tilbage

Land Rover Forum  

Index
52600: Hvor stor sikring. (16-10-2007 19:30:23)
Morten Holm #6185, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.180.13)
Hej derude.

Jeg har netop monteret arbejdsrelæ til forlygterne på min serie 3. Nu er mit spørgsmål så, hvor stor en sikring jeg skal sætte i. Når jeg kigger i Haynes, er der alene monteret 35 amp. sikringer i en serie 3. Skal jeg også sætte en 35 amp. sikring i, når det kun er til to standardmonterede forlygter - eller kan/skal jeg sætte en mindre i ???

Morten Holm
Index
52609: sv: Hvor stor sikring. (16-10-2007 20:57:18) (svar på 52600)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej Morten
Du tager forbruget på de to pærer og lægger sammen, omkring 2x60 watt. Det er så 120 watt. Det dividerer du med spændingen, de 12 volt, og får ampererne, ca 10 ampere. Men, hav altid lige lidt at give af, ikke for meget, men heller ikke for lidt. Hvis dette eksempel passer på dine lygter, lyder en 15 ampere som et godt bud. Men pas på, at du ikke har lang lys under samme sikring, da du så skal huske at regne det med i regnestykket.
Held og lykke

Jimmi
Index
52613: sv: sv: Hvor stor sikring. (16-10-2007 21:27:39) (svar på 52609)
Morten Holm #6185, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.96.196)
Hej Jimmi.

Hvor meget skal der ca. lægges ekstra til, når jeg nu har både nær- og fjernlys på samme sikring. Jeg har allerede brændt en 16 amp. sikring af - og det til trods for at jeg ikke kørte med det lange lys, prøvede kun at kippe med det for at kontrollere at det virkede.

Morten
Index
52638: sv: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 07:59:47) (svar på 52613)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.198.66)
Her er en alternativ måde at regne sikringsstørelsen på.
specielt til serie biler. ;-)

God dag
Niels

Index
52643: sv: sv: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 08:55:47) (svar på 52638)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
HAHA .. humor !!!

jeg brugte en gang en telt plok som sikring, da vi var på ferie i sverig og en morgen ude i skoven gik sikring til alt lyset.

Alt virkede fint , og ved næste tankt station måtte vi så lige ind og have en rigtig.





Index
52639: sv: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 08:02:21) (svar på 52613)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Din sikring skal jo være afpasset med kvadratet på dine strømførende ledninger, hvilket typisk vil sige at du sætter en 15 - 20A sikring på 2,5 mm2 ledninger. Der skal en del mere strøm til før ledninger brænder over, men det er rigeligt til to arbejdeslamper.

Hilsen

Stephan
Index
52684: sv: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 18:48:41) (svar på 52613)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Hej igen Morten.
Jeg vil tro, at 25 ampere er nok. Du skal dog vide, at når en pære er "kold" og lige tænder(læs blinker til andre)så er modstanden i pæren lige når den tænder meget lille, og dermed strømmen op til 10 gange højere. Dette er dog kun et splitsekund, som ikke gør at sikringen springer, men som kan forklare, hvorfor sikringen nogle gange springer, når man blænder op og ned. Til sidst skal du være opmærksom på, at en sikring bliver "træt". Og så sker det, at den springer i en situation, hvor den normalt ville holde. Så skifter man bare, smiler og nyder en tur i det blå i atmosfæren i en rigtig bil...

Ses derude
Jimmi
Index
52646: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 09:06:35) (svar på 52600)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Morten

Jeg kører med 30 og 35 amp. sikringer i min Serie III. ditto med den forrige. Men er der en separat kontakt til ekstra lygter med relæ og sikring eller er de sat direkte på ledningsnettet og samme kontakt? Er det de gamle glassikringer du bruger? De burde være de rigtige mener jeg.
LR hilsen
Index
52648: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 09:21:26) (svar på 52646)
Morten Holm #6185, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.159.82)
Hej Søren.

Jeg har ikke monteret ekstralygter på bilen. Der sidder kun de to almindelige forlygter, der aktiveres ved hjælp af vippekontakten i venstre side af instrumentpanelet. Relæet er monteret alene til at betjene forlygterne, og sikringen der er brugt, er af ældre dato, en rund type som vist nok var meget brugt tidligere og som i dag er svær at skaffe - ikke en glassikring.


Morten
Index
52703: sv: sv: sv: Hvor stor sikring. (17-10-2007 23:37:07) (svar på 52648)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.128.55)
Man kan også se på det fra en anden vinkel! Sikringen er der for at springe, hvis (når)noget kortslutter;re Lucas!
Man kan rolige regne med at en kortslutning i en forbruger til 10-15 ampere, skal nok springe en 35 amp sikring også.
Så vidt jeg husker, så er der andre forbruger på den ene sikring også, men dette springer fint når uheldet er ude, selvom de andre forbruger ikke er i brug.
Nu tænker jeg også Serie bil. Anderledes kan det forholde sig med mere moderne konstruktioner hvor komponenter er mere brandvillige måske. Da ser man rigtige mange sikringer, gerne ét per forbruger.Jeg vil vove påstanden at det er viktigere at der er en sikring på enhver kredsløb, og den ellers udmærket "1428amp" bruges kun i en meget snæver vending.(Har selv gjort det)
En lille kuriosum:- En Ex-Mil One ton er 24Volt, og de fleste forbruger kører derfor på halvdelen af de ampere som en 12V bruger. Sikringerne er af samme størrelse som en 12V som standard! Dog kan vi være enig om at da kunne det være bedre at halvere sikrings størrelsen.
Index
52777: sv: Hvor stor sikring. (19-10-2007 19:40:37) (svar på 52600)
Morten Holm #6185, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.96.189)
Hej igen.

Så er problemet løst. Nye pærer, nye "fatninger", ny sikringsboks og ny fladsikring på 25 amp. Har kørt ca. 10 km og har stadig masser af lys i forlygterne. Såeee - fejlen har muligvis ligget et andet sted end først antaget!!!

Morten