tilbage

Land Rover Forum  

Index
43000: Røg ud af udstødningen (17-02-2007 13:28:04)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Med fare for, at der er én der griner af mig, når han læser hvordan min tur hjem ovre fra ham gik.
Jeg var idag en tur ude og trille i min vidunderlige bil, en 90" fra 86, med en 2,5d, uden turbo. Jeg kørte en tur på ca. 80 km. med rimelig fart, så motoren bleb godt varm. Så holdt jeg med slukket motor i ca. en time, og da jeg startede den igen, kom der temmelig meget røg ud bagi. Vi snakkede om, om det betød noget, og kom frem til, at jeg prøvede at trille hjemad. Men, men, men. Den brugte en liter olie på de næste 60 km. og ryger stadig meget. Den taber også en del olie nedenud, omkring venstre forhjul. Nogen der har en idé til, hvad det kan være??????
Jeg er IKKE nogen mekaniker-haj, så det kan godt være, at svaret er ret simpelt, jeg ved bare ikke hvad det er.....

Hilsen
Jimmi

Index
43004: sv: Røg ud af udstødningen (17-02-2007 16:54:55) (svar på 43000)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.212.239)
Hej Jimmi, gå ud kig på motoren i venstre side, hvis der kommer olie ud mellem topstykke og blok (under manifolderne) er din toppakning gået.
Hvordan med trækkraft er det blevet anderledes?
Prøv også at tage oliepåfyldningen af, mens motoren kører, kommer der meget "luft" op og lugter det af udstødning (på en gammel 2,5D kommer der altid noget "luft" op).
Min teori er en defekt toppakning.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43014: sv: sv: Røg ud af udstødningen (18-02-2007 08:43:48) (svar på 43004)
Jimmi Povlsen #7737 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Kenneth
Tak for svaret. Det er præcist som du skriver, lidt "udstødningsrøg" op fra olie påfyldningen. Trækkraften er en smule forringet, men ud af jævn vej, der bliver det alligevel okay og stabilt, når man kommer op omkring de 80. Har også snakket med et par af de lokale LR folk, og de peger også alle på, at det er toppakningen. Så jeg satser på, at det er det, og at det ikke koster mig en ny motor i denne omgang.....

Men, endnu engang tak
Jimmi

p.s. Jeg skal nok skrive hvad den endelige dom bliver, som aftalt tidligere i dette forum.
Index
43016: sv: sv: sv: Røg ud af udstødningen (18-02-2007 12:02:35) (svar på 43014)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.218)
Hej Jimmi, det er ikke nogen herregård at skifte toppakning, prøv om du kan lave sammen med en af klubmedlemmerne, det er en rimelig nem operation, hvis man lige har en der kan kigge med over skulderen.
Husk olierøret på bagsden af topstykket.
Check toppen, på anlægsfladen for skævheder, med en retskinne eller en stållinial, husk at få renset godt af med en bred spartel.
Olien skal skiftes da der kommer vand ned i motoren, skift kølevandet med samme, det skal alligevel skiftes hvert 3-5 år, termostaten bytter du også lige når værktøjet er fremme.
Det hele kan gøres for 5-800,-kr. for et slibesæt med toppakning og olie.
Du skal selvfølgelig bruge en momentnøgle, men den kan vel lånes.
Prøv selv, good luck.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
43146: sv: sv: sv: sv: Røg ud af udstødningen (21-02-2007 06:28:47) (svar på 43016)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Øv øv øv.......
Hermed, som lovet, resultatet på aktionen.
Det var desværre den ene cylinder der var revnet, så der er ikke så meget motor i min bil mere. Så nu er jeg på de vilde jagtmarker, for at finde ud af, hvad der så skal ske.
Men, røg ud af udstødningen = Revne i cylinder....

Hilsen
Jimmi.....
Der sparker dæk, for nu kan bilen jo ikke køre.....