tilbage

Land Rover Forum  

Index
62772: 2,5 TD og brændstofbesparelse (02-05-2008 14:30:32)
Steffen Holberg # 6758 reg. NVSJ (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.162.184)
Er der nogen der ved, hvor man skruer ned for blusset på en 2,5 TD ?
Index
62778: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (02-05-2008 15:43:16) (svar på 62772)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.202.19.32)
Blus?? Der er da ikke særligt meget gang i en 2.5 TD?? Hvad kører du da pr liter?
Index
62783: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (02-05-2008 18:42:34) (svar på 62778)
Steffen Holberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.162.184)
Jeg kører normalt 9 - 10 km/l men for tiden kører jeg kun 8 - 9 km/l.
Index
62784: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (02-05-2008 19:11:55) (svar på 62783)
Jesper Petersen #7861, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.93.79)
Syns da det er flot, min 2.5 TD går aldrig en dag over 8 km/l i snit er det vel omkring 7 ...
Index
62787: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (02-05-2008 21:24:11) (svar på 62784)
Nenad Lukic #7781, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.114.215)
Min kører ca. 5-7km/l med 33/12,50/15 hjul


Det sku meget flot med 9-10
Index
62796: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (03-05-2008 11:47:11) (svar på 62787)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Min gamle dieselhakker 2.5TD går lidt blandet, men generelt omkring 8.5-9.5 km/l.

2.5TD er ikke kendt for at gå ret langt på literen. Men lige nu kører jeg på Michelin XZL, og de tog lige 0.5-1 km af km/l-regnskabet. Så hvis der kommer andre dæk på, så ser det nok lidt bedre ud. Men, hvorfor dog det? Diesel koster jo ikke ret meget...eller?

Kort og godt, hvordan er dit kørselsmønster, bilens udstyr (tagbagagebærer osv.) og hvilke dæk har du på?

Weekendhilsener

Jens
Index
62804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (03-05-2008 18:00:48) (svar på 62796)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
min 2,5 Td køre heller ikke en meter mere end 7 km pr. liter, den skal desuden hav en liter motorsovs per 100km da den er relativt utæt omkring nogle slanger.

jeg tror da også det kunne for beredres med andre dæk men så igen, gider jeg jo ikke køre på vej dæk i en bil der tydeligvis ikke hører hjemme på vejen.

mvh Bjørn
'87 90" PU 2,5 TD
Index
62805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (03-05-2008 18:08:53) (svar på 62804)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.152)
Står det så slemt til ?
En motorrenovering plus et performance topstykke fra Turner ville gøre underværker på din maskine... og - miljøet tilmed!
Index
62834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (04-05-2008 13:03:37) (svar på 62805)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.176.148)
motoren er renoveret med ny blok og det det fine men jeg tvivler på det er skruet ordentligt sammen...

mvh Bjørn
med størrer problemer end motoren lige PT.
Index
62840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (04-05-2008 15:04:58) (svar på 62834)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.54)
Apropos brændstoføkonomi:

Med en minimal prisforskel på benzin og diesel eller ligefrem en højere pris på diesel og med en markedspris omkring 120$ pr. tønde og truende udsigter til prisstigninger på op til 200$ pr. tønde er der givet gode grunde til at se på bilernes ydeevne - men i endnu højere grad på de respektive bilføreres ditto.

Med fører, nyrenoveret topstykke, Ekspedition-stativ på taget, vinterhjul og 2,3 bar i dækkene for og bag tøffer min Disco 1 300 TDI fra 1997 mellem 10,5 og 12,0 km/l alt efter kørselsmønster.

Laveste facit efter renoveringen har været 10,5 km/l på en 200 km tur fra Sjælland til Jylland med 110-115 km/t som marchfart på motorvej – med stativ på taget.
Når det bliver pillet af, øges ydelsen formentlig med 1-1,5 km pr. liter.

Der kræver ingen magi at få den over 10 km/l. En bil med optimal motorjustering og korrekt dæktryk er naturligvis et must. Det samme er en bevidst kørestil med maksimal udnyttelse af gearing og drejningsmoment.
Ved konstant at køre økonomiløb mod sig selv og anstrenge sig for at få det optimale ud af køretøjets maskineri ved at køre defensivt og strategisk bliver der råd til mere - foruden større fysisk og psykisk komfort. Og uden nævneværdigt tab af tid.

Det kan anbefales.

Fortsat god søndag
Morten
Index
62852: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 TD og brændstofbesparelse (04-05-2008 19:00:38) (svar på 62840)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Hmmm, unge ven!

Nu vejer du jo ikke nær så meget som jeg, men ideen med, at demontere tørrestativet bifalder jeg meget gerne!

Hilsen fra det sønderjydske!