover V8 og lugt kalorierne... lav kompression og en halvt hundrede år gammel motorkonstruktion, lagt i et køretøj med areodynamik som en ladeport, det skal næsten gå galt - de kører jo fint, men at tale om nogen form for miljøhensyn, er helt ude af proportioner efter min beskedne mening.

At sige chip/signal-optimerede dieselbiler forurener mere er ganske enkelt noget unuanceret vås. Det er almen viden at de rent faktisk foruener mindre - alene hvis der henses til selve indgrebet.

Det er jo netop derfor der opnås også store brændstofbesparelser ved optimeringen - vel at mærke hvis man kører NORMALT - og ikke med klampen i bund, så stiger både forbruget og udledningen mere end ved standardmotor.

Men her har vi selve problemet, for det er desværre det mange gør - for nu kan bilen pludselig følge med i lyskryds-racene... væk i en sort sky af uforbrændt brændstof.

Så hurtig var man: alt hvad der ikke er "godkendt" er forbudt - det er jo nemt? Så behøver man ikke tænke mere over det.

Derfor har producenterne da også fulgt med lovgivningen og de første TÛV godkendte produkter er allerede til salg i Danmark. Måske kender du hjemmesiden "lovligdieseltuning.dk?

At nogle sydlandske byer vil indføre forbud mod biler uden partikelfiltre er da helt fint, jeg håber det kan tilskynde fabrikkerne til at opfinde ikke-forurendende køretøjer.

For at sætte tingene i perspektiv, synes jeg at selvsamme byer skulle have vågnet for 20 år siden og tænkt over hvordan de kunne få et effektivt renovationssystem og lære befolkningen ikke at smide alt muligt (lort) undskyld.. alle mulige steder. Sådan et svineri som man snart ser i alle større byer syd for Hamburg af affald og plasticflasker er ikke særligt godt for miljøet heller. Miljø er mere end ozonlag.

Nåh, det var et lille sidespor - At jeg så synes at der burde være partikelfiltre på samtlige dieselbiler, inklusive mine egne, er en helt anden sag. Jeg håber at udviklingen kan få mangfoldiggjort nogle billige og effektive filtre, så vi alle kan pålægges at eftermontere dem og få gjort noget ved den drivhuseffekt.

Og jeg er slet ikke ked af V8´erne.. jeg har skam selv haft en 4 stykker, herlige biler, men giv dog manden en chance.

Mvh Benno





40947: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 12:09:37) (svar på 40931)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej alle
Vil bare lige sige at jeg har gjort mig erfaringer med en del tyske og franske biler, som har været chiptunet. problemerne har været: smadrede turboer, flækkede topstykker, stempler som er revnet, ventilhoveder som er knækket af, for ikke at nævne forurenings problemer til syn! Jeg hører endvidere at TD5`eren har samme symptomer med chiptuning!
Inden at man foretager sådan et indgreb, som efter min mening forringer køretøjets værdi, skal man lige tænke over at man måske vil sælge køretøjet en dag. Min personlige holdning er at jeg vil gå langt uden om en chiptunet salgsvogn og jeg råder alle til at gøre det samme! Det kan blive en voldsom udgift, når diverse dele går i stykker...
God Jul
Rasmus
40950: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 12:28:31) (svar på 40931)
Allan Malmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.211.222)
Lige et indspark i forbindelse med forurening. I det svenske har man regnet lidt på nogen sammenhænge, som man måske skulle tage lidt mere med i overvejelse, når diskussionen drejer sig hen på moljø og de konsekvenser f.eks. bilkørsel har.
De har som bil taget en Volvo XC 90 regneeksempel - de er jo svenskere.

Verdens mest forurenende transportmiddel er flyvemaskinen. Og den er slem. Hvis én person tager flyveren fra Stockholm til New York, udleder denne ene person så meget C02, at fire mennesker kan køre Volvoen mere end 26.000 km, før de når op samme C02-tal.

Så hvis far, mor og børn rejser på sommerferier og vinterferie, altså to gange flyvetur på mindst et par timer hver vej, så ville de kunne kører jorden rundt mindst én gang i en almindelige mellemklassebil.
Så det klinger noget hult, når den slags personer himler op om miljø og luftforurening.

Og så er Danmarks største bidragyder til C02-udslippene slet ikke bilerne - eller transportsektoren i det hele taget. Det er såmænd landbruget.

Så hvis du/I virkelig vil gøre noget for miljøet - så bliv vegetar!!

40964: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (22-12-2006 21:46:10) (svar på 40950)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Bliv vegetar! ;-))

Chiptuning er ikke nogen tryllestav der blot gør alt bedre. Som alt muligt andet er den elektroniske indstilling af bilen en balance mellem en række parametre - effekt, forurening, brændstofforbrug, holdbarhed, etc. Når man udskifter chip/software i bilen, ændrer man på den indstilling som fabrikken har leveret. Noget kan blive bedre, men der er altid en bagside - altså noget som bliver ringere. Hvis det er forureningen, så er det primært et spørgsmål om ens moral. Brændstofforbruget et spørgsmål om pengepungen, men hvis det går ud over holdbarheden så kan man altså få sig en alvorlig overraskelse når kraftværket står af i en sky af røg.

Der er en grund til at fabrikken leverer bilerne med en bestemt indstilling, så overvej nøje hvilken risiko du er parat til at tage med din motor. Og det gælder i og for sig enhver ændring - knaster, manifolder, udstødning, chip, osv. Hvis du gerne vil beholde din bil længe (eller kunne sælge den med god samvittighed) så lad være med at "pille" for meget ved den. Så er du sikker på at "holde dig på midten af vejen". Langt de fleste ting - som f.eks. PCer, biler, telefoner, hårde hvidevarer, etc. - fungerer mest stabilt hvis man lader dem køre som fabrikken har indstillet dem.

På den anden side - hvis du er klar over risikoen og ønsker at lege med bilen (og det er vi jo mange der gør;-), så go ahead og eksperimenter. Det er kun loven, din moral og din pengepung som begrænser dig. Men lad være med at kaste dig ukritisk ud i en opgradering.
40980: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (23-12-2006 09:40:03) (svar på 40909)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.111.109)
Jeg skal ikke på nogen måde gøre mig til ekspert på chiptuning, blot lige referere en kedelig oplevelse som en bekendt lige har haft med sin 5 år gamle Range Rover med chiptunet 6 cyl. dieselmotor fra BMW. Motoren havde kørt 67000km da dieselpumpen satte sig fast og knækkede to drivkæder og knastaksel... så kan man vist tænke sig til resten af konsekvenserne for motoren - NY MOTOR. Der kom lige en regning på beskedne små 100.000kr for ulejligheden.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, gad nok vide om det også var sket, hvis den ikke havde været chippet. Ejeren har sjovt nok efterfølgende ikke chippet den nye motor.

40988: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (23-12-2006 20:15:06) (svar på 40980)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Bliv vegetar, ha ha... Tja hvorfor ikke? Jeg kan nu godt lide en god bøf, så jeg fortsætter nok med mit CO2 svineri, så må vi bare be koen om at holde sig og kun lægge en kasse hver anden gang den skal, så går det nok.

Jeg skal absolut heller ikke gøre mig til ekspert på chiptuning for og imod - men den med at dieselpumpen sætter sig fast fordi bilen er chiptunet, den tror jeg simpelthen ikke på, det lyder som et mekanisk svigt der sandsynligvis var sket under alle omstændigheder. Så er det altså heller ikke værre med effekten, vi taler 10 - 20% mere, det er jo ikke et lattergasanlæg.

Nu er det derimod ikke så underligt at der er noget at hente ved chiptuning, ganske vist er bilerne "justeret som de skal være" fra fabrikken, men det er en form for kompromis imellem hvad motoren virkelig kan yde hvis den bliver finjusteret og det forhold at de skal kunne køre under alle tænkelige forhold på kloden, ved eksempelvis - 35 grader og + 50 grader ved havoverfladen og flere tusinde km over hvor luften er ganske tyndere.

En chiptuning går ind og udnytter dette kompromis og gør spændet mindre, ved at give mere effekt og det ved mindre brændstofforbrug (Igen: uden at køre med pedalen i bund konstant)

Da jeg i sin tid købte en fabriksny VW Lupo TDI, købte jeg samtidig et HOPA modul - hos den selvsamme aut. VW forhandler! Modulet var sågar på slutseddelen og sad naturligvis monteret ved levering. At fabriksgarantien "skulle bortfalde" var angiveligt ikke noget problem, for HOPA overtog fabriksgarantien idet bilen var ny.

(HOPA modulet er ikke en egentlig chip, den forfiner signalet imellem styreboksen og brændstofpumpen, men prinipielt har det samme virkning).

Det skal siges at jeg kørte 125.000 KM i bilen uden ét eneste problem. Bilen blev mærkbart kvikkere og langt bedre at køre i, den er efterfølgende solgt til nogle venner, der stadig har den. Den har nu kørt over 210.000 KM og fejler stadig intet... så måske har VW nogle bedre dieselpumper? Eller også har vi bare været heldige, jeg ved det ikke?

Det er klart at en producent og dennes forhandlernet ikke pr. definition kan give garanti på enhver teknisk ændring der er foretaget af ejeren selv, men at benytte chancen til at fjerne enhver garanti på en bil, blot fordi den er chiptunet, det synes jeg ganske enkelt ikke er klædeligt, for at sige det ligeud. Det minder mig lidt om forsikringsselskabernes erstatningspolitik, de benytter enhver chance til at tørre problemet af på folk.

Hvis sagen sådan skal stilles på spidsen, så må forhandlerne heller ophøre med at sælge alt det uoriginale ekstraudstyr, store hjul med terrændæk, KN filtre, undervognsmodifikationer, gearhjulssæt, eludstyr osv. for hvad sker der med garantien hvis man monterer noget af det? Hvad hvis en splinterny defender smadrer et for- eller bagtøj og bilen kører rundt med store knopdæk? (måske endda tilfældigvis solgt og monteret af forhandleren?)Det er jo også en, fra fabrikken, ikke-tilsigtet teknisk ændring.

Hvad med de kæmpehjul der monteres på de nye modeller? Det giver jo en ændret hjulgeometrien, bortfalder enhver fabriksgaranti også for dem der kører på 20 tommer?

Jeg er klar over at det er at stille sagen på spidsen, men det synes jeg også den modsatte holdning er.

jeg synes det kunne være en god løsning at tillade en vis effektforøgelse, eks. max 20% og at dette lå indenfor fabriksgarantien. Evt. kunne få udvalgte producenter godkendes til dette.

Ligesom man idag tilsyneladende udviser en vis kulance med alt andet uoriginalt ekstraudstyr.

Det var blot lidt meningspip, her lille juleaften, jeg er personligt ikke bange for en behersket chip- eller signaltuning og så vil jeg ønske alle en rigtig glædelig hjul!

Mvh B.

Som lige har smadret motoren i min nyindkøbte 200 Tdi ved at køre 65 Km/t(uden chip, det er måske derfor jer er lidt bitter? ha ha) men som også har haft en VW Passat der var chiptunet, det var den da jeg købte den og den kørte jeg 75.000 Km i, også uden problemer.





40992: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (23-12-2006 23:21:06) (svar på 40988)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Benno

Der kan sikkert siges meget for og imod chip-tuning. Så her er lidt almene betragtninger en sen aften, og ud fra de erfaringer jeg har fra mit arbejde.
Når vi taler Land Rover er det enkelt, er bilen chip-tunet bortfalder garanti på motor/udstyr, transmission og drivlinie, da det ikke er Land Rovers opgave at tjekke om en sådan chip-tuning øger effekten med 10-20 eller 30%. Hvem skulle betale eventuelle skader (garanti) hvis det som du siger skulle være tilladt med en 20% forøgelse, fabrikken - hvorfor - det er jo ikke deres udstyr? Det er så let at sige, specielt når det er andre der skal betale - smiley

Pumpen på den omtalte motor er også elektronisk styret og hvis den får forkerte signaler kan der sikkert ske hvad som helst.

Hvis et chip-tuningsfirma vil have deres modul godkendt er det ikke Land Rovers opgave at gennemføre tests og opnå EU-godkendelse, det er chip-leverandørens opgave og hans omkostning. Du mener vel ikke i ramme alvor at Land Rover skal besørge og betale for at få godkendt andres produkter, blot fordi de passer på en Land Rover? Det må være en opgave for den pågældende producent.

Med de krav der er i dag til forurening, EU-4 normen træder i kraft for alle køretøjer den 1.1.2007, er det et omfattende og omkostningskrævende arbejde at opnå de godkendelser der skal til. Bl.a. derfor udgår Td5 motoren og erstattes af en anden, fordi den ikke opfylder og kan modificeres til at opfylde EU-4 normen. Hvis det havde været nok at optimere motoren med en chip havde man nok gjort det, frem for en udskiftning.

Med hensyn til uorginalt udstyr, hvis det er årsag til nedbrud, er det enten producenten eller leverandøren af det pågældende produkt der hæfter for eventuel garanti. Originalt udstyr er omfattet af Land Rovers garanti. Bilerne er iøvrigt godkendt til en vis størrelse hjul/dæk, hvilket fremgår af typegodkendelsen.

At man vælger at sætte andet på står for egen regning og risiko. Hvordan opfører bilen sig i forbindelse med en dobbelt undvigemanøvre på et sæt kæmpedæk og hævet undervogn, een ting er at man måske selv kommer til skade, men hvad de andre det kan gå ud over, blot fordi det skal se råt ud. Jeg tror desværre ikke at det er ret mange af dem der kører rundt med dette der har meget begreb om ved hvilken hastighed deres bil bliver ustabil i forbindelse med en undvigemanøvre.

Men det er med dette som med så meget andet, så længe det går godt er det fint, og der er også vidt forskellig opfattelse af dette emne.

Det er lidt tankevækkende at bilfabrikkerne bl.a. ofrer enorme summer på at højne sikkerheden, og så overtager Hansen bilen og "forbedrer" den, fordi det gør han nok bedre end fabrikken er i stand til, og sikkerhed behøver man da ikke gå så højt op i????? Det er et spørgsmål ikke et udsagn - smiley

Må alle få en god og sikker Jul,
mvh
Ib 0219
40993: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 00:59:12) (svar på 40992)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Ib,

Jamen jeg kunne ikke være mere enig... Det er de samme som henter alt billigt udenlands - men stadig gerne vil have hjælp indenlands - Når så de får problemer forventer de med største selvfølgelighed, at LR (eller en anden stakkels forhandler/importør) skal åbne deres arme og dække "skaden". Men der er så mange derude, der altid ved hvordan man lige skærer hjørner...

Denne debat siger meget om folks moral... holdningen hos mange er åbenbart "Tun da endelig løs" - det er trods alt kun naturen og vores fælles miljø og helbred der skal betale prisen". Magen til tåbelig egoisme - Krav og lovgivning vedr. forurening er ikke lavet for sjov - det er sund fornuft... Det kan jeg endda sige med en V8'er i garagen. Det er sjovt nok altid dem der tuner deres biler, der "mod-spotter" dem, der IKKE gør det... - "Køb en Lupo 3L - Gu vil jeg ej - magen til rulleskøjte!!! Så hellere DSB!!

Og til dem der har brug for chip.... det hedder altså en pacemaker!!!

Med ønsket om en Glædelig Jul til Jer alle,

Thorstein #7334
V8 - Rockcrushing, peoplecaring, Porsche-bashing fuelguzzling point and squirt musscle bound mountaingoat.



41002: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 14:12:43) (svar på 40993)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Det er både useriøst og unuanceret, og må klart være i strid med Rover Forums retningslinier når der i den grad ensidig agiteres for at man skal benytte lige præcis den grossist som Thorstein Jørgensen åbenbart så godt kan lide – ja man får jo stor set at vide at man brænder i helvede hvis man ikke lige vælge at handle der, og at alle dem som ikke gør - ja vi er en stor flok klynkere - magen til sludder skal man da vist lede længe efter.

Lad os lige slå helt fast at Engrosvirksomheden ”Britsh Car” med binavet ”Land Rover Danmark” og som indtil for få år siden have navnet ”Ole's hjemmelavede Chokolader”, jo "blot" er en privat ejet grossist på line med mange andre, og skal dermed naturligvis ikke ophøjes til nærmest gudestatus. Det er da helt op til den enkelte og dennes behov hvor man ønsker at handle både stumper og andre ydelser. Så på denne usaglige måde at påstå at denne tidligere chokolade virksomhed ALTID er den rette kanal er naturligvis nogen vrøvl da de f.eks. nok ikke lige ved mere om en serie biler en mange andre (og for øvrig er deres vareudbud da også betydeligt mere begrænset end andre kanaler.

mvh,
Henning
41004: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 15:11:17) (svar på 41002)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Hvor er det dejligt at nogle få i denne søde juletid kan komme af med deres indestængte aggressioner, så julefreden kan sænke sig, også i den region jeg var med til at starte.

Synes det er useriøst at forsøge at køre emnet i denne tråd ud på et side spor med irrelevante udladninger. Det siger nok mere om debattøren end dem han evindeligt og ved enhver lejlighed forsøger at nedgøre.

God Jul
mvh
Ib 0219

41008: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 16:52:22) (svar på 41002)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg har ikke agiteret for nogen speciel leverandør!

Det er enhver frit at handle hvor man vil. I "Oasen" er der mange reklamer for reservedele og tilbehør til LR. Jeg synes blot, at vi kan og skal gøre brug af disse førend vi henter dele udenlands - naturligvis såfremt de kan levere den korrekte vare til en fornuftig pris. Hvorvidt det er "uautoriserede" leverandører eller det autoriserede Land Rover net må være op til den enkeltes lyst, pengepung, kendskab til leverandør m.m. Det er vel meget naturligt at det autoriserede net ikke har reservedele til "ældre køretøjer" på lager, De kommer jo ikke på værkstederne. Derfor er der jo gudskelov også et marked for netop dem, der sælger reservedele til netop disse biler.

Mit argument for danske leverandører er: At benytter man udelukkende "udenlandske kanaler" - til reservedele m.m. vil de indenlandske forsvinde på et eller andet tidspunkt - og det er vel ikke en atråværdig situation??!!.
Om hvorvidt folks skæbne udarter sig efter handlen skal jeg ikke kunne sige - så længe folk er tilfredse med deres leverandør - er alt vel godt?!

Jeg kan kun opfordre alle til at overholde gældende Dansk Lov - og god moral. Og jeg mener umiddelbart ikke at have decideret angrebet andre personligt med ukvemsord og direkte tilsvininger.
Jo, indrømmet! Har da brugt vendingen "Frilandsgris og Vildsvin" om en Freelander, og "Traktor" om en Defender" men så absolut ment i sjov!! Såfremt nogle må føle sig negativt "ramt", får De hermed min uforbeholdne undskyldning! Jeg har blot håbet at modtagerne har samme lyst til lidt humoristisk omgang med virkligheden og dens barske realitet.

Jeg har ingen yderligere kommentarer til denne debat idet jeg føler at den er ved at blive mere personlig end godt er - og jeg ønsker derfor ikke at være en del af den - ej heller eventuelt blive viklet ind i den "røde tråd". m.m.

Med ønsket om en Glædelig Jul og et Godt Nytår til Jer alle, og tak for et dejligt LR år med mange spændende oplevelser - glæder mig til 2007 med endnu flere spændende DLRK arrangementer!!!

Thorstein #7334

Dyt Båt - Land Rover kører godt!
41059: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (27-12-2006 17:16:16) (svar på 41008)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Mit internet har desværre været nede i Julen, så jeg kommer ind nu, og ser at der er kommet en del indlæg på spørgsmålet om chip-tuning. Jeg er da også ked af den lidt kedelige tone, som jeg muligvis var med til at starte. det var selvfølgelig ikke min hensigt, da vi jo er til for at hjælpe hinanden.
Håber alle har haft en god Jul, er på vej mod et godt nytår og en masse nye gode oplevelser med deres LR.

Hilsen Jimmi
40994: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 01:05:53) (svar på 40992)
Poul Kiærulf (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg kan forstå at Land Rover ikke vil dække en garanti på en motor man piller ved, hvilket jeg synes er mere end rimeligt.

Nu er jeg ikke 100% sikker, men tidligere har Land Rover brugt samme driv-line komponenter på biler med forskellige motorer. Tag vi nu TD6 RR og sammenligner med RR V8 uden kompressor. Så er der vel en hel del fælles komponenter ??? Hvis de kan holde til V8'erens 300 hk så klarer de vel også 220 hk fra en chippet TD6. I dette tilfælde er jeg enig med Benno, at det nærmest ligner et forsøg på at komme udenom.

Glædelig jul til alle

Mvh

Poul - der er mere end glad for sin TD6 som den er.
40997: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (24-12-2006 07:47:53) (svar på 40994)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Vi kører vel ikke Land Rover V8 for at skåne miljøet, så græd ikke over det Hr. Alexander Thorstein Jørgensen

Så hedder bilen Lupo 3l diesel.
Det må ikke opfordres til lovbrud i indlægene, men der må heller ikke foretages og jeg citerer:
Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
Hvis det at kalde andre for tåber ikke overtræder etikken i dette forum så ved jeg ikke.
Hvis man handler chips med et anerkendt firma overtager de da garantien og sørger for behørig dokumentation om forurening og andet så det kan synes, det er derfor at det er lidt dyrere ved kendte motortrimmere, end "Perlegrus Ole`s internet shop" hvor det hele fås til det halve.

Jeppe 110" V8 5 km/l hellere tun end chikane i trafikken.
41436: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (08-01-2007 12:03:35) (svar på 40992)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Ib.

Ganske kort: Nej jeg mener faktisk ikke land rover eller andre producenter af varer skal tage ansvar for ændringer de ikke selv laver. Så det skal man selvfølgelig ikke have et mas med og bruge penge på. Bilproducenterne laver bilen som de synes den skal være, sådan er det jo. Laver man et indgreb i motoren må man selv tage konsekvensen, fint nok, derfor overtager chipproducenten jo som oftest også dette ansvar.

Når det er sagt mener jeg det er for meget i den anden grøft at lade enhver garanti bortfalde på også gearkasse og drivline, blot fordi bilen er chiptunet, det synes jeg er over målet og alt for meget (forsikringsselskab-agtigt). Som en anden skriver bruger mange jo de samme komponenter til forskellige varianter, eksempelvis 2,5 D med 68 HK og V8 med dobbelt så mange HK, jeg tvivler på der ligger de store ingeniørberegninger på akslerne, bag den opgradering? Et eller andet sted skal bilerne jo da kunne holde til at blive brugt, også i "dårligt vejr"?

At du så mener man ikke kan bruge tid og kræfter på at finde en vis "gylden middelvej" er fair nok, jeg har bare den holdning at det burde man, især når man gør det med så mange andre ting (som også sælges af forhandlere) og her mener jeg der er en forskel. Køber jeg eksempelvis nogle store ukurante kæmpehjul af forhandleren og mine styrekugler er slidt op før garantiudløb, tror jeg stadig de lempes ind under bilens garanti, men hvis bilen er chippet og der går en kardan, bliver den afvist. Det er meget sat på spidsen, men jeg synes det er forkert.

Det er ikke mig der driver land rover, det er jeg klar over, men derfor kan jeg jo godt have en anden holdning og give udtryk for den. Der kan jo komme en dag hvor folk ikke har så mange penge i hænderne og man skal leve af renomméet i højere grad.

Mht til TD5 motoren og forurening: ja, det er selvfølgeligt ærgerligt at udviklingen af den ikke har været mere fremtidssikret, skrappere krav har jo ligget i luften i årevis. Det jeg taler om er blot at en chip ikke nødvendigvis øger forureningen, tværtimod ser man ofte en bedre udnyttelse af brændstoffet hvilket logisk nok giver en bedre økonomi og mindre udledning. At det så ikke gælder alle er en anden sag. En eventuel test og dokumentation af produktet, må selvfølgelig påhvile den pågældende chipproducent.

T hansen er en pudsig størrelse som jeg heller ikke har den store biltekniske fidus til, lad os holde dem uden for den her snak, ligesom evt. chokoladeforretninger - hvad det så end handler om...

Håber i har haft et godt nytår ved den skønne Vejlefjord og smiley tilbage. Mvh Benno
41437: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (08-01-2007 12:21:22) (svar på 41436)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Kære Benno

Tillad mig lige at korrigere et enkelt punkt i dit indlæg, hvor du skriver:

"... tværtimod ser man ofte en bedre udnyttelse af brændstoffet hvilket logisk nok giver en bedre økonomi og mindre udledning."

Det er lige præcis her, det går galt med chippen. Det er korrekt, at en chip i visse tilfælde kan reducere brændstofforbruget, men det er absolut ikke ensbetydende med, at udledningen af forurenende stoffer reduceres. Typisk vil en chip fremrykke indsprøjtningstidspunktet = mere effektiv forbrænding (pga. højere forbrændingstemperatur). Problemet er bare, at højere forbrændingstemperatur = større NOx-forurening, så måske falder forbruget, men det sker på bekostning af meget større udledning af det uønskede NOx. Når jeg skriver meget, så er det virkelig meget. Jeg har set eksempler ved chiptuning af en Scania-motor med NOx-stigninger på op til 600% (for slet ikke at tale om stigningen i sod-dannelsen = nedbrydning af smøreolien) - og det gælder formentlig også for mindre dieselmotorer.

Det er desværre et faktum, som ingen chip- (eller motor-) producent endnu har kunne løse.

Mvh
Mikael
41440: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (08-01-2007 12:47:03) (svar på 41436)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Benno

og et Godt Nytår til dig.

Glæder mig vi er enige et langt stykke hen ad vejen.

Hvis man åbner op for en vis ændring (øgning af moment og kræfter) af motorerne, og man satte en øvre grænse, hvem skulle så kontrollere og måle, samt bekoste denne kontrol af chippens "ydeevne" ved eventuelle fejl. Det ville blot føre til tilfælde, hvor man skulle diskuttere om ændringen lå indenfor eller udenfor det tilladte, og om 22% var en rimelig tolerance hvis grænsen var 20%.

Hvem andre end kunderne, ville komme til at betale, for den tid der kunne komme til at gå med det, og når jeg ser hvad der skrives på Forum, så opfattes priserne på værkstederne i forvejen som værende for høje.

Nu er importøren jo fabrikkens repræsentant, og skal føre fabrikkens politik ud i livet. Så hvis fabrikken ikke vil yde garanti på motor, transmission og drivlinie, hvis bilen er chip-tunet, så er det nu engang sådan reglerne er. Det er ikke en importørs opgave at lave egne regler, og betale garantireparationer, for diverse mere eller mindre professionelle løsninger.

Du nævner selv i tilfældet med monsterhjul, at garantien nok får lov til at holde for, og så kan man jo spørge sig selv, om det er fair-play, overfor den der betaler garantien. I den sidste ende, er det kunderne der køber de nye biler og originale reservedele, der får lov til at betale gildet, for der er ikke andre steder fabrikken kan tjene penge til betaling af garantireparationer.

Man startede udviklingen af Td5 motoren i slutningen af 80'erne og færdiggjorde projektet i starten af 90'erne, da BMW købte fabrikken.

Tror desværre ikke at man i højere grad kan leve af renomme, ikke engang det firma du er ansat i kan undvære kold kasse - de ansatte vil jo som regel have løn med jævne mellemrum - smiley

med venlig hilsen
Ib 0219