tilbage

Land Rover Forum  

Index
49347: Moment (03-08-2007 13:40:35)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Halløjsa

Jeg hygger mig rigtigt med min 110"'er med standard fælge og den dæktype jeg fornemmer de fleste kører med BFG AT 7.50x16.

Der ligger jo en dejlig Disco 200 Tdi maskine i og jeg har skiftet transfer-gearkassen ud så den også kommer fra en Disco.

Jeg synes vognen nu mangler noget kraft. På en god dag og ud af lige motorvej kan jeg få vognen op på 90 km/t. Ingen motorbrøl.

Før skiftet af transfer klarede den 100 km/t og hvor jeg næsten fornemmede at motoren vil sprænge fra hinanden. Jeg startede altid i 2. gear og manglede helt sikkert både 6. og 7. gear.

Jeg lurer på følgende løsningssteder:

- Ratio er 1.222 (mod normalt for Defender 200 Tdi 1.410) og dermed skift til rette ratio. Koster og gøres ikke bare lige.
- Turbo kommer fra en 2,5 TD og indsugning er ca. 1 cm mindre end på 200 Tdi turbo'en. Skifte turbo til rette størrelse. Ret dyrt og rimelig simpel operation.
- Intercooler-slanger er stykket sammen og giver måske turbolens?? og dermed måske begrænser luftindtaget. Skifte alle slanger.
- Sætte mindre dæk på (som jeg faktisk har stående). Simpelt, billigt og måske første tiltag.
- ???

Kan du med din viden foreslå andre seriøse områder at sætte ind på? Rammer jeg forkert i mine forslag?

Martin ;-)
Index
49454: sv: Moment (06-08-2007 21:34:49) (svar på 49347)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.234)
Halløjsa

Er der ingen der har et bud på mine udfordringer?

Martin ;-)
Index
49456: sv: sv: Moment (06-08-2007 22:13:56) (svar på 49454)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.166.153)
Ein moment, bitte! er 110eren født som 200tdi? er udstødningen opgraderet til motoren, er der intercooler og er den ren indvendig (skal renses m. dertil egnet væske)
og tæt, dvs. ikke gennemtæret, er motoren korrekt justeret
eller slidt, er dyserne iorden, er turbotrykket korrekt,
skal være ca. 0.9 på Disc.tdi.
Index
49473: sv: sv: sv: Moment (07-08-2007 08:29:16) (svar på 49456)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Verner

Tak for dit input.

110"'eren er ikke født med 200 Tdi, men alt er skiftet. Udstødning, intercooler, køler m/oliekøler, manifol'er. Motoren skulle være iorden og korrekt justeret. Jeg formoder at dyserne er i orden for da jeg kørte Disco'en hjem havde den ingen problemer med at trække igennem. Turbo'en er nok der jeg har en udfordring. Jeg må have målt turbotrykket, men hvordan gør jeg det og er målet i bar eller? Jeg har monteret en renoveret turbo fra en 2,5 TD og altså ikke en fra en 200 Tdi. Der er ca. 1 cm forskel i diameter på "ud"-studsen. Kan det gøre forskellen?

Martin ;-)
Index
49518: sv: Moment (07-08-2007 17:50:30) (svar på 49347)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hej

Nu er det jo sin sag at trække 2,5 tons køretøj med aerodynamik som en kummefryser gennem luften, så mororen skal op i det høje omdrejnings område og hvis der tidligere var en V8'er i så er det måske så som så med lyddæmpning.

Motoren skal altså op i et relativt højt omdrejningsområde for at yde nok.

Gearkassen findes med 2 (måske flere) gearinger på 5'de gear. Hvis du så har et højt 5. gear og 1.222 på reduktions gearkassen så får du ikke meget støj, men heller ikke noget fart.

Jeg vil næsten tro du opnår topfarten i 4. gear - der har du en teoretisk topfart på 129 km/t mod en teoretisk topfart på 156 km/t (eller mere) i 5. gear - det overstiger motorens moment.

Du burde dog have kunnet køre mere end 100 med den anden gearkasse, så jeg tror ikke motoren yder det den skal. Er der synlig røg ved topfart?
Hvad er lade trykket?
Hvor hurtigt opnår den drifttemperatur fra kold?
Det er ikke uvæsentligt hvordan rørarbejdet er på sugesiden at turboen indvendige kanter og indsnævringer er af det onde.

Trykket måles ved at sætte et T-stykke og en slange på den tynde slange der går over til wastegaten og så køre en tur og se hvad manometeret viser.


Hilsen
Ole


Index
49529: sv: sv: Moment (07-08-2007 20:17:08) (svar på 49518)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.12)
Belært af egen erfaring, kunne du kontrollere om speederen giver fuld gas.
Godt nok svært at indrømme men jeg har selv "tunet" en død motor på den måde :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
49564: sv: sv: sv: Moment (08-08-2007 09:13:57) (svar på 49529)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Kenneth

Tak for inputtet.

Jeg har selv tænkt på det med speederkablet. Det er da et tjek jeg lige gør inden jeg kører hjem fra arbejde.

Martin ;-)
Index
49608: sv: sv: sv: Moment (08-08-2007 20:50:41) (svar på 49529)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.234)
Hej Kenneth

Så fik jeg toptunet min motor.

Piiiiiinnliiiigt - du havde jo fuldstændig ret i din antagelse omkring speederkablet. Det skulle da lige justeres op og hjem gik det i fuld firspring. At få vognen op i 110 km/t på motorvejen var der ikke noget problem med.

Der var ikke nær så meget støj som der før havde været - wow.

Den oser lidt når den presses, men det må være lidt ventil-justering der skal til.

Martin ;-)
Index
49563: sv: sv: Moment (08-08-2007 09:12:19) (svar på 49518)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Ole

Tak for dit spændende indlæg.

Motoren ryger ikke (heller ikke ved topfart) andet end ved opstart og driftsstemperaturen stiger jævnt og når sit max efter 8-10 km alt efter vejret.

Jeg finder mit manometer frem og må se at få målt det tryk. Jeg kan ikke udelukke at slangerne skal kigges grundigt efter. Jeg må på jagt efter et T-stykke.

Jeg fik også den idé at gaskablet måske ikke var justeret korrekt og at det reelt kunne "presset" lidt mere.

Martin ;-)