tilbage

Land Rover Forum  

Index
66274: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 11:38:43)
Lasse Damsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.97.4)
Halløjsa i kloge mennesker i dette forum, nu må jeg altså have hjælp til at opklare et mindre mysterium....
Har tidligere haft en 90", hvor der kom større dæk på med større rullediameter og det samme er tilfældet i den Disco, jeg nu kører i.
Begge gange har jeg konstateret, at når speedometeret viser 80 km i timen, så viser min omdrejningstæller 2-300 omdrejninger mindre med de store dæk.
Fortalte det forleden til en kammerat (der teknisk set er lysår foran mig -og skal hilse at sige, at det såmænd ikke kræver alverden). Han påstår, at det ikke kan passe. Når det kommer til teknikken så har han altid ret, men jeg er trods alt ikke blind endnu. Og omdrejningstælleren viser altså ikke så meget med de store dæk.
Hvem har forklaringen, så jeg kan klaske den op i hovedet på ham - sort på hvidt...

På forhånd tak
Lasse 5053
Index
66278: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 12:01:42) (svar på 66274)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Når du sætter større dæk på bliver rullediameteren større.

Ved en given hastighed vil hjul RPM derfor være mindre ved store dæk end ved mindre dæk.

Derfor vil også motor RPM være mindre ved store dæk end ved mindre dæk.

(Ovenstående er under forudsætning af at der benyttes samme mekaniske gearing, samt at hastigheden i de to situationer er ens)

Montering af store dæk benyttes faktisk som en slags "overgear" i visse situationer. Eksempelvis hvis man monterer seriøst lavgearede aksler under landroveren.

/Kim Horsevad
Index
66279: sv: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 12:44:11) (svar på 66278)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.19.227)
Jo jo, selvfølgelig bliver hastigheden større pr 1000 motoromdrejninger, jo større dæk man monterer.
Men det forhold tager vognens instrumenter aldeles ikke højde for.

Drevet til speedometeret sidder på udgangsakslen på geakassen, i fast indgreb og viser omdrejningerne på kardanerne, omsat til km/t, ganske som en mekanisk omdrejningstæller viser motoromdrejninger.

Omdrejningstælleren viser uagtet al mulig dækmontering hvor mange omdrejninger motoren snor.

Derfor er det ikke muligt at instrumenterne kompenserer for forskellige dækdimensioner.

Det der kan ske, er at drevet inde i gearkassen kan sidde lidt løst, og altså ikke følge ordentligt med udgangsakslen, under forudsætning af at det blot er klemt inde af møttrikken på udgangsakslen.

Det fænomen har jeg på min 109". Når der er godt træk på gearkassen, falder speedometervisningen med rask væk 20 km/t. I det øjeblik jeg slipper speederen eller kobler ud ved gearskift, springer speedometeret op til den reelle hastighed.
Det må skyldes endesløret, der pga de skråtskårne tandhjul, øges ved belastning.

Ad lange omveje er jeg så kommet til forklaringen på dit fænomen.
Pga de større dæk bliver din gearkasse lidt varmere pga større belastning og motoren bruger flere kræfter på at drive vognen frem, altså hårdere træk i gearkassen, der så giver sig lidt i længderetningen og drevet skrider lidt.

Dette bevirker også, at man ikke kan stole på sin kilometertæller, når det går med rasende fart ud ad motorvejen, f.eks. med en stor CV efterspændt.

Prøv at holde øje ved speedometeret ifm aflastning af drivlinien.

Afhjælpning: Spænd møttrikken i enden af udgangsakslen.

mvh
Knud
Index
66281: sv: sv: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 12:48:48) (svar på 66279)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.19.227)
Tilføjelse til ovenstående indlæg:

Det hele er under forudsætning af at det er ift vognens speedometer.
Hvis det er ift en GPS, er det helt korrekt at omdrejningerne falder pga de større dæk.

mvh
Knud
Index
66280: sv: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 12:47:37) (svar på 66278)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kim, det er selvfølgelig fuldstændig korrekt, som du skriver, men synes du alligevel ikke, det er lidt mystisk, hvis større dæk skulle ændre forholdet mellem bilens RPM og KMT visning?

Under normale omstændigheder burde faldet i hjulenes RPM ved en given fysisk/faktisk hastighed vel få bilens speedometerangivelse til at falde med tilsvarende forhold, som bilens omdrejningsangivelse falder. Medmindre altså "speedometeret" er en GPS ... !?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
66339: sv: sv: sv: Jeg fatter det ikke.... (15-07-2008 13:08:42) (svar på 66280)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Altså på MIN lightweight kører den iflg speedometer 60 men ca 75 kmt med de stor muddtrack på med alm milli sanddæk er det meget rigtigt jf spedometer så det er hermed bevist at en større rullediameter giver mere fart med de samme omdrejninger. elementært min kære watson, i hvertfald i min lightweight, ( men den er sku heller ikke normal)
GO lightweight day
MVH Jens Eggertsen med danvestas trailer.
Index
66311: sv: Jeg fatter det ikke.... (14-07-2008 21:23:41) (svar på 66274)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej
Nu skriver Lasse jo at der er forskel i forholdet mellem
omdr tæller og speedometer visning!
Og det har jeg godt nok ikke lige en forklaring på... ?

- Du må have en MEGET fedtet kobling ;o)

/Claus