tilbage

Land Rover Forum  

66625: Freelander spørgsmål. (20-07-2008 21:00:12)
Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.60.1.84)
Hej. Er der nogen der har erfaring med Freelander's 3 dørs model, den med targa tag/soltal og hardtop i bag. Om de er vandtætte ? Eller andre svagheder?
Vh.Poul
66628: sv: Freelander spørgsmål. (20-07-2008 21:16:34) (svar på 66625)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Poul,

Søg gerne her på forum - der har været / er stadig mange problemre emd toppakninger på 1.8 modellen - der i øvrigt (efter min mening) er for lidt motorsvag og lidt for glad for de dyre dråber... Jeg vil anbefale dig en 2.0 TD4 (kvik og forholdsvis økonomisk brændstofmæssigt).

Har selv haft overvejet en sådan til sjov og spas, men hjemmestyret var ikke enig heri!

Generelt har alle Freelander 1 med tiden problemer emd rudehejs i bagdøren - men 3-4000 kroner kan klare sagen i form af et nyt rudetræk...

Der skrives generelt meget om rustbeskyttelse - og kan du finde en der allerede har fået noget fra ny er det at foretrække. find en der er så original som muligt - og med A/C - den bliver også lettere at sælge igen en skønne dag...

Du bør man i disse 4x4 "utrendy" tider kunne få en til billige penge - og man får meget bil for pengene....

Held og lykke med "jagten"

Thorstein, der også leder efter ny bil! (nr. 3)
66689: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 17:22:06) (svar på 66628)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Alexander

Det kunne være rart at vide hvad du baserer dine udtalelser på, f.eks.:
Hvor mange har reelt haft problemer med toppakning?
Har fået den skiftet uden motorhaveri?
Har været udsat for motorhaveri grundet defekt toppakning?
Hvor mange har "overhørt" advarslerne inden et evt. motorhaveri?
Hvor mange ud af det antal Freelander 1.8 der er solgt/produceret har haft problemet?

Er der stadig - dokumentation???

Motorsvag (den har flere HK end dieseludgaven) - sammenlignet med hvad?

Brændstofforbrug - sammenlignet med hvad?

Det er helt ok at man vil udtale sig om en bil, men engang imellem er man også nødt til at se lidt på facts - så det ikke bliver fjeren der bliver til 10 høns.

mvh
Ib 0219
66706: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 21:47:43) (svar på 66689)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Ib,

Nu kender jeg faktisk et par stykker der netop har fået ny toppakning i omtalte 1.8 udgave - og på diverse engelske LR fora er det samme problematik der omtales - Ikke at det gør bilen "dårlig" men langt de fleste vil nok foretrække en model med så få fejl som muligt... ikke mindst motorfejl - at en elrude strækker... herregud bilen kan da køre alligevel - men et eventuelt motorhavari ( som jeg i øvrigt aldrig har nævnt i forbindelse med en Freelander - bortset fra denne sætning)

Jeg kan ikke svare på hvor mange der er ramt ud af antal solgte biler - men jeg kender personligt 3 forskellige mennesker, så min egen "lomme"-statestik fejler umiddelbart ikke noget.

Ver. overhøre advarsler: Tja jeg tror nu ikke, at der er ret mange der kører og kigger særligt ofte på vand-temperaturføleren ( jeg gør selv idet jeg har kørt Alfa Romeo - og der var det konstant nødvendigt! og således er det bare blevet en vane at holde et vågent øje på denne måler.... og nej jeg er ikke paranoid!

Vedr. "kræfter": Ja jeg mener at en TD4 har flere kræfter end en 1.8 - som da godt nok har flere heste under hjelmen - men momenter.... ja behøver jeg sige mere... En TD4 føles i min verden bare så meget mere helstøbt og kapabel.... Det var altså ros og IKKE ris til LR

Og økonomi... 10-12 km/l hvis man kører nogenlunde pænt i en 1.8 - er vel "dårligt i forhold til 12-14 km/l i en diesel (egen erfaring) - mindre mængde brændstof og mindre mængde CO2 burde da være mere miljøvenligt eller tager jeg helt fejl?!.

Jeg har generelt positive erfaringer med LR-produkter - men mener da også at de få "smuttere" der er, bør nævnes - når nu nogen spørger....

Mvh Thorstein
66720: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 23:48:47) (svar på 66706)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Hej Alexander

Du kender et par stykker, og straks bliver det til et alment problem, derfor jeg spurgte til konkrete tal, inden fjeren bliver til 10 høns. Det er så let at udtale sig på Forum, men er det så "sandheden" der kommer frem, eller er det en letkøbt bemærkning, fordi det man udtaler ikke er baseret på konkrete tal.

Det er jo oftest sådan at man har hørt og læst om nogle der har haft et problem, og så bliver det hurtigt til et alment problem. At bruge en engelsk side, ok, men hvor mange af den omtalte model kører der i England?? - så hvor stort er problemet reeelt??

Umiddelbart er det bedste bud at vi taler om noget der ligger på en meget lille procentdel, og af disse er der flere der har "overhørt" de advarsler de fik fra instrumenterne - men det er selvfølgelig bilens fejl:-)

At man selv foretrækker momentet fra en diesel er da fair nok, men kørselsmønster og kørselsafstande (mange koldstarter f.eks) er forskelligt fra den ene person til den anden. Så i den sidste ende må det være den enkeltes behov der afgør om man har mest fordel af en 1.8 benzin eller en 2.0 diesel. Og ja en benzinmotor reagerer anderledes end en diesel, men det er som oftest et spørgsmål om at kende bilen, dvs køre i den i en 14 dages tid, såman ved hvordan den reagerer og hvad den skal have af omdrejninger for at yde det man gerne vil have den til.

Jeg kender flere end 3 der er glade for deres 1.8'er og som ikke har haft noget problem, selvom de har kørt rigtigt mange kilometer, hvordan passer det med din "lomme-statistik"??

Det eneste jeg egentlig vil er at man skal være varsom med at udtale sig om et produkt hvis man ikke kender omfanget af det problem man påpeger, og ikke har nogen reel viden om samme.

mvh
Ib 0219

66707: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 22:07:12) (svar på 66689)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ib,

Du burde vel, om nogen, kunne gravet svaret frem på alle de spørgsmål du selv stiller omkring de faktiske antal ? Det ville sikkert interessere mange at få nogle konkrete tal på bordet :)

Mvh
Michael
66710: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 22:40:58) (svar på 66707)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.95)
Jeg kender en del Freelander-ejere, som er meget glade for deres Land Rover. Min kusine i Norge siger, at det er suveræn den bedste bil, de nogensinde har haft.
Mens hun er vild med bilen,var min tømmerhandler ved at fortvivle over al de fejl bilen havde, selvom den kun havde kørt 60.000 km. Det var en 1.8 benziner. Men LR/DK tilbød, at kigge nærmere på sagen, blot han ville fremlægge faktura fra aut. værksted, som altid havde serviceret bilen. Et fair tilbud, som manden dog ikke fulgte op på.
10 - 12 km/l med en 1.8 benziner er meget fint i betragtning af, for megen vægt der skal flyttes. En 1.8 l Volvo V50 klarer ca. 16 km/l, men det er også en helt anden konstruktion. En diesel vil altid være billigere i brændstofforbruget.
At næsten enhver bilhandler med respekt for sig selv har en Freelander til salg, behøver ikke at betyde, at bilen er dårlig, men snarere, at den første køber ikke har haft samme entusiasme for offroad som vi andre.
Måske dømmer jeg Freelanderen for hårdt, hvis jeg siger, at den har redet på en trendbølge. Jeg ser fortsat en del af dem koblet bl.a. foran en hestetrailer.
Men Freelanderen har været med til, at tjene penge hjem til Land Rover - og det betyder i sidste ende, at bilikonen over alle ikoner fortsat findes på markedet.
66721: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (21-07-2008 23:58:17) (svar på 66710)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.108.166)
Ganske vist skal man holde fanen højt, dog ikke mere end fødderne rører jorden. Ib (Hammer I presume) kundgører ikke om det er i kraft af Rover Danmarkansat ell. DLRKmedl. der ytres, men afviser at defekte toppakninger plager Freelander 1,8 benzin. Nu tror jeg næppe RoverDanmark vil ud med nogle tal desangående, og en salgsstatestik om toppakninger findes næppe; imidlertid er der hjælp at hente i det tyske AUTOBILD-alles allrad, de har indhentet oplysninger hos tyske Freelanderkørere, her svarer 22% af 1,8 benzinkørere at de har fået skiftet toppakning, endvidere svarer 35% (alle modeller) at de har oplevet at "strande" med bilen, dvs. bilen ikke kunne køre videre, oftes grundet startspær ell. def. kobling. Bladet er fra 2004 og det fremgår ikke hvormange der har deltaget
i undersøgelsen kontra solgte Freelandere, men tendensen mht. toppkn. går igen i eks. Landroverovner int.
66726: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (22-07-2008 08:58:08) (svar på 66721)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Verner

Hvis du følger med på Forum - hvilket du gør - ved du også at jeg som menigt medlem underskriver mig som i denne tråd. Eneste undtagelse er hvis der er tale om den "lukkede" del af Forum da jeg som andre er nødt til at logge mig på hvorfor det fulde navn vil fremgå øverst.

Hvis jeg udtaler mig på Land Rover Danmark's vegne er det med fuldt navn og Land Rover Danmark som afsender. Hvor svært kan det være?

Jeg har ikke sagt at der ikke er nogle 1.8 der har fået skiftet toppakning!! Jeg stiller bare spørgsmål til om problemet er så stort som det fremgår hver gang der er en der spørger til den model - uden at vedkommende der udtaler sig har nogle tal at henholde sig til. Det er sådan at bliver noget uimodsagt udtalt tit nok bliver det til sidst til en endegyldig sandhed, uanset om det er sandt eller ej.

Ja - statistik er mange ting og det der står i pressen er den enbare sandhed. Erfaringer viser at man på den slags undersøgelser oftest kun får svar fra personer som har oplevet et problem, medens der er en meget stor skare der ikke svarer, så selvom tallene kan se skræmmende ud fortæller de ikke noget om hvor stor en procentdel af de biler der er solgt der har svaret på spørgsmålene. Svarer lidt til Alexanders "lomme-statistik" - han kender en lille håndfuld, hvilket er langt under 1% af det der er solgt, men det nævnes som et problem med modellen.

For ikke så længe siden var der en test af 4x4 biler i DK som affødte adskillige artikler, et af scoopene var at en helt ny Mercedes GL var kørt fast i et mudderhul (og blev trukket fri af en Defender). Årsag - tja den kære journalist havde ikke sat bilen i 4-hjulstræk, ikke hævet undervognen til off-road højde og kørte i højt gearområde, men det var bilen der ikke kunne klare mudderhullet!!?? Da de skulle prøve Defenderen spurgte jeg om de havde sat den i lavgear og aktiveret centerspærret, eneste svar - "hvordan gør man det??" - og efterfølgende udtaler de sig som eksperter om bilernes duelighed i terræn.

mvh
Ib 0219
66734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (22-07-2008 10:31:07) (svar på 66726)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.140.14)
Ja ja.. god sommer nu! :)

Hvis "mange" synes det er et problem med toppakningerne, så er det vel faktisk et problem? Uanset man kan fremvise en fyldestgørende statistik eller ej? Hvis mange i en undersøgelse svarer at "Ja, de har fået skiftet toppakning i utide"... så må jeg da gå ud fra at de vel for søren har fået skiftet toppakningen? Uanset hvor mange der så ikke har svaret på undersøgelsen? Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at man kun spørger en 3-4 stykker og bagefter konkluderer at 22% har svaret?

På det her forum fortæller vi jo om de ting vi oplever og hører, uanset om det er dokumenteret ved omfangsrige undersøgelser eller ej. Og hvem skal iøvrigt sætte grænsen for hvornår en sådan undersøgelses resultat "er en bagatel" eller ej og hvem skal definere hvad der er "et problem"?

Det er vel i mindst ligeså høj grad forbrugeren, som leverandøren?

Én af mine venner købte iøvrigt en 1.8 freelander som fabriksny kort tid efter de var kommet frem og jeg kan da stadig huske han var da noget overrasket over at skulle have ny toppakning allerede inden den havde kørt 100.000 km. Han syntes ihvertfald det var et problem dengang, især da bilens garanti var udløbet. At det så senere viste sig den måtte have et nyt topstykke også er en helt anden snak.

Men det betyder jo ikke at han ikke var glad for bilen, for det var han!

Men kan da bestemt grine med af de her "eksperter" du omtaler, det er ikke første gang sådan noget er set, omvendt synes jeg ikke du er så ked af de enbare sandheder i pressen når de selvsamme eksperter skamroser vores elskede Land Rovere?

Så ja.. god sommer!

Mvh Benno




66741: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (22-07-2008 11:52:14) (svar på 66734)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Benno

Det er lige netop den der med "mange" - hvad er det, sammenlignet med hvor mange der kører rundt uden problemer.

Hvordan kan man være "ærlig" og udtale sig om at der er tale om et alment problem, når man ikke har andet end et par tilfælde at henholde sig til. Personer der spørger på dette Forum, spørger fordi de forventer at der er en høj grad af viden (hvilket der også er om langt de fleste emner) - men engang imellem skal man også se tingene lidt i perspektiv når man udtaler sig om en model.

Læg venligst mærke til at jeg ikke på noget tidspunkt har sagt at der ikke har været nogle der har haft et problem med toppakningen, det jeg siger er at det måske ikke er så slemt at det skal gøres til et alment problem. Jeg har også set den engelske hjemmeside, og ja det ser da drastisk ud med rigtigt mange der udtaler sig, man skal bare også have i erindring at der kører et sted mellem 75. - 100.000 Freelander i England.

Det var lidt det samme med VM-diesel motoren, da den kom frem, blev den ikke vedligeholdt blev man "straffet", det var samtidig med turboerne kom frem og mange "mishandlede" motorerne, når de så fik fejl var det motorens skyld. At langt hovedparten kørte problemfrit melder historien ikke noget om - man hører kun om de tilfælde hvor det er gået galt.

At viderebringe noget man har hørt eller læst - tja det kan jo være det er den samme bil der har haft et problem, men der er ti der kender til det, har hørt om det og det bliver hurtigt til at der er ti biler der har haft et problem, men det er den samme bil der tales om. Håber du kan se pointen.

Biler er som så meget andet et masseprodukt, hvor der kan ske fejl, kan du nævne bare et bilmærke der ikke har været ramt af et eller andet indenfor de sidste 5 år? Intet kan desværre forhindre dette, og ingen er fejlfri, heller ikke Land Rover.

Hvad jeg synes om de prøvekørsler der bringes, har jeg svært ved at se du kan udtale dig om.

Jeg synes det er for ringe når "eksperter" (der lever af det)laver direkte fejl (specifikations- udstyrs- kørselsmæssigt), uanset om det er en Land Rover eller en anden 4-hjulstrækker. Der var f.eks. en journalist, der har været med i rigtigt mange år, som i forbindelse med test af Freelander 2, "udstyrede" den med luftaffjedring og fortalte om funktionen i forbindelse med Terrain Respons??

mvh
Ib 0219
66737: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (22-07-2008 11:03:01) (svar på 66726)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej

Her er lidt interessant læsning for alle parter i denne tråd:

http://www.freelanderheadgasket.co.uk/default.htm

Mvh
Mikael
66768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (22-07-2008 23:04:09) (svar på 66737)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Ib,

Min "lomme-statestik" var baseret på, at jeg kender ca. 15- 20 mennesker, der kører Freelandere af alle slags/ i form af modeller, alder etc. - og ialt 4 af dem har haft hvad jeg betegner som "alvorlige motorproblemer" - 3 med toppakning (1.8i) og en med noget knækket vippetøj så vidt jeg erindrer (TD4)- det var i hvertfald også noget i topstykket - beklager kan ikke huske det helt præcist - også lige meget nu - hun kører ikke mere LR!

Poul stiller et spørgsmål, og jeg bringer nogle aspekter på banen, som jeg finder interessante at vide hvis man er ude og kigge på "nyt" køretøj - Poul bad om et objektivt unuanceret svar.... at jeg vælger at basere min udtalelse på egen "lomme-statestik" - det er da i øvrigt et godt udtryk ikke?! - på 3 uheldige ejere - gør det mig til et dårligt menneske - jeg mener selv, at jeg kender 3 uheldige mennesker - hende med TD4'eren var nok bare mere end almindeligt uheldig....

og da jeg ikke adgang til helt konkrete oplysninger om fejlstatestikker og lignende.... forstår jeg ikke hvorfor jeg skal fremstå som prygelknabbe i denne debat .... Jeg er såmænd bare bruger af vores forum, internet generelt og kender en masse mennesker, der har mange - rigtig mange sjove biler - hvorfor man også hører og deltager i deres erfaringer på vores fælles vej i livet...

og så lige et spørgsmål om din ordlyd:
Citat: Hvordan kan man være "ærlig" Citat slut - hvad betyder denne formulering?! Jeg mener ikke selv at have benyttet dette udtryk - idet jeg er af den opfattelse, at når folk siger til mig: "hvis jeg skal sige mit helt ærlige mening så"..... - Ja så siger de jo sådan set, at de lyver altid, men kortvarigt og undtagelsesvis vil sige sandheden.... Og den slags menneske er jeg ingenlunde!! Jeg har ikke behov for, at lyve eller viderebringe sladder - det har vi "Lortebladene" til at klare for os - citat "Anders & Anders" på DR P3.

Jeg var/er jo ikke ude på at fornærme hverken Poul, LR - og heller ikke dig Ib!- jeg svarede fordi jeg ville hjælpe Poul - en forhåbentlig kommende LR-ejer, men det kan jeg da bare lade være med fremover...

Thorstein - Ha' en god onsdag!

66781: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 09:07:26) (svar på 66768)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Alexander

Det eneste jeg beder om er at man, når man udtaler sig, ser tingene i et lidt større perspektiv. Det er ikke første gang man på Forum ser udtalelser som dine, og set med mine øjne er det ikke fair overfor bilen/modellen uanset hvor velmenende man gerne vil være.

Derfor spørgsmålene i mit første indlæg.

Når man udtaler sig på Forum, optræder man let som "ekspert", hvorfor man som spørger uden anden erfaring let kan få indtryk af at Freelander 1.8 er behæftet med en almen fejl, hvilket ikke er tilfældet.

Hvordan ville du selv som udenforstående opfatte dit første svar? Er det objektivt??? Når du af helt naturlige årsager ikke kan have indgående kendskab til det du udlægger som et problem, må dit svar blive subjektivt, men det er jo ikke sikkert "modtageren" opfatter det som subjektivt.

Hvis man udtaler sig på Forum risikerer man let at blive prygelknabe, hvilket jeg har erfaret stort set hver gang jeg stiller et spørgsmål, der går ud over svar på rent tekniske/specifikations/prismæssige spørgsmål :-).

Det skal man være forberedt på og acceptere, og måske er der noget af det, der kommer frem i debatten, der får en til at tænke en ekstra gang, over hvad man skriver, inden man går på næste gang.

Det er emnet i tråden der er til debat - ikke hvem der som person står bag (nogle har dog meget svært ved at holde sig til et emne og bliver personlige), så tag det bare roligt og nyd sommeren - eller hvad man nu skal kalde det.

mvh
Ib 0219
129957: problem med min freelander 1.8 (14-01-2013 19:01:05) (svar på 66721)
kurt jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.131.60.250)
jeg har haft problemer med at den tabte træk kraft men når jeg linede på gasen og gav gas umidlbart efter så var der ikke noget.men nu vil den ikke starte,så kan det være start spæren der spiller ind? skal lige nævne alle kabler og strømfordeler er nyt.først troede jeg det var benzin tilførslen men der er fint tryk så er der nogen der har en ide om hvad det kan være så vil det være interesant at høre. kurt
66775: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 06:38:42) (svar på 66625)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.160.59.54)
Sjov tråd - ingen svarer på ret meget - i snakker alle om motorer, men det var faktisk kun en del af spørgsmålet

66794: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 14:06:27) (svar på 66775)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Alle forsøger vel at skrive i sådan et forum efter bedste overbevisning.
Bliver man selv ramt af en fejl i en bil, og søger på nettet, så er det helt sikkert, at man støder ind i ganske mange lidelsesfæller.
Her i foråret blev min kun 2 år gamle Discovery 3 ramt af fejl i EGR-ventilerne, som begge skulle skiftes (uden brok overhovedet på garantien, respekt for det). Søger man på nettet på EGR-ventiler og Discovery, så finder man bla. herhen:
www.disco3.co.uk
Og her kunne jeg finde maaaange lidelsesfæller, og de måtte lissom jeg vente, fordi der var leveringsproblemer med reservedele.
Konklusion: Vi er mange, rigtigt mange, med fejl på EGR-ventiler
Eller
Konklusion: Nettet er i stand til at føre nogle relativ få lidelsesfæller spredt over hele verden sammen.
Min forventning til Land Rover, hvis der var tale om en generel fejl (hvadenten det er på Freelander eller Disco), vil være, at de optræder seriøst, og laver en tilbagekaldelse af bilerne til check.
Det har jeg selv prøvet for 5-6 år siden, da Renault tilbagekaldte min et år gamle Scenic (den nye model), fordi bremsepedalen ved hårdt tryk kunne vælte. Vi lader lige den stå et øjeblik, mens billederne af en "væltet" bremsepedal tegner sig på nethinden. Og Renault er da bestemt ikke alene. Jeg husker fra motorpressen i de seneste måneder tilbagekaldelser fra Volvo, VW, Mercedes og Ford.
Nu er vi godt langt fra Freelanderens evt. problemer med utætheder eller toppakninger. Indrømmet. Sorry.

vh

Jan
66797: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 15:03:17) (svar på 66794)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jan

Nu er ganske mange jo et svævende antal og lidt svært at forholde sig til. Men du har jo selv givet svar på dette, og ja når man søger på nettet, kan det se voldsomt ud, men igen, hvor mange er der reelt tale om i forhold til det antal der er produceret.

At en reservedel går i restordre kan ikke kun udlægges på den måde du gør, da det jo også kan være fordi der ikke er tale om et generelt problem og lagerbeholdningen derfor ikke kan modsvare efterspørgslen. Ofte skyldes ventetiden at underleverandøren ikke kan følge med og levere det øgede antal der er behov for. Men det er da irriterende at skulle gå og vente på at bilen bliver i orden.

Tilbagekaldelser er noget alle bilfabrikker kender til og oplever med mellemrum (ingen nævnt, ingen glemt) og noget man foretager når/hvis der er behov for det, dvs hvis der er tale om eller man har mistanke om en mulig fejl, oftest indenfor et afgrænset antal chassisnumre. Kan ske enten med et brev direkte til ejerne eller via Centralregisteret, det sidste hvis det er tale om fejl, der kan have indflydelse på sikkerheden, og bilen kan have skiftet ejer.

mvh
Ib 0219
66813: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 19:40:43) (svar på 66797)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Hej Ib.

Bare for min nysgerrigheds skyld, hvor mange biler af en bestemt model skal have en fejl før den er "almen"?

Der ligger intet skjult budskab eller agenda i spørgsmålet, jeg tænker blot på den historie der nu bringes op her med toppakninger på 1.8 modellen?

Der er jo faktisk en del meldinger fremme (uanset hvor mange biler der så måtte være solgt og køre uden problemer) om folk der har fået skiftet toppakning (og det der er værre) i utide, så det kan vel næppe siges at være en enlig svale og du er jo nok det allerbedste bud på en mand der kan ligge inde med en statistik om netop det.

Hvor er vi henne talmæssigt? Hvor mange 1.8 er solgt i DK de første år og hvor mange er der i samme periode skiftet toppakning på, i reklamationsperioden?

Det er ren nysgerrighed Ib, intet andet. Er det tal der kendes?

Mvh Benno
66818: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 20:35:03) (svar på 66813)
Peter G (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.99.45)
Hej jeg kører ikke selv land rover pt. men følger da med i forummet. og jeg kan altså ikke helt forstå det hysteri der er omkring at nogle biler smider en toppakning, det er da et lille problem, og hvis det så stort set er det eneste der ikke kan holde på 1,8 liters free landeren,
det må det vel være for der er ikke andet nævnt i tråden, næsten alle biler har en eller flere svage punkter, og det er nu engang nemmere når vi ved hvad vi skal være opmærksomme på, f.eks i min firmabil ved jeg at aut gearkassen dør omkring 140-160000 km og af de sidste 4 biler har de 2 fået en ny tandstang grundet utætte pakninger i servostyringen, og så har jeg gode erfaringer med garanti/kulance rep. når jeg har været trofast på mit mærke værksted, og ikke kun er kommet når der var noget jeg mente skulle dækkes af fabrikken medens jeg resten af tiden hellere ville spare lidt ved at bruge den lokale "traktor" mekaniker

Venlige hilsner fra en ex serie 2 & 3 ejer
Peter G
66820: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 20:40:30) (svar på 66818)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.140.122)
Jeg er den lykkelige ejer af en Freelander 1,8. fra 2001, den fik skiftet toppakningen for 2 år siden,
ved 78 000 km, fik at vide på det Aut Land Rover værksted at det ikke var unormalt på 1,8 modellen.
Derudover har der kun været almindelig vedligeholdelse.
Det er ikke nogen racerbil, men er rimelig kvik, den kører rigtig godt på motorvej hvor den er lydsvag.
Den kører 9-10 km/l har været over 12 på langture.
Min kone er så glad for den at jeg har haft svært ved at overbevise hende om at vi skal have en
Freelander 2 men det er nu lykkes, så den bliver snart bestilt, men der desværre 3 mdr. leveringstid.

Mvh. Bo
66844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (23-07-2008 23:18:59) (svar på 66818)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.36)
Peter G har faktisk fat i noget rigtig, at man ikke kun skal bruge de aut. værksteder, når kulancen/garantien skal udnyttes...
Vore gamle mekaniske biler er nu langt over alle garanti- og kulancegrænser, men køber man en ny bil, gør man klogt i, at benytte sig af de au. værksteder.
I erhvervssammenhæng har vi skiftet fra uaut. til aut. værksted og det har vi bestemt ikke fortrudt. Hvis de uaut. steder ikke har de fornødne hjælpemidler til fejlfinding, skal der altså bare en dygtig mekanikker til, at finde fejl i elektronisk styrede dele.
Vi skal også huske på, at dygtige aut. værksteder kun kan opretholdes, hvis de bliver brugt. Ellers kan det ske, vi får meget langt til nærmeste forhandler, som lige ligger inde med den viden og den stump, der skal til, så vi kan komme på tur. Jo mindre omsætning, des dyrere bliver arbejdet.
66857: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (24-07-2008 14:50:54) (svar på 66813)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Benno

Det jeg stille og venligt beder om er lidt konkret viden om det man udtaler sig om og ikke bare udtaler sig på en formodning/holdning til et produkt fordi man har hørt om et par tilfælde, og dermed negativt udleverer det.

Da jeg udtaler mig som menigt medlem kan jeg selvfølgelig ikke lige tage en anden kasket på, bruge arbejdstid og kræfter på at finde og give dig konkrete tal, hvorfor det må blive på hukommelsen. Mener at der i alt er solgt i omegnen af 800 Freelander 1.8 - af disse har omkring 5% fået skiftet toppakning i modellens første 5 leveår. Sagt positivt - omkring 95% har IKKE haft problemet.

Så en almen fejl - nej - men da en irriterende fejl for dem der oplever det.

Tallet for en almen fejl vil der være lige så mange udlægninger på som der er personer, men en almen fejl i mine øjne, er en fejl som viser sig på hovedparten af det produkt der er solgt - dvs tallet skulle måske være omvendt, ligger ligesom i ordet.

Så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind:-)

mvh
Ib 0219
66865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (24-07-2008 16:35:11) (svar på 66857)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.106.98)
Hej Ib

prøv at læse LR service bulletin 0036 fra 2004. du kunne evt. præsentere dens indhold her. Ligeledes burde du kunne redegøre for hvorfor LR valgte at opdatere toppakningen til K-serie motoren.

mvh
Jesper


66907: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (25-07-2008 09:26:32) (svar på 66865)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jesper

Det er da ikke så svært - Land Rover, helt på linie med andre masseproducerende firmaer, retter på tingene hvis der viser sig fejl eller er mistanke om at fejl kan opstå, også selvom der er tale om fejl på et mindre antal produkter.

Det er vel ikke forbudt at ændre/forbedre produkterne løbende?

En servicebulletin er en vejledning i hvordan en fejl kan/skal udbedres, hvad der skal kontrolleres og hvad man skal være opmærksom på i arbejdsprocessen. En servicebulletin har ikke noget med en tilbagekaldelse at gøre og har heller ikke noget med evt. garanti at gøre, det er information/arbejdsbeskrivelse til værksteder.

Den bulletin du omtaler indeholder vejledning i hvordan/hvad man skal kontrollere hvis motoren har været overophedet - UANSET årsag

Selvfølgelig kan jeg ikke offentliggøre den, da jeg kender reglerne for brug og misbrug af det materiale du refererer til (omfattet af copy-right), og som du har fået kendskab til enten via dit arbejde eller fordi du har set materialet, der hvor du får din bil repareret.

mvh
Ib 0219

66924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander spørgsmål. (25-07-2008 16:10:40) (svar på 66907)
jesper overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.106.98)
Hej Ib,

toppakning problematikken på K-serie motoren medfører netop overophedning som følge af kølemedie tab. Den opdaterede toppakning skulle afhjælpe problemet.
TB'en blev skrevet for at sikre at bilerne med de dårlige toppakninger blev tjekket og samlet korrekt. Det skræmmer mig virkelig hvis LR danmark ikke har så banal information til rådighed.

mvh
Jesper
67008: sv: Freelander spørgsmål. (28-07-2008 16:05:17) (svar på 66625)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej Poul

Jeg synes det kniber noget med få et konkret svar på dine spørgsmål, når jeg ser hvad tråden her indeholder.

Jeg vil dog prøve at svare dig, da vi har haft en 3-dørs Freelander 1,8 og derfor vel selv har nogle erfaringer, så det ikke bare baserer sig på overleveringer.

Soltaget var tæt, og det var faktisk dejligt med de 2 seperate klapper, der kunne fjernes helt, og som jo er uden al den mekanik, som ellers er i de elektriske soltage på de 5 dørs. Hard-toppen var ligeledes tæt, men det skal retfærdigvis siges, at det var en gulplade version, hvor hard-toppen ikke umiddelbart lod sig demontere. Når vi så har solgt den, er det fordi fruen i huset, som var den daglige bruger af den, fandt den upraktisk. Jeg synes den var smart, men i daglig brug savnede hun de bageste sidedøre, og syntes det var irriterende altid at skulle have taske eller andre småting ind gennem den store bagdør. Den blev derfor udskiftet til en 5-dørs, men også en 1,8'er.

Der er skrevet meget om toppakninger og min egen statistik siger at 100% skal have dem skiftet, ihvertfald er toppakningen skiftet på begge vores. Den ene ved ca 170.000 km og den anden - den vi har nu - ved 90.000 km. Og uanset hvad LR så siger, må det betegnes som et almindelig kendt problem, se blot på annoncer for de brugte, hvor det ofte nævnes at toppakningen er skiftet. Andre fejl der jævnligt ses kan være støj fra bagtøjet, og skævslidning af bagdæk, som også medfører støj, og de to ting kan let forveksles. Derudover kan nævnes slidte stabilisatorophæng både for og bag, men det er jo nærmere vedligeholdelse. Desuden problemer med temperaturfølerne, som kan medføre startbesvær primært ved koldstart - den tror selv at den er varm.

Nu spørger du konkret til den 3 dørs, men teknikken er jo den samme i begge modeller.

Du skal måske også se efter rust i dørbunde - og måske specielt i den store bagdør - men det er vel heller ikke usædvanligt, hvis vi taler om op mod 10 år gamle biler. Desuden rust i soltagsrammerne på de 5 dørs. Og så selvfølgelig fejl på elruden i bagdøren - det er ikke særlig rart hvis den er defekt på den 3-dørs, så er det endog meget vanskeligt at komme ind bagi.

Den 3 dørs støjer lidt mere end den 5 dørs, hvilket måske hænger sammen med markant mindre indvendig beklædning både på dørene og bagi, men måske er det også mest udtalt på gulpladeversionerne, som generelt støjer mere end dem med bagsæder (i øvrigt et helt normalt varebilfænomen).

Jeg har endvidere oplevet lysende HDC lamper og defekte abs-følere men det er jo småting på en brugt bil. Den 3 dørs havde kørt 180.000, da den blev solgt, og den 5-dørs har nu kørt 120.000.

Alt i alt synes jeg dog det er glimrende biler i daglig brug, men det er jo ikke det samme som en Disco. Min kone foretrækker dog selv at køre i Freelanderen grundet størrelsen.

MVH
Lars Ellegaard, 3926 Nsj.
(80" S1, Freelander og Disco 3)

67720: sv: sv: Freelander spørgsmål. (10-08-2008 18:59:48) (svar på 67008)
Poul Nissen #7082, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.25)
Hej alle
-og tak for den lange tråd og div. svar.
Det hele endte med at vi i de første feriedage skiftede vores Disco I V8 ud med en 8 år nyere Freelander TD4, 3 dørs model. Den trækker fint vores campingvogn. Nu har vi så vænt os til en anden motorlyd, mindre udsigt og ikke mindst brændstoføkonomien.
Foto:Feriefoto fra Sønderborg med Royal baggrund :o)

Vh. fhv. DiscoI, nuværene SIII og FreeTD4
Lotte&Poul