tilbage

Land Rover Forum  

Index
52797: Garage/værksted i Kbh. ? (20-10-2007 12:38:47)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Jeg er ved at være temmelig moden til at betale for nogle overdækkede kvm. Jeg bor i lejlighed i Kbh. centrum og er træt af blåfrosne fingre når jeg skal stå nede på gaden og skrue. Jeg har også en 1/2 samlet motorcykel som trænger alvorligt til vinterhi.

Så - er der nogen der har ledig kapacitet i et værkstedsfællesskab, eller er seriøst interesseret i at finde noget?

Jeg forestiller mig nogle gamle industrihaller eller lignende som der jo ligger en del af i Sydhavnen eller på Amager?

Krav: Plads! Overdækket, aflåst, el, vand afløb. Der behøver ikke være varme installeret (men det ville være en bonus!). Jeg har en del værktøj selv.

Jeg har en kollega med LR som også er interesseret.

Nogen der allerede har et sted?
Nogen der er interesseret i at finde et sted?
Nogen med erfaringer om pris og betingelser?

Ring evt. 24 68 02 57

RR hilsener,

Anders
- pt. "brostensmekaniker"
Index
52803: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (20-10-2007 14:37:34) (svar på 52797)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
vi søger også noget.
Vi har meget værktøj, bl.a. en fire-søjlelift, stor kompressor, svejseværke, ....

Vi har en snart køreklar Serie IIA, en adskillt serie III, en vw type 1, en volvo amazon, og nogle motorcykler.

Har også tit haft frosne finger, tog en motor ud af en 90" i snevejr og selvom det hærder en, er det nu dejlig med et tag over hovedet. Vi er interesseret i et værksted maksimal ca. 30km fra københavn.
Index
52808: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (20-10-2007 17:59:19) (svar på 52803)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej

Jeg melder mig også på banen til en værkstedsplads i Storkøbenhavn - råder over bl.a. CO2-svejser og et rimeligt udvalg af værktøj.

Mvh
Mikael - København V.
Index
52821: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (20-10-2007 23:53:03) (svar på 52808)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.82.237)
Ditto

..Kasper

2A 109" V8
Index
52822: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 00:48:23) (svar på 52803)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Du siger "vi" - hvor mange er i om bilerne?

Og hvor har I liften nu?

Bare nysgerrig...

/anders
Index
52823: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 08:53:24) (svar på 52822)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Vi er hovedsaglig to. Vi har et værksted nu men det er for lang væk, da det tager en time til at køre derhen.
Index
52835: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 11:40:00) (svar på 52797)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.50.39.9)
Jamen jeg er også træt af at ligge i kantstenen i Nansensgade eller gør det selv værkstedet i sydhavnen og vil meget gerne være med i et værkstedsfællesskab. Indehaver af 2 stk defender 110 1988. En der kører og en der ikke kører.
Så jeg er seriøst med på at finde nogle lokaliter der kan bruges både til værksted og garage.
Indehaver af stordonkraft, bukke oa småudstyr.

Hilsen Allan
Index
52838: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 12:31:25) (svar på 52835)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej igen

Nu er vi oppe på fem interesserede "brostensmekanikere". Så hvad gør vi nu? Mit forslag:

Alle interesserede fremsender e-mail til undertegnede med ønsker og forventninger til:
- geografi (max. afstand fra f.eks. Rådhuspladsen)
- økonomi (max. husleje/driftsomk. mv.)
- pladsbehov (antal reparationspladser/opbevaring/garage)
- konkrete planer (bilprojekter/tidsramme)
- forslag til "ordensregler" (forening/klub)
- andre erfaringer og input

Når vi har dannet os et overblik, kan næste skridt være en at nedsætte en arbejdsgruppe, som får til opgave at finde egnede lokaler. Først derefter er det vel muligt at vurdere, om projektet i det hele taget er realistisk ....

Mvh
Mikael
Index
52844: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 14:06:32) (svar på 52838)
Claus Mittag #7793, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.112)
Hejsa.
Når man sidder her og ser på jeres planer, ku man godt blive lidt misundelig på at man ikke ka være med, for det lyder til at ku blive rigtigt hyggeligt, en værkstedklub med Landrovers, det må da næsten være himmerige....
Held og lykke med jeres planer.
LRH
Claus #7793
Index
52849: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (21-10-2007 16:20:11) (svar på 52838)
Kristian Nielsen #7659, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.57.57)
Hej

Jeg vil gerne deltage og har lige sendt en mail til dig, Mikael. Jeg tænkte dog på om dette projekt ikke var en opgave for selve regionen? Jo flere til at betale desto bedre/billigere projekt?

Bare en tanke!

Mvh

Kristian

Index
52865: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (22-10-2007 00:07:38) (svar på 52849)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Jeg er også interesseret. GDS i Bådehavnsgade, græsplænen ved sommerhuset og så de toppede brosten med glasskår imellem ved lejligheden på Nørrebro er ikke toppen.

Mindstekrav:

* Skal kunne lade en delvist adskilt lr stå i flere dage/uger
* Indenfor 5 km fra København N
* rimelig tyverisikret
* el, vand, afløb
* lift
* presse

Det oplagte problem er at veje behovet for at have biler stående i længere perioder imedens man venter på dele eller går og arbejder på et større projekt op imod hensynet til at der skal være plads til alle.

GDS løser dette ved at kræve at man rømmer pladsen ved lukketid. Det er primært dette der gør at jeg er interesseret i et alternativ. Til små hurtige operationer er GDS fint for mig.
Index
52869: sv: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (22-10-2007 01:46:50) (svar på 52865)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Her er hvad jeg har sendt til Mikael:

- Geografi (max. afstand fra f.eks. Rådhuspladsen)
Sydhavnen, Holmen, Refshaleøen, nordlige Amager. Eller meget tæt på en S-togsstation som ligger max. 15 min. fra Hovedbanen.

- Økonomi (max. husleje/driftsomk. mv.)
Som udgangspunkt: 500,-/måned i husleje + el, varme, etc. Men prisen kan ”forhandles” afhængigt af stedet.

- Pladsbehov (antal reparationspladser/opbevaring/garage)
Jeg har én kørende RR og planlægger ikke stor renovering. Men at kunne stille den i 1-2 uger et par gange om året (store operationer). Dertil en række aftener/weekender hvor jeg er mere fleksibel (små operationer).
Vinteropbevaring af én motorcykel.

- Konkrete planer (bilprojekter/tidsramme)
Pladearbejde (stor), skifte bøsninger (stor), styretøj (lille) + 10.000 små operationer som kan udføres på en aften/weekend.
Mangler presse, svejseværk, stor donkraft. Lift vil være en bonus.
Hvis man kan stå og spule mudder af bilen udenfor, vil det være toppen!

- Forslag til "ordensregler" (forening/klub)
Vi skal helt sikkert lave nogle meget klare regler. Men de må afhænge meget af stedet.
Sikring af huslejen – f.eks. depositum på 3 måneder og klar disciplin om at lukke hvis der ikke betales.
Oprydning skal der nok aftales noget om. Og om at dele værktøj.
Booking: Hvordan sikrer vi at man kan komme til når man har brug for det?

- Andre erfaringer og input
Det er svært at blive enige om det praktiske i sådan et fællesskab. Det vil helt sikker fungere bedst, hvis vi er en lille fast gruppe, som lærer hinanden lidt at kende og får en god gensidig respekt.
Der skal bruges en benhård ”kassemester”.

RR hilsener,

Anders
Index
52932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (23-10-2007 13:31:03) (svar på 52869)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Jeg har også tilkendegivet min interesse til Mikael på en mail.
Jeg kører pt 88" men skifter nok snart til en nyere LR. Anyway så er behovet tilstede og som jeg tidligere har skrevet er der alene i Nansensgade seks kørende Serie III eller Defendere. Vi kunne sikkert sagtens dele nogle lokaler måske under bygningen der engang husede Handelshøjsskolen? Der er ihvertfald plads.

Spændende.

LR vink og dyt
Index
52933: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (23-10-2007 14:34:45) (svar på 52932)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg kan oplyse om, at I er slet ikke ene om sådanne tanker, planer og ideer.
Jeg ved positivt, at mange i andre bilklubber gør sig lignende overvejelser, MEN problemet er at der skal en til at tage det endelige initiativ og ansvaret.

Det er urealistisk at regne med at en sådan plads, som skal være minimum ca. 30 m2, for at den kan bruges til værkstedplads, kan erhverves for en månedlig leje på kr. 500 som jeg forstår nogen vil ofre. Det koster meget mere. Dertil kommer varme og strøm, og det er dyrt. ( Jeg ved det af smertelig erfaring fra mit eget værksted! :-( )

Problemet er så, at den der står for den juridiske side af sagen, skal være indstillet på, at der er mange drømmere i farvandet, som når det kommer til stykket, kan få kolde fødder, blive utilpasset, miste interessen og mange andre fortrædeligheder kan indtræffe, hvilket som hovedregel medføre manglende betalingslyst.

Den ansvarlige skal sørge for at få et meget kraftigt depositum fra de interesserede FØR han undertegner en bindende kontrakt og der skal ligeledes ligge bindende kontrakter fra lejerne, der skal være af en vis bonitet.

Der skal ligeledes udarbejdes MEGET STRIKSE ordensregler, som nidkært skal efterleves, for brugen af et sådant fælleslokale, ellers ender det 100% sikkert i det rene ragnarok og uvenskab.

Jeg tror man skal være åben over for at indlogere folk fra andre klubber osv, bare man sikrer sig at det er seriøse folk.
Jeg fatter så ikke, at der ikke for lang tid siden er etableret et sådant fællesværksted, fordi det må kunne lade sig gøre, blandt voksne og seriøse folk. Der er virkelig mange, som sukker efter et sådant etablissement, som også ved at det koster, ligesom os med garager ved lidt om det.

Allerbedst var det om man købte en industribygning i et A/S og indrettede hver sit lukaf. De allerfleste udlejere løber skrigende væk, så snart de hører noget om biler. Det ved man notorisk fører til roderi, svineri, støj og ballade. Derfor ordensregulativet. I egen bygning kan man bedre gøre som man vil inden for rimelighedens grænser. Husk at det er det enkelte fjols, der kan ødelægge alt for de andre.

Mht. hvad det koster, skal man lige tænke over, at en almindelig garage på 30 m2 koster typisk 300.000 kr+ at bygge og indrette nødtørftigt. Dette beløb skal så forrentes og afskrives + forsikres og vedligeholdes og alt det løse. Det bliver så ikke meget billigere af at der skal være 3,5 til loftet aht lifte + adgang til fællesarealer og -faciliteter. Tænk bare på adgangsveje, toilet m.v.

Jeg skriver ikke dette for at være negativ, men jeg har prøvet og set noget lignende, og håber det vil lykkes og vil gerne foreslå fornuftige lejere/deltagere.

mvh
Knud
Index
52946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (23-10-2007 17:43:03) (svar på 52933)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.97.129.82)
God læsning. Kunne man ikke finde ud af noget i klub-regi, og eventuelt betale det ekstra i kontingent - står selv med problemet.
Jeg tror dog at 30 kvdr. meter i lige i underkanten. Jeg har set en Land Rover være skildt ad.
Mit arbejde ligger lige op til frihavnen, og jeg har været der og lagt billet ind. Der er jo et udklægnings sted i forvejen.
Skal nok give lyd fra mig når jeg hører noget.

Venlig hilsen

Phillip
Index
52970: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Garage/værksted i Kbh. ? (23-10-2007 22:06:01) (svar på 52933)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Knud,

Tak for dine kommentarer. Selvom du selvfølgelig peger på en masse "forhindringer" så opfatter jeg der ikke negativt.

Jeg er i hvertfald forberedt på meget af det du skriver, om økonomien og aftaler om adfærd på stedet, er vigtigt at få på plads.

Jeg ved også godt at man ikke får meget for 500,-/måned, men mine behov er heller ikke så "avancerede" til at starte med. Jeg forventer ikke et "ideelt" værkstedslokale, men kunne sagtens leve med en tidsbegrænset aftale (et par år måske) i et nedlagt industrilokale. Der er mange arealer i Kbh. som ligger "døde" igennem flere år, mens der udarbejdes nye lokalplaner, byggeprojekter, osv. F.eks. Refshaleøen, Bryggen syd, Sydhavnen, osv.

Stort set alt vil være bedre end at ligge på våd asfalt, i 10 sekundmeter vind, med en lommelygte i munden ;-)

RR hilsener,

Anders
V8 - vi bruger den benzin I andre sparer ;-)