tilbage

Land Rover Forum  

Index
45246: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (14-04-2007 12:48:09)
Damian Sida (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.109.211)
Hej alle

Jeg har været på udkig efter en 90 2,5 n/a eller Tdi i længere tid, men det er jo meget sjældent at der findes varer på hylden. Lidt oftere kommer der 2,5TD'er på markeded, men med alt det dårlige jeg har hørt og læst om motoren er jeg lidt nervøse for at røre ved sådan en, med mindre der kan gøres noget for at forlænge motorens levetiden. Her tænker jeg på, om det ikke kunne hjælpe med at fjerne eller disable turbo delene sådan at den kører som n/a? Er der nogen der kan fortælle, om det overhovedet kan lade sig gøre, og om det er besværligheden værd?

Mvh og god weekend
Damian
Index
45247: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (14-04-2007 16:10:58) (svar på 45246)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.155.76)
2,5n/a har sin fans, og sin absolut beretigelse, men i praksis, vil jeg påstå, med risiko for at blive sat på dødslisten, at den er en sløv slede! I sin tid, var den en option for landmanden som skulle bruge LR'en fortrinsvis på markerne, og en tur til landsbyen inde immellem. Da var den også perfekt! Når vi skriver 2007, så er det for lidt, når selve 2 1/4 benzin er en racer i forhold. Tage heller en TD, eller TDI, gå turboen igennem, og husk noget tomgang før stop, så kan man få et udmærket motor. Sætter man sig lidt ind i smørings forhold på en gammeldags, men ellers ganske fin Garret turbo, så kan man få forbavsende meget ude af den.
Index
45252: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (14-04-2007 22:35:02) (svar på 45246)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej
Jeg akn godt forstå din bekymring. Jeg havde det lige sådan, så jeg købte en 2,5 n/a. En dejlig bil, som jeg havde i 2-3 måneder, så flækkede blokken på den. Så nu står den i garage. Så har jeg købt en 200TDi, og tro mig, du bliver SÅ meget gladere for de sidste kræfter. Ikke at forklejne en 2,5 n/a, for den kan sagtens klare sig i terræn, men jeg syntes ikke at der er nok i den, til landevej. Håber det hjælper dig lidt på vej.....

Jimmi
Index
45265: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 15:02:36) (svar på 45252)
Damian Sida (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.109.211)
Hej igen, og tak for jeres svare.

Lyder som om det er lige meget hvad man køber, man skal bare gå i gang med opsparing til en 200Tdi motor så snart bilen er hjemme..! :-)

Mvh
Damian
Index
45266: sv: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 16:41:53) (svar på 45265)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.202.167)
Køb hellere det fedeste i denne verden, en LaRo med V8 for det er det eneste der rykker ligegyldig om den har trailer, campingvogn eller ingenting på krogen så kører den 5 på literen af det til en rund 10er det er til at regne med.

V8 forever Jeppe
Index
45271: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 17:14:47) (svar på 45252)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.216)
Enhver motor kan ødelægges, generelt er en 2,5 N/A en meget solid og driftsikker motor, men køber man en brugt bil kan det være svært at vide hvordan den er blevet behandlet af de tidligere ejere. Kilometer tal på omkring 500.000 km er set før med denne motor, personligt har min egen kørt 310.000 problemfrie kilometer, men det er selvfølgelig klart at forventer man at følge med den øvrige motorvejstrafik med 110 km/t eller mere med 2,5 N/A, ja så lever den nok ikke særligt længe. Jeg kender også eksempler på både 200 TDI og 300 TDI motorer som er brandt sammen før tid og det det er ikke kun Land Rover, det gælder så ment også mange andre motorer bla kender jeg til en nyere Landcruiser som ellers går for at være temmelig solide, den nåede kun 169.000 km, men sådan er så meget.

Steen
Index
45274: sv: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 19:04:00) (svar på 45271)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.216)
Prøv forøvrigt at læse denne tråd før du overvejer et evt motorskift. Ib´s svar (fra Land Rover Danmark) vedr. effektforøgelse og typegodkendelser giver stof til eftertanke, det er ikke så lige til som man skulle tro.


http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=41493&f=&ex=1&s=typegodkendelse&uid=105604739

mvh

2547 Steen
Index
45283: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 21:50:14) (svar på 45246)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.11)
Jeg har haft en 2,5 TD, som var reduceret til en n/a, en opgave, som var blevet udført før jeg fik bilen. Maskinen gik meget fint.
Desuden har der været eller kører der en 110 HCPU rundt, som også har fået fjernet turboen. Bilen skulle feter fortællingen endda har været helt ude i Indien og tilbage igen med den opsætning.

Selv har jeg - vistnok - en OneTen med 2,5 n/a med over 300.000 km på uret. Kører og starter fint. En rigtig sej slæber, som min mekaniker har foelsket sig i... jeg har lige spurgt pænt, om jeg kan låne min OneTen næste weekend!
Index
45285: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (15-04-2007 22:26:52) (svar på 45283)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Som Paul skriver kan det lade sig gøre. Jeg lavede operationen for en måneds tid siden. Grunden var at min 2,5td røg som et kulfyret lokomotiv (fire revnede stempler)og jeg gad ikke en kæmpe hovedrep!. Jeg køber en brugt 2,5N/A men det var katten i sækken jeg fik med hjem ): Jeg var nødsaget til at renovere min gamle 2,5td jeg valgte at købe turbostempler lejer ventiler osv. og satte N/A manifolderne fra den defekte motor på istedet. Jeg er ganske tilfreds med bilens rolige motor-gang og den kører som en drøm. Motorblokken er en anelse anderledes, end N/A da der er et par olie-ud og ind gange til turboen samt ånderøret fra knasthuset til ventildækslet. Sidstnævnte er ikke af nogen betydning. Pumpen har et par slanger som blot blændes af.

Venlig hilsen Claus Pihl

Se evt. min motorrepparation på www.serie2a.dk
Index
45326: sv: sv: sv: Kan en 2.5TD laves om til n/a..? (16-04-2007 21:54:10) (svar på 45285)
Damian Sida (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.109.211)
Tak til alle for svarene. Skal nok prøve nogle forskellige motorer inden jeg beslutter mig, men det bliver i hvert fald en diesel (V8 er også en dejlig motor, jeg fik lov til at låne en V8 Disco af en kammerat for et par uge siden, men jeg har altid foretrukket diesel motorer..). Jeg leder ikke efter en racerbil, bare den er i stand til at køre 90-100 på motorvejen en gang i mellem, som jeg tror de fleste kan klare..

Claus - det er nogle imponerende projekter du har gang i!

Mvh
Damian