tilbage

Land Rover Forum  

Index
63099: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 06:59:23)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hvordan adskiller man lige cv joint og stikaksel fra hinanden, der sidder jo en låse ring inden i leddet, som jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg får af...

Hilsen Stephan
Index
63100: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 07:49:39) (svar på 63099)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
HIIV OHØJ! :)
Du skal bare hive eller banke dem fra hinanden. Låseringen vil selv klemme sig sammen. Det anbefales dog at skifte den inden du samler igen da den godt kan blive lidt skæv ved adskillelse.
Index
63112: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 12:14:04) (svar på 63100)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hvis låseringen bøjer ved den metode,så udsætter du de riller som låseringen sidder i for en kraftig deformation, hvorved ringen ikke længere kan udføre sin funktion ... al låse delene sammen, så de ikke skilles ad under kørslen.

Rå vold løser mange ting. Men sidder der en låsering, så lav da et værktøj til at fjerne den først.

Hilsen Jens
Der faktisk ikke aner hvordan et CV-joint ser ud.......
Index
63101: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 08:40:42) (svar på 63099)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
På visse årgange af LR/RR er cv-joint og stubaksel een enhed som det ikke er meningen at man skal skille ad.

Tjek evt. op hos de lokale eller oversøiske reservedelspushere via bilens stelnummer.

mlrh
Claus
Index
63108: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 12:00:59) (svar på 63101)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Det er kun RR hvor man kan tage stubaksel af på CV.
Men stikakslen kan tages af på alle.
Index
63110: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 12:06:17) (svar på 63108)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Søren.

Vil du eller en anden ikke forklare fremgangsmåden? Jeg skal også snart til at operere, så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad man gør. Jeg synes ikke at hverken Haynes eller Workshopmanualen er til megen hjælp...

På forhånd tak :-)

Hilsen Jens
Index
63111: sv: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 12:13:16) (svar på 63110)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
ER det stikakslen (fra cv og indad mod differentiale) du mener eller kunne det være stubakslen (fra cv og udad mod hjulet) ?

mlrh
Claus
Index
63114: sv: sv: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 12:53:39) (svar på 63111)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Det er hvordan man skiller stikaksel og CV ad. Jeg havde gevaldige problemer med det på min 90" fra 87.

Jens
Index
63124: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 15:14:15) (svar på 63099)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.14.70.159)
I værksteds manualen er der en nydelig tegning af en kittelklædt herre der slår cv leddet af stikakslen med en hammer med stikakslen fastholdt i en skruestik.

Jeg har selv engang forsøgt og det var absolut ikke "bare lige", der skulle tæskes igennem, hvilket næppe er helt sundt for cv leddet.

Jeg er enig med de øvrige der skriver at en eventuel låsering skal fjernes først. Måske en ekstra lang fladtang eller spidstang kan komme ind og få fat i den gennem cv leddet hvis ikke der er en egnet låseringstang ved hånden.

En mulig fremgangsmåde er at undlade at adskille stikaksel og cv led og i stedet udskifte begge.

Hvor meget er ødelagt? Hvis smøringen har været utilstrækkelig eller der ligefrem har været vand og mudder i knokkelhuset i længere tid kan cv leddet være svækket af rust så det går i smadder inden længe hvis det genbruges.




Index
63127: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 15:45:20) (svar på 63124)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
De gange jeg har haft mine ude og har kigget i manualen, har jeg også studset lidt over ham manden med hammeren. Det har affødt en vis undren over hvordan jeg skulle samle det igen. Man kan jo ikke sætte en låsering på med en hammer (heller ikke selvom det er en Land Rover).

Jeg har derfor aldrig turdet skille det ad.

MVH Jakob E S
Index
63135: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 17:07:06) (svar på 63127)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Rent faktisk virker det med et velrettet slag.
Jeg troede heller ikke rigtig på det første gang, men når man bliver ilter nok, så kommer svinet af.
mvh
Knud
Index
63137: sv: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 17:29:44) (svar på 63135)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Lige mine ord! Godt med tæsk :)
Når de viser det i manualen er det nok fordi det er løsningen. Men vi skal være glade for at vi kan gøre det, på en nissan kan de ikke skilles fra hinanden uden at ødelægge begge dele! Det er derfor de kører med knokkelled (CV) som larmer. Den eneste måde de kan skifte dem på, uden at skulle skifte akslen også, er ved at køre til de selv falder fra hinanden! :)
Index
63142: sv: sv: sv: sv: sv: hvordan gør man det??? CV joint og stikaksel (09-05-2008 19:20:39) (svar på 63137)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.165.176.42)
Hej alle.

Det er som i siger, lidt vel placerede slag med en hammer, og vupti, adskilt..

Låse ringen ser stadig fin ud, men hvilken type låse ring kan man erstatte den med, den er jo anderledes end den der sider foran de kære 52 mm møtrikker ved forhjulslejet.

Jeg syntes at kunne ane en mærkelig slitage i bunden af huset hvor cv jointet lever normalt. Er det fordi der tidligere måske har været for meget slup i lejer/bøsninger til swivel huset?

Er en låseskive til de 12 kantede bolte til bremse kaliberen lige så godt som lock tite?



Hilsen


Stephan