tilbage

Land Rover Forum  

Index
64781: Løs stikaksel? (16-06-2008 18:10:10)
Jesper Bergmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.224.196.248)
Hejsa glade klubmedlemmer.

Jeg arbejder i øjeblikket i en nationalpark i argentina, og en mand fortalte mig at vi skulle få repareret vores bagaksel, fordi den stikker ca 3 cm ud. Det drejer sig om en defender 110 tdi fra 98.
"Støvhætten" er røget af navet, så jeg tænker at akslen måske har skubbet "hætten" af.

Er det noget jeg skal bekymre mig om, eller er det helt normalt?

På forhånd tak
Jesper Bergmann

www.gvi.co.uk
Index
64785: sv: Løs stikaksel? (16-06-2008 18:33:58) (svar på 64781)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Drivflangen skulle da gerne kunne holde stikakslen inde på nogenlunde plads.
Jeg ville bestemt også se nærmere på dette forhold ASAP. Mit gæt er at der skal en ny drivflange til.

mvh
Knud
Index
64793: sv: sv: Løs stikaksel? (16-06-2008 22:49:41) (svar på 64785)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej.

Hvad med broncebøsningen hvor CV-jointet hviler imod? Kan det ikke være det der er gnavet i?

Hilsen Jens
Index
64795: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (16-06-2008 22:54:00) (svar på 64793)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.248.94)
Hejsa

Jens, det er i forakslen CV-jointet befinder sig. Nye stik aklser og flanger bagi inden der sker noget grimt.

Mvh

Mads
Index
64797: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (16-06-2008 23:32:37) (svar på 64795)
Jesper Bergmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.224.196.248)
Tusind tak for de hurtige svar. Det er virkelig sandt at Land Rover ejere hjælper hinanden.

Jeg tager den til en mek'er imorgen for at få hans dom, og skal nok vende tilbage med dommen..

Nyd sommeren drenge

Jesper Bergmann
http://flickr.com/photos/8416632@N08/
Index
64804: sv: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (17-06-2008 07:18:25) (svar på 64797)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Jesper

Nu er jeg ikke ekspert på defender modellen, men det ser ud til at din stik aksel og driveflange er ved at give op.

Hvis du ikke har adgang til nye dele sådan lige nu og du skal bruge bilen pronto, så kan du lave en nød rep ved at svejse drivflange og aksle sammen.

Det gøres ved at i skruer begge dele af og renser dem godt for olie i strålerne og så skærper i akslen 45 grader i ende der hvor den lige går igennem drivflangen, det samme gøres med drivflange der hvor akslen komme igennem, så skruer i det på igen.

Og så er det tid at svejse, gør det i små etapper og husk at i ikke trækker stel igennem hjullejet, hold pauser ind imellem så i ikke får for meget varme i det.

Grunden til at i skal svejse når det er monteret er at så har i noget der styre, så akslen komme til at sidde bare nogenlunde rigtigt, den skulle jo gerne være helt vinkelret med drivflangen.

Har du mulighed for det så kan de sammensvejsede emner afmonteres og sættes op i drejebænken og drivflange anlægsfladen kan rettes af.

Det lyder måske som fusk, men i sydafrika er det en hel lille industri at lave denne operation, folk har fundet de rigtigte materialer altså svejse tråd lavet værktøjer osv for at kunne lave det og det ser ud til de er vældig glade for det.

Jeg vil dog kun bruge det som nødrep hvis jeg ikke var hundrede på at ham der laver det er god til at svjese og har styr på det med forskellige materiale osv.

Men det her vil få dig på vejen igen.

Skulle alt andet gå galt så kan i afmontere begge stikaksler i bag og blot montere drivflanger med hætte på, den der mangeler kan erstattes af en lille træprop, så kan du køre kun med forjuls træk ved at spærre det midterste dif, dog heller ikke permanent men som nødløsning.

Held og lykke med det og lad os høre hvordan det går hvad enten du er medlem eller ej.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493

PS nu ved jeg godt hvorfor der var mange der tog til Argentina frem for US, nøj noget flot natur, var lige inde og lure på dine billeder.
Index
64799: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (16-06-2008 23:38:11) (svar på 64795)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Mads.

Ak ja. Selv med en beskeden alder af 28 somre kan synet svigte. Jeg overså det bette "BAG"aksel i indlægget. Måske fordi jeg selv har haft lidt problemer med mine CV-joints på det seneste. Men, hvad hjertet er fuldt af løver munden over med... ;-)

Jeg håber at der findes en løsning på problemet.

Hilsen Jens

P.S. Min kæreste har skrevet universitetsspeciale om Tango, så vi skal også til Argentina engang...
Index
64800: sv: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (17-06-2008 00:45:00) (svar på 64799)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.152.252)
Hej snup et foto og læg op, så kan du få dommen her.

Anders
Index
64801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (17-06-2008 01:08:30) (svar på 64800)
Jesper Bergmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.224.196.248)
Hej Anders

Da jeg ikke er medlem af nogen klub kan jeg ikke vedhæfte billeder.
I stedet har jeg uploadet et billedet af højre baghjuls nav til min foto hjemmeside. Linket skulle være i mit tidligere indlæg

Hilsen
Jesper
Index
64805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (17-06-2008 07:30:17) (svar på 64801)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.225.225)
Hej Jesper

Super fede billeder, du siger bare til hvis I skal bruge en chaufør, med erfaring i perlegrus mekanik, så skal jeg nok lige trække et par uger ud af kalenderen.

Er der nogle steder hvor der står beskrevt hvad det er I laver ?

Hilsen
Peter Struntze
Index
64858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Løs stikaksel? (17-06-2008 19:31:29) (svar på 64805)
Jesper Bergmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.224.196.248)
Hej igen.
Så idag var jeg hos mekanikeren.
Jeg ved ikke om der normalt sidder en låsering på indersiden af flangen, eller hvad der ellers forhindrer akslen i at glide ud, men akslen kunne glide frit frem og tilbage.
Strålerne på både flangen og akslen er meget meget slidte, og han anbefalede også at skifte hele balladen.
Men da vi er i en del af verden hvor reservedele til Land Rover ikke just flyder på gadehjørnerne, faldt valget på den argentinske løsning. Han svejser flangen og akslen sammen, og så må vi se hvor længe det holder. I mellemtiden vil han prøve at ringe rundt efter nye dele.
De har trods alt også holdt 215000 km på forfærdelige veje...

Tusind tak for hjælpen alle sammen.