tilbage

Land Rover Forum  

Index
65333: KLUNK lyd, men hvor...? (24-06-2008 21:22:23)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.72.148)
Jeg vil meget gerne af med noget af det slør jeg har i min drivlinie et sted på min 2,4vm Range rover fra 87. når jeg kobler til kommer der en dejlig KLUNK lyd og man kan mærke at der lige er slør et sted og ligeledes ved gearskift er det svært at undgå, jeg kommer lige fra en tur på min eng hvor jeg jo lige måtte sidde fast og forsøgte så at vugge bilen derfra, men KLUNK lyden var helt slem ved det, men hvor kommer lyden fra ? har snakket lidt med folk om det og nogle mener det er fra mit center dif.. kan det passe ?? det skal siges at der også er en underlig "slidt" lyd når bilen står og går indtil jeg træder koblingen ned.. så er den væk.

nogen der kan hjælpe...

VH Peter K
Index
65336: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (24-06-2008 21:37:44) (svar på 65333)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Klonk lyde: Slør i div. bøsninger i undervogn og slør i kardanner eller diff´s er også bud.
Slidt lyd: Udrykkerleje er mit bud.
Index
65337: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (24-06-2008 21:40:29) (svar på 65333)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.72)
Den slidte lyd kan være udrykkeleje og klonklyden kommer fra en bøsning. Det er nu mange år siden, jeg har kigget på en Range Rover undervogn, men henne ved bagakslen sidder der så vidt jeg husker en (a-formet?) stabilisator (A-frame ?), som er fastgjort i en centerbøsning og hvis der er slør i denne bøsning, kan det give klonklyde. Det kan selvfølgelig også være slør i differentialerne.
Index
65342: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (24-06-2008 22:03:54) (svar på 65337)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.72.148)
Jeg fik så ikke lige skrevet at alle bøsninger i undervognen er skiftet og dem ved a rammen så der er nok kun for/bagtøj og centerdif/gearkasse tilbage.. men det er ikke bare lidt slør der er i den, kan jeg på en nem måde finde ud af hvor det kommer fra ? for når jeg sidder i bilen er det lidt svært at høre.. det lyder der som om det kommer fra midten af bilen.. transfer/gearkasse..

VH Peter K
Index
65343: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (24-06-2008 22:21:40) (svar på 65342)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.92.79)
Kan det være dit transfer-gear output shaft fra gearkasse til transfergearkasse der er slidt op?
Det er en meget sandsynlig årsag til lyden klonk!

Claus Pihl
Index
65349: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 00:05:57) (svar på 65343)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Har du ikke haft bilen så længe?
Man lærer med tiden at behandle kobling og speeder så man til sidst ikke mærker eller hører disse iboende klonklyde.
Det kan godt tage et halvt års tid at lære at køre uden at fremprovokere disse sløje lyde.
mvh
Knud
Index
65352: sv: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 07:05:50) (svar på 65349)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Klonk lyde kan meget vel komme af din bøsninger til stræber armene er slidte (lower link arm). Hvis de er meget slidte så kan akslen sågar bevæge sig ved acceleration og opbremsning, resulterende i at den skitevis trækker den og den anden vej.

Prøv eventuelt at smøre kryds og kardaner, og efterse olie på diferentialer og se om lyden bare reduceres en smule, så kunne du få en ide om hvad der kan være galt.

Hilsen

Stephan
Index
65354: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 07:22:21) (svar på 65342)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Peter

Nu skriver du godt nok at alle bøsninger i undervognen er skiftet.
Men den 'styre' kugle der holder selvnivelerings unit fast på bagakslen er normalt ikke med i et sæt bøsninger. Mit bud er at det er den er træt. Den giver normalt lyd fra sig ved igangsætning, gearskifte og nedbremsning.

Du kan jo tage fat i akslerne og rykke op og ned for at se sløret, eller tage et koben med for at vippe i bøsningerne og se om der er nogle der 'klikker'.

God jagt.

Eddie
Index
65363: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 10:36:37) (svar på 65354)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.222.2)
alt omkring den selvnivelerings unit er også skiftet.. der var slør i den også, men der er stadig MEGET slør et sted også mere end der jo bare er i sådan en vogn...
Index
65373: sv: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 15:24:09) (svar på 65363)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Peter,

Har du checket dine stikaksler og flanger ? Det gav min 109V8 samme "klonkning" som du beskriver

Mvh
Michael
Index
65395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (25-06-2008 19:13:05) (svar på 65373)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.72.148)
så har jeg lige været under vognen igen igen.. og bær over mig for jeg er altså ikke så stærk i det her drivlinie haløj... men når bilen bare står og jeg tar ved den kardan aksel der går bag ud synes den kan give sig en del og ligeledes den fortil.. jeg prøvede så at trække håndbremsen og koble til.. samme lyd og mand under bil melder at kadan der går til fortøj giver sig meget inden den tar ved.. jeg tænker så.. kan det være at det er i mit fortøj fejlen ligger.. da jeg ved at tage ved akslen jo kun mærker det sted der er mindst slør og og der måske er meget mere i selve fortøjet.. ? håber i forstår bare lidt af hvad jeg mener....

Vh Peter K
Index
65563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (29-06-2008 13:06:28) (svar på 65395)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.122.172)
Kardanakslers vandring, slør kan godt forskrække, men de
kan godt drejes en kvart omgang uden der behøver at være noget galt. Mht. snurrelyd, forsvinder, ændrer, lyden sig straks ved udkobling kan det være udrykkerleje, dør lyden langsomt ud, kan det være def. leje i gearkasse. Klunklyd kan enten være slidt kuglehoved v. bagaksel/V-ramme, ell.
den klassiske LT77 "dyd" slidte stråler der hvor gearakslen går ind i transf.kassen.
Index
65573: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: KLUNK lyd, men hvor...? (29-06-2008 15:44:44) (svar på 65563)
Peter Korsgaard #8166, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.72.148)
Klunklyd kan enten være slidt kuglehoved v. bagaksel/V-ramme, ell.
den klassiske LT77 "dyd" slidte stråler der hvor gearakslen går ind i transf.kassen.


kuglehoveed er helt nyt.. men kan det ikke være inde i for/bag diff ? eller er det meget normal at de stråler går til..?

VH Peter K