tilbage

Land Rover Forum  

Index
60325: vandpumpe - tid til at skifte? (13-03-2008 20:10:41)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Jeg har i den seneste tid observeret en raslende, let metallisk lyd fra motorrummet på min 2.5TD fra 87.

Idag gik jeg til værks med at finde lyden. Jeg kunne ikke helt lokalisere lyden. Den er værst når man hører gennem køleren ( det er ikke kølervandet). Da jeg stoppede motoren, kunne jeg se at jeg kan rykke vandpumpens remhjul ca.2mm op og ned. Pumpen er helt tæt, og kølingen er iorden. Skal jeg skifte pumpe? Det skal siges at jeg for ca.3 måneder siden tjekkede motoren igennem ifm. service, og da var der ingen slør...

Og så til spørgsmål nr.2: Kan man risikere at købe Paddocks vandpumper, eller er det noget skrammel?

Mvh. Jens
Index
60334: sv: vandpumpe - tid til at skifte? (13-03-2008 20:58:48) (svar på 60325)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.244.116)
Hej Jens
Ja der skal ikke være mærkbar slør i en vandpumpe så det kan godt være det, men hvis jeg var dig ville jeg pille remmen af når motoren er kold og så starte den kun lige længe nok til at du kan høre om lyden er væk (da der jo ikke er særlig meget køling på motoren).
For det kan jo nemt være noget andet da 2,5TD jo ikke ligefrem er velkendt for sin holdbarhed :)

Og jo køb du bare vandpumpe fra Paddocks de virker fint!

Søren som selv har 2,5TD med nye stempler lejer osv. Og vandpumpe fra Paddock :)
Index
60336: sv: sv: vandpumpe - tid til at skifte? (13-03-2008 21:04:24) (svar på 60334)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Søren.

Det med remmen prøver jeg lige. Jeg havde ikke tid idag. Motoren er ellers i fin form. Der kom nye stempler og toppakning i sidste år. Jeg brugte en skruetrækker som "stetoskop" idag, og jeg fandt ikke mistænkelige lyde i hverken dyser, topstykke eller dieselpumpen, men vandpumpen "skurede" lidt. Jeg piller remmen af imorgen, og ser om der skal bestilles nyt hjem fra GB.

Tak for hjælpen.

Hilsen Jens