43753:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorh.k. (06-03-2007 21:30:47) (svar på
43751)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.88.204.94)
Hmmm, Steen,
om der skulle være ændret på en 2,5 n/a siden 1990, kan jeg ikke svaret på, men jeg tror det næppe, siden der i samme brochure også udbydes 200 tdi på 107 bhp , 2,5 benzin på 83 bhp og 3,5 v8 på 134 bhp. Men jeg tror nok, at man kan hente flere bhp'er ud af den. Iflg. Turner's website, yder maskinen ca. 20 % mere, når den får et portet topstykke monteret. Og en optimering af pumpen dysserne skulle nok også være gavnlig. Et skøn er, at en 85 hk burde nok kunne hentes ud af den gamle maskine uden at den bliver overlelastet.
Det har kildret i mine fingre et godt stykke tid til at udføre øvelsen, men den fornemmelse bliver ikke besvaret af pengepungen. Et slag på tasken: 10.000 DKK skal det nok koste.
Kunne man kombinere maskinoptimeringen med en 15% højere gearing, ville støjniveauet falde en del.
2,5 n/a blev bibeholdt for bl.a. det britiske forsvar samt en del eksportmarkeder.
Der er nu alligevel lidt charme over en simpel motor...