tilbage

Land Rover Forum  

Index
6581: V8 i Landrover 90" (02-12-2002 11:22:23)
Jens Johnstad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.195.106)
Hej eksperter
Jeg er ny her i klubben, og vil gerne stille et spørgsmål til jeres udemærkede forum
Jeg har en 90" fra 1986, med en temmelig slidt diesel motor. Jeg står for at skulle skifte motoren og overvejer om man ikke kunne lægge en V8 motor i i stedet for.
Er det muligt, og er det lovligt, og skal der så en anden gearkasse til.

Hilsen Jens
Index
6583: sv: V8 i Landrover 90" (02-12-2002 12:17:24) (svar på 6581)
Per Kongslev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.22.176)
Hej Jens!
Jo, man kan godt lægge en V8 i en gammel diesel. Jeg er selv ved at ombyggen en 90'' 2,5 diesel. Du skal have en ny gearkasse, og nye motorophæng til V8'erne (da den skal ligge længere fremme) Jeg har brugt en motor og LT77 5 trins gearkasse fra en RR. Og betale afgift hos Told og skat (jeg har fået en foreløbig pris på kr. 1700,- for en LR 90'' fra 1984) Du kan evt. også se hvad jeg fik af svar i dette forum, søg på "motorvalg" eller ringe til mig på telefon 43717116 efter 17.00
Index
6584: sv: V8 i Landrover 90" (02-12-2002 12:26:17) (svar på 6581)
Christian Rein (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.203.126)
Hej Jens.

V8 motoren er sjov, men kun kører mellem 4 og 6km literen.

Hvis du ligger en V8 motor i din diesel bil kommer du nok til at betale lidt ekstra i afgift, pga effekt forøgelsen.

Du skal også skifte gearkassen og så skal også være klar over at den orginale V8er har forstæket bagaksel. Hvilket godt kan betyde at du begynder at knække aksler

Hvis du stadig har mod på en V8er så vælg en med indsprøjtning. Den kører væsentlig bedre i kulde.

Selv sværger jeg til V8 i terrænget!

Mvh Christian Rein

Index
6586: sv: V8 i Landrover 90" (02-12-2002 14:30:26) (svar på 6581)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.26)
Hej Jens,
Jeg er endnu en blandt flere der har lagt en V8 i min 90".
Jeg tog motor, gearkasse samt ikke mindst motorophænget på rammen fra en RR.
Jeg brugte en 4-trins manuel gearkasse fra RR (LT95). Dette er en billig løsning som også holder. LT95 gearkassen er meget stærk omend - måske - en smule for lavt gearet til motorvejskørsel. Problemet ved at bruge en LT95 gearkasse er at der skal fremstilles en kardan i den rette længde. Jeg tog en bagkardan fra en RR og kortede denne af til den rigtige længde - ikke så stort et projekt som det måske umiddelbart lyder til.
Desuden skal der hekses lidt omkring geartunnellen da transfer gearkassen ikke kan være der.
Alt i alt kan det sagtens lade sig gøre.
Mht. afgift så er det rigtigt at der skal betales registreringsafgift på ny og det kan jeg se er meget forskelligt hvad de værdiansætter bilen til. Min var en 90" diesel uden turbo fra 1986 med ca. 300.000 på tælleren og jeg endte med at betale ca. 12.000,- i afgift på gule plader....
Hvis du vil vide mere eller have billeder er du velkommen til at ringe (26282101) eller maile til mig (jakob@jschnell.dk)
Held og lykke

Mvh

Jakob