tilbage

Land Rover Forum  

Index
59566: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (26-02-2008 21:37:47)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Forum.

Er der nogle specielle forholdsregler jeg skal tage når jeg skal skifte bøsningerne i min panhardrod, eller kan jeg bare flå skidtet af og skifte bøsningerne? Bilen er en 90" fra ´87.

Mange LR-hilsener

Jens
Index
59575: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (26-02-2008 22:07:19) (svar på 59566)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Skiftede selv alle bøsninger for en måneds tid siden på min egen 90". Panhard stangen var en af de nemmere at have med at gøre.

Metal cylinderen inderst i bøsningen har det med at ruste fast til bolten og er de ikke til at få fra hinanden med rustløser må man ty til at save bolten over eller lignende trælse fremgangsmåder.

Så derfor giv det et ordentligt skud rustløser dagligt i dagene op til det skal skiftes.

Da panhard stangen skulle på igen brugte vi en skraldestrop til at tvinge de forskellige dele af undervognen til at være der de skal være for at den sidste bolt kan komme i.
Index
59578: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (26-02-2008 22:17:38) (svar på 59566)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Nej - skru bare panharden af og gå i gang.

Hvis den originale bøsning (af metal) kommer ud, så er resten super-enkelt.

Jeg vil ikke tage modet fra dig, men jeg havde et helvedes hyr med min. Jeg pressede, bankede, smurte osv., uden held. Så gik jeg over til ilt+gas og stor skruetvinge - uden resultat. Til sidst måtte jeg flække og grave den ud, stump for stump, med hammer og mejsler. Jeg gik igang en aften, og regnede med at det ville tage 1/2 time. Jeg endte, over midnat, efter mere end fire timers arbejde - ØV!

Men - der er ikke to biler der er ens, så måske du er mere heldig. Dog har jeg læst en del om at de sidder godt fast.

Hvis du har adgang til en solid presse og ilt+gas, så tror jeg en opvarmning og så pressen skulle klare det meste.

Husk at spænde den RIGTIGT godt fast - bilen styrer så underligt hvis den hopper af ;-)

/anders
RR 3.9 EFI
- og et fuldt bøsningssæt som jeg endnu ikke har haft mod på at fortsætte med...
Index
59587: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (26-02-2008 22:41:58) (svar på 59566)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Jens,

Når først møtrikkerne er skruet af og boltene er banket ud, er det værste overstået. De kan være ret genstridige...

Hvis bøsningerne har siddet der siden 87, så kan du sandsynligvis ikke få dem ud hele uden en presse. Jeg har altid boret gummiet væk, banket den inderste "cylinder" i bøsningen ud, stukket nedstryugerens klinge gennem bøsningen, og savet en slids i den yderste "cylinder" - så kan du flække den med en mejsel eller skruetrækker og slå den ud.

Rengør Panhardstangens øjer godt, gerne med lidt smergellærred, så der ikke er rester af rust mv. Smør øjer og ny bøsninger godt - er det standardbøsninger kræver det en stor skruestik eller presse at få den i - alternativt kan du "trække" den i med en passende bolt, møtrik og to store spændeskiver. Er det polybøsninger, kan en skuretvinge eller en skruestik klare opgaven uden problemer.

Husk at skifte bolt/møtrik i hver ende - der dannes grater på bolten, og så "rutsjer" stangen måske en mm. eller to, og det er nok til at kunne mærkes i undervognen eller høres - begge dele er træls...

God fornøjelse!

/Ib
Index
59610: sv: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (27-02-2008 11:06:33) (svar på 59587)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
Hvis du ikke har en presse kan jeg anbefale at du tager stangen med til et værksted der har en.

Da jeg skulle skifte bøsninger, startede vi med bore/save/banke/bande metoden. Det gør jeg nødigt igen. Det er tidskrævende, bøvlet, koster i bor/klinger/gas/etc og indebærer en vis risiko for at skade pakfladerne eller sig selv.

De resterende bøsninger skiftede vi så med en dejlig stor gammel Stenhøj presse. Det gik som en leg.
Index
59611: sv: sv: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (27-02-2008 11:24:00) (svar på 59610)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Jeg prøver mig frem. Har prøvet at skifte bøsninger i mine gamle bladfjedre, så jeg siger tak for hjælpen til jer alle.

Super forum!

Hilsen Jens
Index
59613: sv: sv: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (27-02-2008 11:44:42) (svar på 59610)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.90)
Helt enig Kristian - "do it yourself"-metoden indebærer visse faremomenter, og det er altid spændende, hvor mange bor og knoer der ødelægges...

Og hos den lokale mekaniker eller smed kommer man stadig langt for en sixpack...

/Ib
Index
59687: sv: sv: sv: sv: Panhardrodbøsninger - nogle fif? (29-02-2008 12:20:29) (svar på 59613)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej allesammen.

Så er de bøsninger skiftet. Jeg bor midt i Aalborg, men har et værksted i vores kælder i ejendommen, så bøsningerne var snart ude.

Lige et fif: Hvis man har en gammel Upper Swivelpin liggende, så passer den lige til at man kan fjerne yderste foring på den gamle bøsning. Jeg savede bøsningen igennem, gav den noget varme og bankede swivelpin´en igennem uden problemer. Den inderste del faldt ud af sig selv...

Mht. at komme langt hos den lokale mekaniker med en sixpack...: Det kostede gratis at få de nye bøsninger presset i. Fornem service. Og så midt i storbyen :-D

God weekend og forbedrede styreevner til alle

LRH Jens