tilbage

Land Rover Forum  

Index
55395: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (09-12-2007 11:36:53)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Mit nærlys er forsvundet på min Defender fra '93. Først troede jeg, at det var den sædvanlige nedsmeltning af lyskontakt eller stilkkontakt, men begge kontakter virker.

Problemet er at strømmen forsvinder et eller andet sted mellem lyskontakten og fjernlyskontakten (dip-switch). Dvs. der er strøm på den blå ledning når jeg måler på lyskontakten, men ikke på den blå ledning på dip-switchen.

Som en nødløsning har jeg trukket en ledning direkte fra batteri til dip-switch, og så har jeg lys på igen.

Iflg. diagrammet passerer den blå ledning både baglysrelæet og tågelysrelæet. Det to relæer er mit bedste bud på en fejlkilde.

Derfor:

Hvor sidder de disse relæer normalt?

Er der andre bud på, hvad der kan være galt?


Mlrh

Niels Henrik

Index
55425: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (10-12-2007 08:23:39) (svar på 55395)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.212)
Hvis årgang 93 er magen til 95, så kunne problemet være sikringen inde bag instrument-panelet helt til venstre

Mlrh Jørn
Index
55427: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (10-12-2007 09:12:59) (svar på 55395)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Check fastgørelesen af ledningerne på de forskellige kontakter. Jeg har lige været ude for, at netop den blå ledning ikke sad ordentligt nittet fast på lyskontakten. Byt til nyt.

Jakob E S
Index
55428: sv: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (10-12-2007 09:33:17) (svar på 55427)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.6.194)
Tak for svar. Jeg tror ikke 200tdi'en har den omtalte sikring, men jeg tjekker lige.

Problemet er, at jeg allerede har byttet til nyt, Jeg har også søgt i de tidligere indlæg på Forum. Nogen foreslår en direkte forbindelse fra batteri til kontakt/multistik, men jeg kunne godt tænke mig at finde fejlen.

Er der Nogen, der har et bud på, hvor de omtalte relæer typsik er placeret på en 200tdi fra '93?


/nh
Index
57358: sv: sv: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (16-01-2008 14:50:32) (svar på 55428)
Michael Charboe Christensen #8007, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.52.120)
Hej.
Jeg døjer med samme problem. Lyset kommer først på efter nogen tid (læs op til 20-30min efter start, når det er værst). problemet lader i mit tilfælde til at være værst i dårligt vejr, hvilket vi desværre har en del af for tiden. Når lyset så er kommet på virker det ellers fint. Hvis jeg så slukker motoren og lader lyset stå tændt, så går det ud af sig selv efter et par minutter og kommer ikke umiddelbart på igen ved start af motoren. Minder det her problem om dit og har du evt fundet fejlen. Jeg syntes ikke jeg laver andet end at skille et eller andet fra hinanden men desværre har det været uden held. Håber du kan hjælpe.

Med LARO hilsen
Michael
Index
57359: sv: sv: sv: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (16-01-2008 15:01:11) (svar på 57358)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.6.194)
Har du tjekket lyskontakten (pos./nærlys), det er ofte den, der er problemer med (Defender). Den smelter simpelthen, men er til gengæld billig og nem at skifte (havde selv samme problem for et års tid siden - ligner det, du beskriver)

Et andet typisk problem er efter-/fejlmonteret kørelys. Det kan være svært at komme til bunds i. Jeg valgte at få det afmonteret helt hos en autoelektriker.

Mit nuværende problem er ingen af de to muligheder, så lige nu levet jeg med en nødløsning,hvor jeg har trukket strøm direkte fra batteriet til dip switch'en (den med blink + fjernlys).

/nh
Index
57360: sv: sv: sv: sv: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (16-01-2008 15:42:04) (svar på 57359)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅÅÅÅ se jeg havde et kæmpe problem med 6 kontakter som gik døde, sidst på et natløb på fyn, så jeg måtte kortslutte alle ledningerne det gav varmen, MEN der er nu kommet nye kontakter ( ifølge Per) det kan fås hos meca nu virker den nye kontakt.
Og alle relæer blev skiftet ( et relæ er ikke så dyrt)nye ledninger blev trukket ud til frontlygterne og den gav et blink når jeg blinkede til højre så den blinker arm blev også skiftet ( den med høj lav lys og blink og tudehorn).
gå nu lige alle ledninger efter, for min frelser og ven ( kristian) fandt en ledning der var klemt lidt så efter lidt tid gav den lidt stel.
Sidst men ikke mindst kan man ikke selv så er pengene givet godt ud hos en autoelektriker.
Jeg har nu hvidt lys på bilen og lyskontakten går ikke mere itu, den napper ikke lyset et sekundt når jeg blinkede til højre mere. så klø på og god jagt.
Med lightweight hilsen
Jens
Index
57418: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bøvl med lyset - Hvor sidder relæerne? (17-01-2008 10:09:52) (svar på 57360)
Michael Charboe Christensen #8007, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.89.182.54)
Hej igen.
Jeg har fundet fejlkilden på min def. Der kommer ikke strøm i den blå ledning til stilken (dip/blink). Har lavet en lus mellem master lyskontakten og stilken og nu er der lys på. Jeg vil så snarest prøve at finde ud af hvor et evt brud er og vende tilbage.

Med LARO hilsen
Michael