tilbage

Land Rover Forum  

Index
47451: nybegynder værktøj (12-06-2007 20:45:48)
Tomas Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.117.3)
Hej j skal forhåbnlig ned og hente min 109'er fra 78 først i næste uge j arb på et autoværksted og har også selv en hel del værktøj ja alt hvad j kunne drømme om til en hatte æske men nu skal j jo til at lege med stoldt britisk bil nostaligi
så hvad skal j købe i bil tema på vej hjem j har ikke adgang til noget i tommer j regner med

et komplet mellem stort top nøjle set kun i tommer
et komplet mellem stort nøjle set kun i tommer
et søgeblad set i tomme

kan j så klare mig r der etv 1 eller 2 nøjler j skal ha 2 af eller r d bare 2 hele set der skal til
r der etv noget j har overset?
j vil gerne være rustet til at lave forhols vis alt uden at skulle runde hindes møtrikker med mm værktøg uff

venlig hilsen og tak for jeres råd

Tomas fra Herning
Index
47453: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:27:34) (svar på 47451)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Tomas
Har meget svært ved at forstå alle dine forkortelser, r, j, etv og så videre. Prøv at skriv uden alle de sms-forkortelser, så tror jeg du får mange flere rigtig gode svar....


Hilsen Jimmi
Index
47454: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:28:55) (svar på 47451)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
tillykke med køretøjet.

jeg er selv sådan cirka nybegynder på lr-området (har kun haft min SIII 88 i et år)men har da efterhånden haft brug for lidt af hvert hvad værktøj angår.

topnøgler og fastnøgler + en momentnøgle er gode ting at starte ud med. jeg har stort set kunnet klare mig med mm nøgler til trodt for at jeg har haft motoren pillet fra hinanden og samlet den igen.

der er sikkert mere erfarne medlemmer, der kan bidrage med flere spændende ting - men som sagt er jeg selv halvny i faget og har kunnet klare mig med ganske få ting.

mvlrSIIIh Martin Sejr
Index
47457: sv: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:41:45) (svar på 47454)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Hej Tomas,() det er lidt en smagssag hvilket og hvor meget værktøj man skal have, ligesom det er forskelligt hvilke reperationer folk begiver sig i lag med.
Nogen syntes at, det at skifte komplet bremser med udluftning bagefter er komplet uoverskueligt, hvor andre bare skiller hele motoren ad og samler den igen.
Men hvis du skriver >værktøj< i søgefeltet på forsiden af Forum kommer der 565 emner om værktøkj som har været behandlet af alle "klågeågerne" :) her på Forum.
Der er en fantastisk videnbank bag søgefeltet.
Mvh
Kenneth Poulsen - der byder velkommen i sortfingerklubben.
Index
47455: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:36:22) (svar på 47451)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Hej j skal forhåbnlig ned og hente min 109'er fra 78 først i næste uge

Til Lykke med denne, din kloge beslutning!!

j arb på et autoværksted og har også selv en hel del værktøj ja alt hvad j kunne drømme om til en hatte æske men nu skal j jo til at lege med stoldt britisk bil nostaligi

Nemlig, du har set det rette lys!! :-)


så hvad skal j købe i bil tema på vej hjem j har ikke adgang til noget i tommer j regner med

et komplet mellem stort top nøjle set kun i tommer

Både et halvtomme, 3/8" og 1/4"

et komplet mellem stort nøjle set kun i tommer

Ring/gaffel i rigtig god kvalitet! Det kan gøre av, hvis noget bras smutter!! Et sæt i 12-kantet. Det bruger du, når du pusler med swivelhus. Nøglerne skal kunne tåle voldtægt af værste skuffe, dvs. man tæsker løs med en mukkert på en ½" eller 7/16" ringnøgle for at løsne skruerne på forakselrøret.

et søgeblad set i tomme

Det bruger man ikke til en farlig masse! :-)

kan j så klare mig r der etv 1 eller 2 nøjler j skal ha 2 af eller r d bare 2 hele set der skal til

Du kan støtte dig til dine mm nøgler, til at holde imod med, og undertiden er en 14 mm bedre end en 9/16", hvis skruen er lidt tæret i overfladen. Den allervigtigste er 1/2", idet en 13 mm ødelægger alle 5/16" skruer, hvor man bruger ½" værktøj. Køb 2 gode.

r der etv noget j har overset?

Du har vel styrekugleaftrækker i kraftig udgave, nøddeknækker!
Ilt og gas har du vel i forvejen. En CO2 svejser er ikke at foragte, når man lige skal lave et beslag osv. Vi taler vel ikke om rust?

j vil gerne være rustet til at lave forhols vis alt uden at skulle runde hindes møtrikker med mm værktøg uff

God arbejdslyst!!
mvh
Knud
Index
47458: sv: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:44:17) (svar på 47455)
Tomas Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.117.3)
Hej knud

beklager med det er en helt ny verden for mig du skriver om "Både et halvtomme, 3/8" og 1/4"" er det størelsen på den firkantet holder på skrælden du snakker om?

fidusen med biltema i næstved og aalborg er at det er mærkevare til haralskrammel pris mener også vi kan købe det igenmmen kluppen her

tak for jeres rigtig gode svar

Tomas
Index
47464: sv: sv: sv: nybegynder værktøj (13-06-2007 07:34:45) (svar på 47458)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Det er firkanten, jeg benævner på den måde!.
mvh
Knud
Index
47460: sv: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:50:23) (svar på 47455)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.184.100)
Drop det sms sludder.Tak
Mvh Søren
Index
47456: sv: nybegynder værktøj (12-06-2007 21:41:20) (svar på 47451)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.184.100)
Hej rolig nu det er skønt at købe nyt værktøj (bedre end sex?)men vent lidt og se hvad du har brug for, meget tomme-værktøj bruger du meget sjællent så der kan man låne sig frem.Du skal nok finde rigeligt at bruge penge på til en seriebil,og alle andre Land-Rovere.
Mlrh:Søren
Index
47476: sv: nybegynder værktøj (13-06-2007 13:26:39) (svar på 47451)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.41.28.21)
Ja, det SMS sprog er vi nogle gamle gubber der har svært ved at forstå, men lad det ligge.

Jeg bruger selv kvalitetsværktøj, da det kan holde. Det er møg træls at stå med en brækket top lige når man skal have spændt et eller andet inden et løb.
Et stort mm topnøglesæt og to ens velassoterede sæt af stjerne-gaffelnøgler samt et godt skruetrækkersæt, en rørtang, en vandpumpe/papagøjetang, skævbider, spidstang, en mejsel, hammer og en lille mukkert så er du godt på vej.
Når du engang har skruet i mange år, er det fedt at have et sæt tommenøgler osv. men det er ikke nødvendigt i starten, da der stortset altid er en mm der ligger i nærheden. Mht. søgeblade har jeg klaret mig med mm blade i alle de år jeg har kørt Land Rover, så det skulle ikke være nødvendigt at ofre noget specielt. Alle de nyere modeller angiver kun mål i mm, og såvidt jeg husker fra min Serie III tid, så står der både tomme og mm mål i bogen til Serie bilerne.
Rigtig god fornøjelse.
Index
47484: sv: sv: nybegynder værktøj (13-06-2007 18:54:49) (svar på 47476)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Udemærket liste Thomas.

Jeg ville supplere listen med:

* et sæt dorne/split uddrivere i størrelser fra et par mm og op til lige under 1 cm. De er gode til at uddrive splitter, bolte og generelt til at udøve et moderat fysisk pres med god precision.

* en 1/2" "breaker bar" eller "doven arm". Rigtig god til at løsne genstridige bolte på.

* to virkeligt solide koben. Et på en meters penge og et lille et på 15-25 cm. Det lille bruges f.eks. til at holde en generator eller servopumpe fast når remmen skal strammes. Det store er godt til undervogns bataljer.

* suppler det normale ringgaffel sæt med et par skralde-ring/gaffel nøgler i de mest benyttede størrelser. På min 90" hvor det meste er i mm er 10, 13 og 17 oplagte kandidater hvis man ikke ønsker at betale for et fuldt sæt.

* Suppler den normale 1/4" skralde med en kort model på 7-8 cm. længde. De er godt til de mange trange steder.

Jeg har selv købt en stor del af mit værktøj i Billigtema. Det er et herligt foretagende, omend man skal se sig for, da de både har godt værktøj og skrammel. Jeg bruger dem mest til at sørge for bredden i samlingen, og går så efter spitzenklasse kvalitet for det jeg hyppigst bruger.
Index
47485: sv: sv: sv: nybegynder værktøj (13-06-2007 19:14:47) (svar på 47484)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.111.119)
Hej Tomas.

Tillykke med dyret.

Jeg vil lige tilføje en oliefiltertang med strop - den kan bruges til næsten alt muligt og umuligt (oliefiltre, generatorer, som rørtang osv.) Dette har de dog ikke i Biltema, men prøv i en MI-butik eller anden traktorpusher.

Guter Vergnüg

Mvh. Jens Jagd
Index
47486: sv: sv: sv: sv: nybegynder værktøj (13-06-2007 19:25:55) (svar på 47485)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Hvis man ikke ønsker at investere i et topnøglesæt i tommer, så kan man købe et sæt krafttoppe til 1/2" firkant i Harald Nyborg til en billig penge.

Samme steds fås også et helt topnøglesæt i tommer til 298,-af mærket Mitsumo. Jeg har et tilsvarende sæt i mm, der er af rimelig kvalitet uden dog at være prangende.

/nh
Index
47502: sv: sv: sv: sv: sv: nybegynder værktøj (14-06-2007 07:33:29) (svar på 47486)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Inden I helt latterliggør HN, så bemærk lige, at de rent faktisk OGSÅ har mærkevarer imellem det almindelige.
DeWalt, Bosch, Webergrill osv. Det bliver ikke nødvendigvis ringere at at være solgt gennem HN?

Der findes også voldsomt billigt værk, men kan man så ikke sige sig selv at det måske og forventeligt ikke er af samme kvalitet, som det til den 10-dobblte pris? Og hvis det er noget, der kun skal bruges sporadisk, betyder det da heller ikke det store, ud over imponatorvirkningen.

Købte for nylig en pneumatisk popnittetang i HN. Jeg kunne ikke finde noget andre steder af den art. OG den virker bare 100% til 4,8 mm nitterne. Kører med 2 HN-batterier på min RRC diesel, som starter bragende godt, bedre end nogen sinde!

Gå roligt i HN og brug det indvendige af hovedet. Selv Biltema kan levere noget bras, har jeg lært.

mvh
Knud, der ikke har aktier i HN, men blot vil mane spøgelser i jorden.
Index
47512: sv: sv: sv: sv: sv: sv: nybegynder værktøj (14-06-2007 13:46:55) (svar på 47502)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 88.212.102.212)
Jeg slutter mig til Knud's indlæg. HN er for det meste billigt og en del af det er også derefter, men alligevel. Hvis man tænker sig om, kan man fint leve med det værktøj. Feks. køber du et billigt topnøglesæt i tommer, bruger du skraldenøglen fra dit dyre metriske sæt i stedet for den medfølgende skralde fra det billige sæt, da det altid er den der takker over. Det næste er at overveje hvad værktøjet rent faktisk er beregnet til. Feks. En M12 bolt sidder fast. man sætter et rør på skralden og hiver hvad man kan. Med et rør på ca. 1/2 meter bliver drejningsmomentet ca. 3 dobbelt, og tro mig Stahlwille, Sandvik-Beltzer mf. kan også knække. I stedet kunne en vinkelsliber, møtrikknuser eller 1 dag med rustløsner og lidt varme overvejes. Jeg har selv købt det værktøj som jeg sjældent kommer til at bruge i ovenstående butik, og er egentligt udemærket tilfreds med det.
Mvh. Mads (som ikke mener det er værktøjets skyld jeg har haft ondt i knoerne ved fastsiddende dele)
Index
47528: sv: nybegynder værktøj (14-06-2007 23:39:44) (svar på 47451)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.100)
Hej Thomas
Jeg kan anbefale to dækjern, ca. 60cm. af en rimelig kvalitet, det er værktøj som ud over dæk af- og påmontering er anvendelig til mange småopgaver som f.eks. stramning af generatoren ved justering af ventilatorrem, og hvor der ellers er behov for at brække lidt i forbindelse med justeringer.
Mine er fra Harald Nyborg, købt omkring 1980 og af en fremragende kvalitet.
mvh per b.