tilbage

Land Rover Forum  

Index
58864: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 09:03:26)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej

Min 109'er syntes lidt tung, at skifte gear i, nu det er blevet koldt....

Kører med GL5 olie jf instruktionsbogen (der hed noget i retning af Hoypoy eller sådan noget) i gamle dage..

Er det et kendt problem?

Ebbe -
Index
58867: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 09:23:30) (svar på 58864)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Ebbe, det er ikke så godt at køre med GL5 olie i seriegearkasserne.
Den indeholder noget additiv som er for hårdt ved indmaden i de gamle gearkasser, brug GL4 i stedet.
Du kan med fordel bruge 80/90W Hypoid (hoypoy Hæ Hæ).
Den olie kan du så bruge hele vejen rundt på seriebilen bortset fra motoren.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
58869: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 10:17:53) (svar på 58867)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Kenneth

Ja det var ikke lige nemt, at huske den gamle betegnelse... Nå men jeg ringede lige til OK landbrug som jeg handler med. Han sagde, at forskellen mellem GL 4 og 5 kun var bæreevnen (her skal jeg ikke spille klog) og ikke additiver - hvorimod han rådede mig til at bruge en 75-90W (også GL5) med laverer viskositet

Ja, det var hans udsagn...

Hilsen Ebbe
Index
58873: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 11:10:52) (svar på 58869)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Der er noget om historien med GL5. Den er vist ret hård ved bronze-bøsninger og -lejer i gearkasser og aksler. Er også selv blevet frarådet at køre på det i min gamle SIII.

Hilsen Jens
Index
58874: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 11:36:53) (svar på 58873)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej
Jens

Ja, nu snakkede jeg så lige med Castrol. Det han havde under LR 109/88 var så en SMX-S svarrende til en GL4

Men det undre mig. Da min bil blev lavet og jeg skulle købe olie ind - blev der sagt GL5....

Tja hmm øhh

Så jeg retter ind - med tak for hjælpen

Hilsen Ebbe
Index
58876: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 12:00:41) (svar på 58874)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
jeg kunne nu godt tænke mig noget dokumentation for at gl 5 olien som jo er gearolie, skulle kunne ødelægge bronsebøsninger og ligefrem lejer, og aksler af hærdet stål!
Det er stort set umuligt at finde en gl 4 olie, selv hos castrol.
Jeg bruger biltemas 80/90 olie gl 5 til ca 59kr for 2 liter.
der går jo en del af det til 2 gamle seriebiler.

med venlig seriehilsen
www.123hjemmeside.dk/teamtyksak
Index
58879: sv: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 13:24:31) (svar på 58876)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.144.149)
Hej Roberto

Ja det kunne være rigtig rart. Men ham der stod for gearolier på Castrol sagde: at alle gearinger der inderholder rødmetal (bronze o.a.) skulle have GL4 (med passivt additv) Kun hvis det var stållejer og aksler og den slags kunne GL5 anvendes....

Men du har ret. Der er lige så mange meninger som....

Hilsen Ebbe - der køber en dunk SMX-S og krydser fingre!
Index
58881: sv: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 13:51:30) (svar på 58876)
Klaus Velschow #5721, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.83.180)
Hej
Jeg har lige købt Mobil GX 80-90 GL4 hos OK. I 20 liters dunke kostede den (såvidt jeg husker) ca 36 kr literen plus afgift. Fragtfrit leveret hvis man bestiller mere end 60 liter.

mvh
Klaus
Index
58893: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 18:42:19) (svar på 58881)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Sidste gang jeg var hos Meca købte jeg en dunk Mobil1 80W90 GL4 til en fornuftig pris.

Index
58914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (15-02-2008 23:55:11) (svar på 58893)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
søgte lige på nettet.

http://www.vantage.dk/Bilsport.htm

her ser smx'en da ud til at være en gl 5, men kan bruges hvor det bør være gl 4
Index
58938: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: liiidt tung at få i gear (16-02-2008 17:02:31) (svar på 58914)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.101)
Hej Roberto

Ahj det var en tankefejl. Den hedder Gearway 45/75-w90 gl-4-5 også med passive additiver.... Det er fra Statoil - Men det er dyrt.. 70 kr/l + moms..

Det kan så, som en trøst bruges på Toyotaerne også
Index
59177: liiidt tung at få i gear - nærmest umulig (20-02-2008 20:36:11) (svar på 58938)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.146.166)
Hej igen

Ja, der er stadig lidt geartrængsler!

Nå men nu måtte jeg overgive mig. Nede på genbrugspladsen ville den altså ikke i gear - Efter lidt overtalelse gik det da.
Jeg talte ellers med en værkmester hos Glad der sagde, at de brugte 80/90 GL5 til seriebiler der kom forbi hos dem....Nu har den fået det der 45/75w90 gl 4-5 som nævnt. Syntes stadig den er lidt træg... Den var nu bedre inden jeg fik den skøre ide, at hælde olie på...

Hilsen Ebbe - der har ligget godt indsmurt under Seriebilen og hældt olie på en en ketchupbøtte....gaab
Index
59188: sv: liiidt tung at få i gear - nærmest umulig (20-02-2008 23:11:28) (svar på 59177)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Ebbe, kobler den ordentligt ud, eller kobler den til når du letter pedalen 2-3 cm fra bunden?
Det kunne være et koblingsjust. problem.
Mvh
Kenneth Poulsen - serious about series.
Index
59199: sv: sv: liiidt tung at få i gear - nærmest umulig (21-02-2008 08:43:12) (svar på 59188)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Kenneth

Jamen det syntes jeg. En for min god prøve er, når man sætter i bak - knaser den i hvert fald ikke.....

Nu må jeg ud og varme den nye olie op og se nærmere på det.

Hilsen Ebbe - det giver godt overarme ;-)