tilbage

Land Rover Forum  

46289: Vakuum pumpe. (10-05-2007 20:57:05)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.114.235)
Hej Landrøverer.

Jeg er den heldige ejer at en LR 88 fra 1980. Jeg har hørt kan montere en vakuum pumpe fra Peugeot, til at optimerer bremserne, men hvilken. ??
Jeg ved at grunden til at den skal fra peuatgeot er at den er remtrukket, og at den hvist nok er fra en 305, eller 504.

Håber der er nogen der kan med mit lille mysterie.

LR hilsner

medlem 7759

Gert Rasmussen
46300: sv: Vakuum pumpe. (11-05-2007 08:30:38) (svar på 46289)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
Hej Gert.
Du kan også bruge en generator fra en Pajero, der sidder vakuumpumpen bag på. Bruger den selv på min 88"er.
Mvh
Hans
46301: sv: sv: Vakuum pumpe. (11-05-2007 09:07:43) (svar på 46300)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.84.98)
Hej Hans.
Hvor tager du oliesmøringen til vakumpumpen på Pajerogeneratoren fra på en 88"?
Urban.
46302: sv: sv: Vakuum pumpe. (11-05-2007 10:42:17) (svar på 46300)
Hans-Henrik Andresen #7797, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.128.17)
Hejsa

Eller fra en patrol, den har også vacumpumbe

/HH
46319: sv: Vakuum pumpe. (11-05-2007 14:25:27) (svar på 46289)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Du kan jo også bare motionere de små pusselanker lidt på en cykel, så du har kræfter til at træde pedalen ned..... Hehe....

Ses
Jimmi
46322: sv: sv: Vakuum pumpe. (11-05-2007 15:55:58) (svar på 46319)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.114.235)
Hej Landrøverer

Hvis men ser bort jimmis "geniale" forslag lyder det meget interasant. Der blev nævnt noget med smøring. ??

LR Hilsner

Gert.
46343: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 01:26:58) (svar på 46322)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.68)
På mange dieselbiler sidder der en vakuumpumpe bag på generatoren. Denne pumpe er almindeligvis, i hvert fald dem som jeg har set, tryksmurt fra motoren via nogle tynde smørerør, 1 fremløb og 1 retur. Det vil nok ikke være en langsigtet løsning, at se bort fra dette smøresystem.

Andre motorer er forsynet med en pumpe drevet direkte af motoren som f.eks. min RRC og Mondeo td. Sidstnævnte er ikke lette at implementere på en motor uden udtag til sådanne pumper.

Den med en remtrukket peugeotfætter lyder som en god løsning, hvis den ikke kræver tryksmøring. For en sikkerheds skyld ville jeg nok lige kontrollere, at ikke også den er baseret på at blive smurt fra motoren.

Man kunne nok etablere en tryksmøring fra motoren via et ganske tyndt rør, så man ikke mister for meget tryk til motoren, men man vover sig nok hurtigt ud i noget snavs, hvis man ikke er helt klar over, hvad man gør.

mvh
Knud
46344: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 08:58:51) (svar på 46343)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.117)
På de første 90"/110" 1983-1984 med 2,25L dieselmotor sad der en "løs" remtrukket wacumpumpe (sidder der formendtlig stadig hos dem der har den) den var ikke tryksmurt, en efterlysning på Roverbørsen kunne måske bringe en til veje.
Mvh
Kenneth Poulsen
46347: sv: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 12:52:54) (svar på 46344)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.114.235)
Hej Landrøverer

Tak for de mange forslag. Det jeg skal bruge er en varkuum pumpe eller generator/varkuum pumpe der ikke er tryksmort.
Det burde lade sig gøre.

Mange LR
Hilsner
fra

Gert.
46348: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 13:07:30) (svar på 46347)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.144.190)
Hej

Uden at have et klap forstand på det - mener jeg, at kunne huske. Der var nogen der nævnte og anbefalede mig, en pumpe fra en Peugeot et eller andet småt 106 eller.. på dette forum sidste år eller tidligere - med rem

hilsen Ebbe - med en 109 der bremser fint - men kører sjældent
46350: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 17:01:11) (svar på 46289)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jeg har en remtrukken vacuum pumpe fra en Peugeot til min 2.25 diesel. Da min bil er 24 volt og har generatoren i højre side og 2 kileremme, er pumpen monteret der hvor generatoren sidder på civile modeller. Her passer den næsten 100%. Jeg har kun måtte file ganske lidt af pumpens ene beslag. Hvis du vil have en pumpe på en civil motor tror jeg det nemmeste er at montere sådan en generator, som andre nævner, med indbygget pumpe.
Lad os endelig høre hvad løsningen bliver.
46352: sv: sv: Vakuum pumpe. (12-05-2007 19:44:46) (svar på 46350)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.114.235)
Hej Ole.

Min 88 er godt nok en ex mili men den er bygget om til 12v.
Jeg her en gennerator siddede er ikke er i brug, den kunne jo evt. skiftes ud med en varkuum pumpe.

LR Hilsner
Gert
46364: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (13-05-2007 12:43:33) (svar på 46352)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Vakuum pumpen jeg monterede på min lightveight 24v er fra en peugeot 309d købt hos en hugger til 500+moms (og tro mig det VIRKER første prøvetur efter montering endte i en 4hjuls blokade da jeg trådte på pedalen som jeg plejer).
MLWH Rasmus.
46367: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (13-05-2007 15:17:11) (svar på 46364)
Gert & Heidi Rasmussen #7759, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.114.235)
Hej Rasmus

Det lyder meget lovende. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke lave en blokade på grus.

VH
Gert
46376: sv: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (13-05-2007 18:02:27) (svar på 46367)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Hej Gert.
Hvis du har så ringe bremseeffekt at du ikke engang kan få bilen til at blokere på grus, burde du nok bruge nogle kræfter på at få renoveret og/eller renset bremserne.
Selv med ganske alm. bremser med forstærkning fra spjældet kan min LWT sagtens blokere på asfalt. Hvis dine bremser er slidte eller defekte bliver din og os andres sikkerhed ikke bedre af at montere en vacuum pumpe.
46374: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (13-05-2007 17:53:49) (svar på 46364)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.120.83)
Hej Rasmus.
Er det muligt at få et billede af din monteringsmåde.
Urban.
71964: sv: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (10-11-2008 18:46:13) (svar på 46364)
Visti Jacobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.125.95)
Hej
jeg står og bøvler med en vakuumpumpe fra en peugeot 309d som vil sætte på min lightweight 2,25d.

Men jeg er stødt lidt på grund, jeg syntes ikke rigtig at remskiven passer i størrelsen, må jeg spørge hvad du gjorde?

På forhånd tak

kommende medlem - ny i landrover regi
46485: sv: Vakuum pumpe. (16-05-2007 21:47:20) (svar på 46289)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.98.21)
Hej,
Der er også denne mulighed fra Chris Perfect:
http://www.chrisperfect.com/products/brakes-steering_vacuum_pumps_diesels.html
Jeg ved ikke hvad den koster - men den kræver såvidt jeg kan se ikke tryksmøring eller lignende.

Jeg har selv en elektrisk vacuumpumpe monteret i min 88'er. Det er vist egentlig en kompressor med en slange monteret i indsugningshullet (eller også er den specielt lavet til vacuum?). Jeg kan ikke se hverken fabrikat eller andet på pumpen - men kan evt tage et billede hvis det har interesse.

mvh
Klaus
46770: sv: sv: Vakuum pumpe. (24-05-2007 17:03:50) (svar på 46485)
Bjarne Nielsen #7597, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.91.135.173)
Hej Klaus

Du må meget gerne lægge et billede af pumpen,og hvordan gir du den strøm, de små 12 voltskompressorer jeg har set kan kun tåle at køre nogle få minutter af gangen.

Med 88 hilsener
Bjarne
46781: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (24-05-2007 21:51:39) (svar på 46770)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.98.21)
Hej Bjarne,
Her er et billede.

Den får strøm via et relæ - styrestrømmen til relæet går til en kontakt inde i bilen. Kontakten har 3 indstillinger: tændt når der er tænding på bilen, slukket og tændt uden om tænding. Driftsstrømmen kommer via en sikring fra batteriet.

Som skrevet kører den normalt når der er tænding på - og har gjordt det i de 5-6 år jeg har haft bilen.

Fandt iøvrigt dette link - men den er ikke billig!
http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?N=400617+314448&autoview=sku

mvh
Klaus
46783: sv: sv: Vakuum pumpe. (24-05-2007 22:04:32) (svar på 46485)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.98.21)
Hej,
jeg har lige fået en mail fra Chris Perfect: De lagerfører ikke længere pumpen.
mvh
Klaus
46856: sv: sv: sv: Vakuum pumpe. (27-05-2007 17:54:10) (svar på 46783)
Bjarne Nielsen #7597, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.91.135.173)
Tak for billedet, så fik jeg lidt at tænke over

Bjarne
59579: sv: Vakuum pumpe. (26-02-2008 22:18:35) (svar på 46289)
Jens Mikkelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.163.7)
Hej Gert og Heidi

Man kan sagtens montere en Vacum pumpe. jeg har lige fået Ole Pars ved Odense til at hjælpe mig. Ole er utrolig kompentent og min bil bremser helt vildt.

Pumpen er en Pierburg og kan enten komme fra Fiat Ducato eller som du selv skriver de gamle Peugoet. Den er ikke svær at finde inde på http://www.faelleslager.dk/ den koster 500kr.

jens@jensmikkelsen.com