48740:
sv: Olieskift (16-07-2007 22:40:11) (svar på
48683)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Søren;
Har ingen erfaringer om Freelander, men fandt en artikel om emnet (1,8 benzin og 2,0 Td4) i mit Land Rover Enthusiast maj 2006. Forsøger at gengive på dansk:
1. Bundpladen holdes fast af (citat) et utal af skruer og bolte i for- og bagkanten. (Desværre ingen detaljer herom)
2. Aftapningsproppen findes på bagsiden af bundkarret; løsnes og olien drænes ud.
3. Oliefilteret findes under et rundt dæksel med sekskanttop tæt på oliepinden - mellem motoren og køleren. Adgang til filteret på Td4 lettes ved at fjerne plastdækslet over motoren først.
4. Brug en top og forlænger til at skrue filterdækslet med sekskanttop af.
5. Når filterdækslet er fjernet, er der adgang til filterelementet. Fjern det og sørg samtidig for at samle oliespild op med en klud.
6. Fjern og kassér O-ringen øverst på filterdækslet.
7. Rens og tør filterdækslet grundigt.
8. Sæt den nye O-ring fast på filterdækslet.
9. Tag en kaffepause (OK, tilføjet for egen regning)
10. Læg det nye filterelement (reservedelsnr. LRF100150L) ned i filterholderen. Der er ikke forskel på op og ned på filteret ...
11. Sæt fitlerdækslet på og skru det fast med 25 Nm (ca. 10 kg træk på en 25 cm lang skraldenøgle)
12. Sæt aftapningsproppen i igen og spænd til 28 Nm.
13. Montér bundpladen igen.
14. Fyld frisk motorolie på og kontrollér oliestanden (Td4 tager nominelt 6,8 liter)
15. Lad motoren køre sig driftvarm, stop den og kontrollér oliestanden igen.
Det er en fin bil du har, og du har ingen grund til at skamme dig over den !
Når der ikke lige kommer et svar, er det sjældent mangel på god vilje. Jeg forstår godt din utålmodighed, når man nu har sat sig op til operationen. Men på et frivilligt forum handler det om at spørgsmål og svar lige skal 'finde hinanden', og det kan godt tage lidt tid.
Blink & vink,
Peter Vinter
(Range Rover Classic)