tilbage

Land Rover Forum  

Index
62931: Så gik vandet på min 2,4VM (05-05-2008 21:52:27)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.72.148)
Så gik vandet på min 2,4VM...

Min RRC er født med den her skønne 2,4 VM motor, den køre faktisk ok, men hvis jeg holder tryk på vand systemet, altså bare skruer proppen helt til på vand beholderen og køre en lille tur, så kan jeg se der kommer vand ud mindst 2 steder melem blok og top... kan det svare sig at renovere på en 2,4VM eller løber det op for mig ? og er det bedre at jeg ser efter en anden motor...

VH Peter K
Index
62949: sv: Så gik vandet på min 2,4VM (06-05-2008 09:39:55) (svar på 62931)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Sådan har jeg det også på min gamle serie 2a 6cyl.
Jeg har flikket en pakning til termostat huset sammen på egen hånd. I noget 2mm tyk gummiplade. Den holder ikke tæt. O-ringen under pumpen holder ikke tæt. Den er "forstærket" med et stykke ståltråd.
Jeg har sat en stump i klemme i kontraventilen i kølerproppen, så er der ikke tryk på køleren.
Det fungerer, for nu presser temoperaturforskellene ikke længere vandet ud af køleren.

Det er noget snavs, men det har da fungeret indtil nu.
Men på din motor lyder det som en toppakning der er gået. Så er der jo nok en masse andet galt også. Som at kompressionen går ud i kølervandet.
Jeg kender ikke din motor, ville bare fortælle om mit lille fix.

Hvorfor skal der egentlig være tryk på et kølersystem?
Det hæver grænsen for vands kogepunkt til 110-120 grader, og det har helt sikkert betydning når du kører dagen lang under ørknens varmes sol. For så koger du ikke kølevandet ud af din bil ....
Men ellers?



Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl
Index
62958: sv: Så gik vandet på min 2,4VM (06-05-2008 10:39:46) (svar på 62931)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Det jeg kender til vm motorerne er:
De kører rigtigt godt
De lyder fint
De bliver kaldt engangs-motorer.

Sidstnævnte fordi, at man ofte får masser af problemer med dem, når først de går i stykker.
Så det lyder som om, at du måska skal til at spare lidt sammen til en ny motor. Men vælg nu det rigtige sted, hvis du vil have andre til at lægge den i for dig.

Jimmi
Index
62961: sv: Så gik vandet på min 2,4VM (06-05-2008 11:02:31) (svar på 62931)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Peter.

Hvis du skriver "toppakning" i søgefeltet, så har du mange timers læsning. Dog vil jeg sige at et godt råd bliver altid givet:

Luk op for motoren og se hvor galt det står til.

Det kan jo være at det bare drejer sig om en ny toppakning? Det er ihvertfald billigere og mindre tidskrævende end at finde den rigtige motor og så skulle have den i?

Håber at du finder en god løsning.

Hilsen Jens
Index
62993: sv: Så gik vandet på min 2,4VM (07-05-2008 00:19:23) (svar på 62931)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Peter

Jeg er også ejer af en RRC med VM'eren og den motor har jeg nu en del erfaring med. Ikke dermed sagt jeg ved alt! Men hvis du decideret kan se at vandet pibler ud mellem top og blok så lyder det meget som en toppakning og dermed som en overkommelig omend tidskrævende opgave. De tidlige toppakninger var vist ikke de stærkeste. Det er der tilsyneladende rådet bod på med den nye type som i mine øjne virker meget overbevisende. Hvor den gamle er i fire stykker er den nye i et stykke og lavet af præget metalplade i 3 lag. Efter min mening er det den du bør bruge. Vær dog opmærksom på, hvis du vælger den nye, at de endeplader der sidder i hver ende skal bearbejdes ned på samme højde som topstykkerne, 90 mm hvis jeg husker rigtigt. Brug nye strækbolte når du samler og spænd efter forskrifterne, det er vigtigt. Og efterspænd når den har været varm, der er en grund til det hedder strææækbolte. Som det allerede er foreslået så prøv at søge på VM i forum, der kommer en del frem(!). Der er temmelig delte meninger om motoren men kan du slippe med at skifte toppakning så er der vel ingen grund til at fare ud og købe anden motor medmindre du partout vil have en anden. Jeg har da selv leget med tanken om en td5 men de er noget mere komplicerede og koster ganske mange penge...
God arbejdslyst, det er slet ikke umuligt at få motoren til at køre igen men som sagt tidskrævende.
Mvh
Jesper