tilbage

Land Rover Forum  

Index
59942: Lightweight (06-03-2008 20:50:57)
Knud Jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.88.221)
Hej med jer.
Jeg har lige købt en LR 88' Lightweight.
Hvad er meningen med en Lightweight ?
Hvad er forskellen mellem en alm LR og en Lightweight ?
Index
59943: sv: Lightweight (06-03-2008 21:46:29) (svar på 59942)
Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.234)
Hej Knud.
Du kan læse meget mere om dette på Reg. Sydsjælland's hjemmeside, Identificering. Hvis linket ikke virker.
http://www.dlrk-ssj.dk/?dlrktop=y&wurl=1011&kat=0&topkat=0&uid=972467459
Index
59944: sv: Lightweight (06-03-2008 21:51:46) (svar på 59942)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Knud.
Tillykke med Lightweighten!!!
Tja, den oprindelige mening var, skåret ind til benet, at bringe tropperne til og fra kamp!
Meningen i dag er at bringe dig fra A til B på langsomste, mest støjende, mest i øjenfaldende og ikke mindst på sjoveste måde!
Forskellen på Lwt og en civil 88" er mest på karrosseriet og på el systemet (24volt).
Motor, transmission og anden mekanik er det samme som på den civile. Desuden er der bygget betydeligt færre LWT´s da de kun blev bygget til militær brug. Alle tilbageværende biler er nu på private hænder og det bliver efterhånden sværere at finde stumper til dem.
Jeg håber at du har fundet et fint eksemplar som vil give dig en masse gode og sjove oplevelser imellem alle skavankerne :)
Se at få dig meldt ind i vores hellige broderskab, DLRK, hvor du vil møde en masse ligesindede tosser med den Engelske syge.
Vh,
Ole Pars, 3338
Med 2 stk. LWT ex. TOW fra Forsvaret.
Index
59945: sv: Lightweight (06-03-2008 22:00:16) (svar på 59942)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Ligthweigten blev udviklet til det britiske miltær i tresserne. Navnet kunne antyde at den er lettere end en alm. 88" Det er den så bare ikke, den er lidt tungere, men skærme m.m. kan hurtigt afmonteres og derved bliver den lettere. Deraf navnet. Meningen var at så kunne den løftes af dens samtids helikoptere, derfor er den også kendt under navnet "airportable" Det er en bil der er eftertragtet blandt kendere.

se mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_1/2_ton_Lightweight

hilsen Niels
Index
59946: sv: sv: Lightweight (06-03-2008 22:16:11) (svar på 59945)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.85.159)
Welcome her i klubben af letvægtere.
Du kan nu se fremm til et køretøj som sagtens kan stå mål med mange andre 4x4, jeg har høstet egen ros ude i grusbunkerne da den er noget lettere og derfor kan komme frem flere steder end andre og tungere biler.
det er en meeeeget fin bil eller som mine drenge siger, den er feeed far, en rigtig krigs bil.
Jeg har netop fundet billeder frem fra min tur til Cypern i 1982 de kommer frem senere når min hjemmeside kommer op at stå. 88lightweight.dk. Den har mange modifikationer store og små, men helt igennem en fin bil, og man kan godt få stumper til den endnu jeg har fundet en hjemmeside , landroverorphanage som har en del eller johncraddock der har jeg bl.a. fundet en omskifter til de 2 tanke.
Så endnu engang velkommen, og husk tag det lightweight
MVH Jens E, med 2,5L motor og 12 V
Index
59959: sv: sv: sv: Lightweight (07-03-2008 15:21:06) (svar på 59946)
Knud Jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.88.221)
Tak for de mange fine svar, jeg kan se at hvis man vil købe en ny ramme i Engeland, er der en til Light weight og en til 88, så der må jo også være en forskel ?
Index
59962: sv: sv: sv: sv: Lightweight (07-03-2008 16:13:18) (svar på 59959)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Ja!
Index
59994: sv: sv: sv: sv: Lightweight (08-03-2008 12:21:09) (svar på 59959)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
jeg har også set annoncer for militære light weight for aksler, hvor der står at de efter lidt modifikation let kan bruges på civile 88". Det må jo også betyde at der er forskel.

MVH Jakob E S
Index
60001: sv: sv: sv: sv: sv: Lightweight (08-03-2008 18:27:04) (svar på 59994)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.85.159)
Nu skal du huske at en Lightweight er lidt smallere og er specielt design. Men man går ikke forkert i byen af at købe stumper lige til netop denne bil. Andre stumper til en 88" passer også og så er det med at komme igang, MIT råd er at lave en plan i nogle trin så du ikke løber træt af bilen. Det har jeg gjort og har nu revurderet så nu er det i tre trin den skal synes igen her til juli så der er lige nogle dage i og under den, men det er en vidunderlig bil,
Så god fornøjelse og spørg for her på forum vi hjælper hinanden,
Hav en god week end take it lightweght
MVH Jens E
Index
60022: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lightweight (09-03-2008 15:48:04) (svar på 60001)
Knud Jespersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.88.225)
Hej igen.
Jeg har meget svært ved at sætte min LR i 1st. og 2 gear, når jeg sætter den i 2 gear er det som om den ikke kommer helt i gear, og hvis jeg så rykker lidt mere i gearstangen knaser det, men den er i gear. Jeg kunne forestille mig det var skiftegaflerne der er bøjet, eller der ikke er olie på
Index
60043: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lightweight (10-03-2008 10:09:58) (svar på 60022)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.82.6.186)
Hej Knud.

Det er ikke bare at man skal lave en dobbelt udkobling. De gl. gjorde ikke meget i synkromeser.
mvh Bo
Index
60044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lightweight (10-03-2008 11:21:48) (svar på 60022)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ang. dit olie problem så har jeg rigtig god erfaring med Petro Canada´s produkt 75W90 den kører mærkbart bedre med denne gear olie.
OG du godeste kan du så kontrollere dine olier.
MVH Jens E.