tilbage

Land Rover Forum  

Index
62225: Flytning/bugsering af Disco II (20-04-2008 17:05:03)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hejsa

Jeg har noget bøvl med min servostyring i øjeblikket. Den smider olien fra systemet. Jeg er ikke sikker på at pumpen bryder sig om at køre uden olie, så bilen kan ikke køre ved egen kraft.

Bilen står pt. på en offentlig parkeringsplads i Roskilde området og har stadig mudderet fra Høvelte i sidste weekend på. Jeg vill gerne have bilen flyttet til et mere afsidesliggende sted ude vest på, ca. 20 km væk, mens jeg skruer.

Nu er spørgsmålet, må jeg trække den de 20 km, hvis jeg stiller den i N på transfer-kassen eller skal den på trailer?
Der er vist nok noget med noget omkring biler med permenent 4-hjulstræk eller også er det når de har automatgear.

Alternativt, er der så en der kan låne mig en autotrailer i en times tid i rimelig afstand fra Roskilde/Holbæk, og som kan bære 2,2t,?

Bilen der får lov at tage slæbet er en RR.

- Lars Kiærulf
Index
62226: sv: Flytning/bugsering af Disco II (20-04-2008 17:40:42) (svar på 62225)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvis ikke remmen, der trækker servopumpen, også trækker vandpumpen, kan du afmontere servoremmen og køre uden.
mvh
Knud
Index
62259: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 13:29:56) (svar på 62226)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hej Knud

Det gør den så ikke, men remstrammerhjulet sidder bag ved møllen, så det er ikke lige til at komme til desværre.
Min workshop manual nævner 2 special værktøjer til at fastholde og løsne møllen med, men dem har jeg selvfølgelig ikke, så jeg skal have fundet på noget andet hvis det er. Måske nogen kender et trick hertil?

- Lars
Index
62297: sv: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 21:47:14) (svar på 62259)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej Lars
Har sendt dig en email.
Index
62229: sv: Flytning/bugsering af Disco II (20-04-2008 19:41:21) (svar på 62225)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.58.149.238)
Hej Lars.

Lyder som om du allerede har skaffet en bil til at trække traileren? Jeg har deværre ikke trailer, men vil gerne hjælpe dig med at trække traileren, hvis du får behov. Jeg bor 15 min fra Roskilde og har en Defender samt B/E kort.

Venlig hilsen
Christian.
Index
62233: sv: Flytning/bugsering af Disco II (20-04-2008 20:39:05) (svar på 62225)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej Lars
Surt når der er problemer, men i følge manualen burde det ikke give problemer med at trække den:

Most vehicle recovery specialists will load
Discovery onto a trailer. However, if it is
necessary to recover the vehicle by towing
with all four wheels on the ground, observe
the following procedure:
1. With the handbrake applied, set both the
main gearbox and transfer box in neutral
(’P’ Park for Automatic transmission).
2. Turn the starter switch to the first position
to unlock the steering, and then to
position ’II’ if it will be necessary to
operate the brake lights and direction
indicators.
3. Secure the towing attachment to the front
towing eye of the distressed vehicle.
4. Release the handbrake.
NOTE: If, due to an accident or electrical
fault, it is not considered safe to turn the
starter switch, the battery should first be
disconnected.
WARNING
DO NOT attempt to tow the vehicle unless
the starter switch is turned to position ’I’.
DO NOT remove the key or turn the starter
switch to position ’0’ while the vehicle is in
motion; the starter switch must be at
position ’I’ to unlock the steering.
Without the engine running, the brake servo
and power steering pump cannot provide
assistance; greater effort will therefore be
required to operate the brake pedal and turn
the steering wheel. Longer stopping
distances will also be experienced.
Index
62261: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 13:40:27) (svar på 62233)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hej Claus

Takker for det ... hmm måske jeg skulle skifte den tyske manual ud snart. Det vil gøre forståelsen af mange ting meget nemmere.

Jeg kan iøvrigt fortælle dig at du nok også får det her problem jeg har. Det er kun en slange der er gnavet over fordi den ligger op af en skarp kant på motoren og vibrerer. Det har slidt den igennem. Det er ikke fordi der er så meget idet, men den ene ende af slagen sidder fast på undersiden af servo pumpen. og med mindre man har unormalt tynde arme, så er det stort set umuligt at komme til at spænde noget som helst der uden i hvert fald at tage remhjulet af. Muligvis vil det gøre hele operationen lettere hvis jeg piller hele pumpen ud, men så meget overblik har jeg ikke fået over det endnu.
Jeg tror det er det værd lige at kigge til den slange ind i mellem og evt. lige trække den lidt væk fra motoren, så ikke det sker.
Men næste gang vi mødes kan jeg evt. tegne og fortælle dig om det.

- Lars
Index
62299: sv: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 21:53:09) (svar på 62261)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Det lyder som om jeg skal ha tjekket op på det også (sammen med alt det andet der står på "LandRoverEjerHuskeAtTjekke/ReparereSomJegHyggerMigMedNæstenHverWeekend-Listen"

Er det en blød slange eller et rør ?

Disco hilsner
Claus
Index
62249: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 06:18:07) (svar på 62225)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Lars.

Du kan godt låne en trailer af os, hvis det bliver nødvendigt.
den står ved Skævinge.

1270
Paw
Index
62260: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 13:32:55) (svar på 62249)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.172.159)
Hej Christian og Paw

Tak for tilbuddet. Jeg tror bare vi hægter et tov i bilen og trækker den ud til et roligere sted når nu det er muligt.

- Lars
Index
62283: sv: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (21-04-2008 20:13:47) (svar på 62260)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.162.89.1)
Hej Lars.

Jeg har haft samme problem med det åndssvage rør. Jeg nåede heldigvis at opdage det, inden lækagen blev for stor, så med en klud om røret kunne jeg køre indtil jeg fik et nyt rør...
Og jeg kan godt hilse og sige at det ikke er nemt at skifte. Jeg kan ikke huske om jeg afmonterede pumpen, men ihvertfald skal remskiven af for at skaffe plads. Det vil også være en god idé at afmontere kølervingen. Det undlod jeg, og mine hænder og arme er aldrig blevet de samme igen :-)

Mvh Steen
Index
62368: sv: sv: sv: sv: Flytning/bugsering af Disco II (22-04-2008 20:53:48) (svar på 62283)
Lars Kiærulf #7877, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.147.74)
Nå, nu fik jeg bugseret bilen til et mere fredligt hjørne af landet og skildt skidet ad. Selve processen med at skille det ad var nu ikke så slemt. Hvis man lige piller toppen af luftfilterkassen og løsner de to plastik møtrikker der holder indsugningen fast på skærmen, så kan man hive bunden af luftfilterkassen op med lidt rå vold. Det tog mig lige lidt tid før at jeg lurede den da hele bilen er smurt ind i mudder - både udvendig og indvendig. Vi burde have trukket bilen igennem en vaskehal på vejen.
Med luftfilterkassen ude kan man skrue slangen mellem turboen og intercooleren af. Når den er væk, er det muligt at få en normal størelse hånd ind til slangestudsen under pumpen og få klippet spændebåndet af og hevet slangen af.
Når slange er afmonteret beholderen kan hele slangen hives nedenud af bilen. Det sted på slangen der gnaver er stift plastik rør hvor der (normalt) er trukket en forholdsvis kraftig gummislange ud over. Røret sidder og arbejder op af en skarp kant på motoren og efterhånden bliver det hele slidt igennem. Hullet kan ses nederst i billedet. Enden der er synlig sidder på pumpen.

Nu mangæer jeg bare at få stumpen og monteret den...

- Lars